۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
سفیری که با ملکه اسپانیا دست نداد اما با موگرینی سلفی گرفت + تصاویر

اواخر هفته گذشته نام حسن قشقاوی، سفیر ایران در اسپانیا، در صدر خبرهای رسمی و غیر رسمی این دو کشور بود و تصاویر سلام و احوالپرسی رسمی او با پادشاه و ملکه این کشور دست به‌دست می‌شد. پنجشنبه گذشته فیلمی از لحظه سلام قشقاوی به ملکه لتیزیا و «فیلیپه ششم» پادشاه این کشور، در مراسم سال نو منتشر شد که در آن سفیر ایران طبق تشریفات ایرانی، به ملکه این کشور سلام داد، اما طرفداران شاه و ملکه اسپانیا احوالپرسی او را بی‌احترامی به پادشاه کشورشان تعبیر کردند.

هفت صبح: تصاویری که در توئیتر هم به اشتراک گذاشته شد، نشان می‌دهد که چگونه حسن قشقاوی با شاه اسپانیا دست داد و در مقابل ملکه این کشور هم دستانش را به نشانه احترام روی قلبش گذاشت و با تکان داد سر، تشریفات ایرانی مراسم‌های رسمی سفرا را انجام داد، اما واکنش‌ها مثل همیشه نبود. در رسانه‌های زیادی این تیتر دیده می‌شد: «بی‌محلی به ملکه لتیزیا با دست ندادن به او»!

«این تشریفات، ایرانی است»

گروه دیگری از رسانه‌ها ماجرا را شکل دیگری دیدند و نوشتند که «در ایران گذاشتن دست روی قلب و تکان دادن سر یا تعظیم خفیف، روشی مؤدبانه برای احوالپرسی مرد با زن به حساب می‌آید، اما برخی ناظران سلطنتی از عدم دست دادن گیج شده بودند. او چگونه می‌توانست امتناع کند وقتی ملکه دستش را دراز نکرد؟ به‌علاوه او تعظیم محترمانه‌ای انجام داد. ما باید با اعمال و ارزش‌های یکدیگر آشنا شویم. به‌غیر از مردان، سفیران زن ایرانی هم هنگام تقدیم استوارنامه به روسای مرد دولت‌ها، به‌جای دست دادن به آنها، سلام تشریفاتی ایرانی را انجام می‌دهند و این موضوع در رسانه‌های این کشورها هرگز به معنی بی‌احترامی به روسای دولت‌ها مطرح نشده است.»

ماجرا به کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی اسپانیایی هم کشیده شد و بحث آن حداقل دو روز داغ بود. کار به‌جایی رسید که سفارت ایران در اسپانیا مجبور شد بیانیه‌ای بدهد و ثابت کند که این رفتار دیپلماتیک سفیران ایران در کشورهای مختلف است.داستان سلام قشقاوی در حالی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی چرخید و پربازدید شد که سفارت ایران در تاریخ ۱۷ ژانویه مثل سال‌های گذشته به تشریفات کاخ سلطنتی اسپانیا توضیح داده بود که سفیر ایران بدون همراه در مراسم حضور خواهد داشت و مثل سال‌های قبل به دلایل تشریفاتی نمی‌تواند با ملکه دست بدهد. کارشناس رسمی تشریفات کاخ سلطنتی هم به رسانه‌ای اسپانیایی توضیح داد که این موضوع قطعا توضیح مذهبی داشته و هرگز به معنی بی‌احترامی به مقام و شخصیت زن آن‌هم در سطح ملکه یک کشور نیست.

ماجرای قشقاوی و آن دو عکس معروف

به‌غیر از ماجرای کاخ سلطنتی اسپانیا، نام قشقاوی دو بار دیگر هم در رسانه‌ها چرخید و برای موضوعی به‌غیر از سمت رسمی‌اش معروف شد. سال ۹۶ و در جریان سفر فدریکا موگرینی به ایران و حضورش در مجلس، تعدادی از نمایندگان مجلس با او سلفی گرفتند که داستانش همان زمان به شکل عجیبی حاشیه‌ساز شد. در میان کسانی که در مجلس با موگرینی عکس گرفتند، حسن قشقاوی هم حضور داشت. یکی از عکس‌های دسته‌جمعی نمایندگان با موگرینی را او گرفته بود که در آن زمان معاون کنسولی و سخنگوی وزارت خارجه بود.
سفیری که با ملکه اسپانیا دست نداد اما با موگرینی سلفی گرفت + تصاویر
سفیری که با ملکه اسپانیا دست نداد اما با موگرینی سلفی گرفت + تصاویر
 

سفیری که با ملکه اسپانیا دست نداد اما با موگرینی سلفی گرفت + تصاویر

قشقاوی، نادری و رئال‌مادرید

عکس معروف دوم که قشقاوی در آن حضور داشت، مربوط به سفر احمد نادری و رحیم زارع، نماینده‌های وقت تهران و آباده به اسپانیا بود. این دو نفر در این سفر تماشاگر بازی رئال‌مادرید با سویا در استادیوم بودند و قشقاوی هم کنار آنها حضور داشت. عکس یادگاری این سه نفر در استادیوم برایشان دردسرساز شد. نادری نوشته بود که برای «مردم‌نگاری» به استادیوم رفته بود و برخی هم با وسواس بسیار از او انتقاد کرده بودند که چرا حضور در استادیوم مختلط در ایران ممنوع است، اما ….؟

سفیری که با ملکه اسپانیا دست نداد اما با موگرینی سلفی گرفت + تصاویر

قشقاوی از آبان سال ۹۷ کارش را در این سمت شروع کرده و علاوه بر آن به‌طور همزمان نماینده ایران در سازمان جهانی گردشگری است. قبل از رسیدن به سفارت اسپانیا، قشقاوی سمت‌های سیاسی مختلفی را تجربه کرده است؛ از نمایندگی مجلس تا معاون وزیر. فعالیت‌های قشقاوی ۶۵‌ساله به‌عنوان یک سیاستمدار از نمایندگی مجلس در سال ۱۳۷۱ شروع شد و دو دوره در این سمت بود. بعد از نمایندگی مجلس هم کارش را در سیاست خارجی شروع کرد.

او در ۲۶ سال گذشته به‌عنوان عضو کمیسیون سیاست خارجی، سفیر ایران در قزاقستان، مشاور وزیر امور خارجه، سفیر ایران در سوئد، کارشناس سیاسی اداره کل غرب اروپا، سخنگو و دستیار ویژه وزیر، معاونت کنسولی مجلس و ایرانیان مهر، مشاور ارشد وزیر امور خارجه، سفیر ایران در اسپانیا و سفیر ایران در سازمان جهانی گردشگری فعالیت می‌کرد. قشقاوی لیسانس حقوق شهید بهشتی است و دوره سطح حوزه علمیه قم را هم گذرانده.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها