۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
الزام شرکت های بیمه در معرفی سخنگو

نخستین جلسه هم اندیشی سخنگوی بیمه مرکزی با حضوراصحاب رسانه صبح امروز در محل ساختمان شماره دو بیمه مرکزی برگزار شد.

فردای اقتصاد - بیمه مرکزی جمهوری اسلامی با انتخاب مجید مشعلچی فیروزآبادی به عنوان سخنگوی بیمه مرکزی، بعد از گذشت ۵۰ سال، نخستین گام را در جهت بهبود فرآیند های صنعت بیمه برداشته است.

در همین نشست مشعلچی در جلسه هم اندیشی هدف از تعیین سخنگوی صنعت بیمه را ترویج پاسخ گویی به افکار عمومی دانست و تصریح کرد: طی ۲۰ روز گذشته نیزبه تمامی شرکت های بیمه ای نامه ای مبتنی بر معرفی سخنگو از جانب این شرکت ها ارسال شده که فرد مورد نظر خود را به بیمه مرکزی جهت پاسخ گویی به جامعه معرفی کنند. خوشبختانه اغلب شرکتهای حاضر در صنعت بیمه به نامه بیمه مرکزی پاسخ داده اند. وی به هدف دیگر این اقدام اشاره کرد و گفت: تبیین و روشنگری اقدامات و دستاوردهای صنعت بیمه از دیگر اهداف است و همین امر سبب ارتقا صنعت می شود. وی دلیل پاسخ گویی شرکت های بیمه به افکار عمومی را استفاده این شرکت ها از ظرفیت های اجتماعی دانست و گفت: شرکت های بیمه باید به عموم جامعه پاسخ گو باشد و دوره پاسخ گویی در ابتدای راه، حداکثر دو هفته یک بار خواهد بود.

آشتی بیمه های آنلاین و آفلاین

قایم مقام رییس کل بیمه مرکزی در برابر این پرسش که بیمه مرکزی چه برنامه ای را برای آشتی میان بیمه های برخط و غیر برخط در نظر دارد خاطرنشان کرد: به طور طبیعی بیمه های برخط  امکان تحول و توسعه فناورانه را در سطح بهتری دارند اما عده ای از شرکت های بیمه نیز همچنان به سبک قدیمی فعالیت می کنند. در این میان برنامه های تشویقی برای بروزرسانی بیمه های غیر بر خط نیز در دستور کار داریم.   وی افزود: این در حالی است که کارگزاری های برخطی که همکاری و مساعدت بیشتری را با غیر برخط ها دارند از نظر بیمه مرکزی ارحجیت دارند.

وی گفت: اگرچه معتقدیم که شرکت ها بر اساس توسعه شبکه فروش قدرت بیشتری می یابند و همه شرکت ها باید مبتنی بر اقتصاد آزاد فعالیت کنند اما آن دسته از شرکت های بیمه ای بر خط که دور خود حصار کشیده و هیچ گونه تعاملی با بیمه های غیر بر خط ندارند قطعا کمتر حمایت می شوند. مشعلچی اظهار داشت : واقعیت موجود را نباید نادیده گرفت که فرزندی به نام "برخط "متولد شده و از توانمندی بیشتری برخوردار است اما تلاش ما به عنوان رگولاتور ایجاد آشتی میان دو قشر "برخط" و "غیر بر خط" در صنعت بیمه است.

نگران ایده های نو نباشید

سخنگوی بیمه مرکزی در خصوص ایده های نو در صنعت بیمه و بحث حفظ مالکیت معنوی در خصوص ابداعات و نوآوری ها به ویژه در استارتآپ ها خاطرنشان کرد: به پشتوانه تیم طرح و توسعه و برنامه ریزی بیمه مرکزی برای حفظ مالیکت معنوی ایده ها در صنعت بیمه نیز به زودی آیین نامه ای تدوین می شود که نگرانی در این باره برای افرادی که ایده های نو دارند مرتفع شود.

اموال بیمه مرکزی شفاف است

وی در این میان از قرارگیری بیمه مرکزی در فهرست فروش اموال و مولدسازی دارایی ها خبر داد و گفت: بیمه مرکزی به غیر از دو ساختمان مرکزی در تهران و یک استراحتگاه در جزیره کیش و یک قطعه زمین در شمال کشور، دارایی قابل عرضه ای ندارد، اما با این حال به شفاف سازی در این زمینه نیز پرداخته و پاسخ گو هستیم.

ارتقا ضریب نفوذ بیمه در کشور

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت ضریب نفوذ بیمه در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۴ ضریب نفوذ بیمه که متاثر از دو عامل حق بیمه تولیدی و جی دی پی (در زمان حال) است از رقم ۲ به ۳.۲ افزایش یابد. از این حیث ایران رتبه نخست در منطقه و جایگاه ششم در خاورمیانه را داراست. در دهه گذشته، طی ۵ سال اول ۲۵ معادل درصد رشد حق بیمه و در ۵ سال بعدی ۳۶ درصد رشد را تجربه کردیم.

مشعلچی ادامه داد: در ۹ ماهه نخست امسال نیز حق بیمه  ۵۶ درصد رشد داشته است که نسبت به سال قبل ۴۷ درصد رشد نشان می دهد. این بدان معناست که دستیابی به برنامه های پیش بینی شده در صنعت بیمه  نزدیک است.

دفاع سخنگو دربرابر شایعات پولشویی

وی درزمینه شایعات مطرح شده با عنوان "پولشویی درصنعت بیمه" ضمن دفاع از اقدامات اساسی انجام شده در خصوص مبارزه با این امر خاطرنشان کرد: آنچه در فرآیندهای بیمه گری جای دارد کاملا منطبق با قوانین واستانداردهای مدون در زمینه مبارزه با پولشویی در صنعت بیمه (سال ۱۳۸۹) است. علاوه بر این کمیته های حاضر در شرکت ها در قالب ناظر به منظور شناسایی "ظن پولشویی" حضور دارند و به سرعت اقدام به شناسایی و طرح موضوع می کنند. علاوه بر این شرکت بیمه امکان دریافت پول نقد را ندارد و تمامی مسیر برای بروز چنین اتفاقاتی در صنعت بیمه مسدود است.

مشعلچی گفت: اقدام به مبارزه با پولشویی در صنعت بیمه به بیش از یک دهه گذشته باز می گردد بنابراین به روشنی می توان گفت که هیچ اقدامی خلاف با آیین نامه مبارزه با پولشویی در شرکت های بیمه صورت نگرفته است و گاها دامن زدن به شایعات باعث لطمه زدن به صنعت بیمه می شوند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار