۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
دلار وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد

نرخ ارز و قیمت سکه با ریزش به ترتیب ۳ و ۵.۷ درصدی به کانال‌های جدید رسیدند. اما افت قیمت‌ها تا کجا ادامه دارد؟

فردای اقتصاد: امروز دلار معاملات را با گپ منفی ۶۰۰ تومانی آغاز کرد و در ادامه با شکستن مرز ۲۹ هزار تومان، تا کف ۲۸۹۵۰ تومان ریزش داشت. به این ترتیب شاخص ارزی نسبت به پنجشنبه قبل ۸۷۰ تومان معادل ۲.۹ درصد کاهش یافت. ترافیک بالای اخبار برجامی در آخر هفته گذشته موجب شد تا قیمت دلار برای سومین بار در یک هفته اخیر کانال عوض کند. در این میان، برخی شنیده‌های غیررسمی درباره برجام (به ویژه ادعای الجزیره درباره جزییات توافق) موجب افزایش فروشندگان در بازار ارز شد.

ریزش بیش از ۵ درصدی سکه

اما سکه امروز نزول سنگین‌تری را تجربه کرد. قیمت سکه امامی با بیش از ۵ درصد کاهش به ۱۲ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسید. افت شدید قیمت سکه طی روز جاری، حباب قیمتی آن (طبق تعاریف مرسوم) را به حدود یک میلیون تومان کاهش داد. فردای اقتصاد سه‌شنبه گذشته در گزارش «پناهگاه سکه ناامن‌تر از دلار؟» به احتمال ریزش جدی‌تر سکه و طلا نسبت به دلار پرداخته بود.

در ۵ سال گذشته به طور متوسط حدود ۵ درصد از قیمت سکه حباب بوده است. این در حالی است که حباب سکه حتی با وجود کاهش اخیرش، هم‌اکنون ۸.۴ درصد از قیمت سکه را تشکیل می‌دهد. همانطور که پیش از این گفته بودیم در صورت احیای برجام احتمال تخلیه حباب وجود دارد. در سال‌های گذشته حباب سکه حتی در مقاطعی منفی شده است.

حباب سکه به یک میلیون تومان رسید

کف ریزش دلار کجاست؟

نرخ ارز در مرداد ماه مجموعا نزدیک به ۱۰ درصد افت داشته است. چنین افت شدیدی این سوال را به همراه دارد که کاهش قیمت دلار تا کجا ادامه دارد؟ دلار در روند نزولی خود ممکن است در عبور از چهار مرز کار سختی پیش رو داشته باشد.

مرز ۲۸۴۰۰ تومان نخستین سطح است که تکنیکالیست‌ها معتقدند احتمال حمایت از نرخ ارز در این محدوده وجود دارد.

در مرحله بعد، مرز ۲۷ هزار تومان مقابل دلار است که از سه جهت اهمیت دارد. نخست آنکه این مرز از نیمه سال ۱۴۰۰ به این سو، همواره به عنوان یک کف بتنی برای قیمت دلار عمل کرده است. پس از آن که سید ابراهیم رئیسی در مرداد ۱۴۰۰ بر کرسی ریاست جمهوری نشست، دلار از ۲۷ هزار تومان فراتر رفت. در ادامه چندین بار به کف ۲۷ هزار تومانی نزدیک شد و اما برای مدت‌ها در شکست این کانال ناموفق ماند. ثانیا، قرار داشتن نرخ دلار نیمایی در نزدیکی این مرز هم اهمیت آن را بیشتر می‌کند. سومین دلیل اهمیت این مرز آن است که کارشناسان نرخ منطقی دلار پس از احیای برجام را در حوالی همین محدوده ارزیابی می‌کنند. در این خصوص بیشتر بخوانید: پناهگاه پول‌ها تغییر می‌کند؟

اما اگر ریزش دلار جدی‌تر شود، مرزهای ۲۵ و ۲۱ هزار تومان سطوحی بودند که در روندهای نزولی پیشین دلار در نقش کف حمایتی ظاهر شدند.

قیمت دلار دو ماه پیش (اواخر خرداد) با صدور قطعنامه علیه کشورمان در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا بیش از ۳۳ هزار تومان افزایش یافت. پس از آن بود که بانک مرکزی دست به کار شد و با دریافت دستور «مداخله نامحدود» در بازار ارز از سوی سران سه قوه، اقداماتی برای کاهش هیجان بازار انجام داد که عرضه ارز را بیشتر کرد و قیمت دلار را تا ۳۲ هزار تومان پایین کشاند. پس از آن، خبر ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا (در قطر) موجب شد نرخ ارز بیشترین افت خود طی ۱۴ ماه گذشته را در یک روز تجربه کند و تا مرز ۳۰ هزار تومان نزول کرد. اما در میانه مذاکرات قطر دوباره صعودی شد و پس از پایان ناکام گفت‌وگوها به محدوده ۳۲ هزار تومان بازگشت. از آن پس دلار برای مدتی در نزدیکی مرز ۳۲ هزار تومان نوسان می‌کرد تا زمانی که مذاکره مجدد ایران و غرب و نزدیک شدن به توافق موجب کاهش حدودا ۳ هزار تومانی نرخ ارز شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار