۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
ترسیم قدم‌های پایانی بورس ۱۴۰۱

فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس یکشنبه به ترسیم قدم‌های پایانی بورس ۱۴۰۱ پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس یکشنبه همراه با فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، به ترسیم قدم‌های پایانی بورس ۱۴۰۱ پرداختیم. آقابزرگی در شروع صحبت‌های خود به مهم‌ترین و اثرگذارترین عامل شروع یک بحران در بورس تهران پرداخت و عنوان کرد که با وجود تمامی چالش‌های موجود بر سر راه بازار سرمایه، نبود ساز و کار درست در سیاستگذاری‌های اقتصادی و عدم هماهنگی بین بخش‌های مختلف، به ایجاد بحران‌های این چنینی در بورس تهران منجر می‌شود.

آقابزرگی با اشاره به حواشی اخیر شورای رقابت در ارتباط با عرضه خودرو در بورس کالا عنوان کرد که دلیل و وجود چنین ارگانی که اکثر اعضای آن از بدنه دولت بوده و توسط دولتمردان انتخاب می‌شود، نشان از نبود یک آگاهی کافی و لازم درباره شرایط اقتصادی و رویدادهای آن دارد و نشان می‌دهد که هیچگونه عزم راسخی برای به رسمیت شناختن بورس تهران وجود ندارد.

وی افزود طی ماه‌های گذشته با تلاش‌هایی که از سمت‌های مختلف صورت گرفت، یک بسته حمایتی برای بازار سرمایه تصویب شد که اکنون اکثر بندهای آن اجرایی نمی‌شود و حتی در رابطه با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز شاهد اتفاق مشابهی بودیم که صحبت با عمل متفاوت بود و این موضوع سنگین‌ترین ضربات را به بورس تهران وارد کرده است.

او در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با چرایی این ناهماهنگی و راهکار خروج از آن اعتقاد داشت که نیاز است در داخل و کنار سازمان بورس، تشکل‌های خودانتظامی وجود داشته باشند که مانع از تصمیم‌ها و سیاستگذاری‌های ناگهانی شود که بازار سهام را به چنین روزهایی دچار کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در صورت وجود این تشکل‌ها، سیاستگذار به خود اجازه نمی‌دهد که به یکباره و طبق نظر و سلیقه شخصی اقدام به انتشار اطلاعیه‌ها و تغییر مصوبه‌ها کند زیرا می‌داند که برای او تبعاتی را به همراه خواهد داشت و عده‌ای ابراز نگرانی و نارضایتی می‌کنند.

در ادامه برنامه موضوع پایان سال و نیاز صندوق‌های بازنشستگی و هلدینگ‌های بزرگ به نقدینگی مطرح شد که هر ساله به افزایش فشار فروش در بازار منجر می‌شود. آقابزرگی در این رابطه اعتقاد داشت که اسفند ماه امسال این شرایط بار دیگر و حتی با شدت بیشتری تکرار خواهد شد زیرا صندوق‌های کشور با مشکل نقدینگی زیادی مواجه‌اند و طی ماه‌های گذشته نیز بارها باعث ایجاد تکانه‌هایی در بازار شده است. با این حال، اسفندماه برای بورسی‌ها به منزله یک فرصت طلایی برای خرید سهام و چینش یک پرتفوی مناسب است زیرا عده‌ای به ناچار به فروش سهام خود روی می‌آورند و این موضوع فرصتی را ایجاد می‌کند که سهامداران دست به خرید در قیمت‌های مناسبی بزنند و نتیجه و بازدهی آن را در فروردین ماه مشاهده کنند.

فردین آقا بزرگی در نهایت در پاسخ به این سوال که کدام چالش‌های موجود را نباید جدی گرفت و تنها اثرات کوتاه‌مدتی بر بورس تهران می‌گذارند، عنوان کرد: یکی از این موارد افزایش نرخ سود بانکی است زیرا در یک اقتصاد متورم با نرخ تورم سالانه بالای ۴۰ درصد، افزایش تنها چند درصدی نرخ سود بانکی نمی‌تواند به کنترل و کشیدن ترمز بازارها بیانجامد و اثر آن پس از یک دوره کوتاه‌مدت از بین خواهد رفت. مورد دوم نیز برنامه‌ها و وعده‌هایی است که بانک مرکزی در رابطه با کنترل بازار ارز درباره آن‌ها صحبت می‌کند زیرا این اقدامات صرفا یک درمان موقت هستند و به دلیل وجود مشکل در نقطه‌ای دیگر از اقتصاد کشور، کنترل تورم و نرخ ارز با چنین موضوعاتی قابل کنترل نیست.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha