۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۸
رئیسی: تورم کاهش یافته و از ۶۰ به ۴۰ درصد رسیده

رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: امروز شرایط کشور کاملاً متفاوت شده، به نحوی که در زمان تحویل دولت، تورم قریب به ۶۰ درصد بود و امروز با ۲۰ درصد کاهش حدود ۴۰ درصد شده است.

جام جم آنلاین: در شش ماهه اول دولت یعنی تا سال ۱۴۰۰، ما شاهد کاهش تورم بودیم، اما با توجه به الزام قانونی که برای عادلانه کردن یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی داشتیم، وضعیت تورمی ناشی از این اصلاحات اقتصادی به وجود آمد که تلاش دارد به نحوی با پرداختی‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ تومانی که دولت داشت، جبران شود.

گفت‌وگوی زنده تلویزیونی سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور با مردم که از طریق شبکه‌های سراسری یک، خبر و رادیو سراسری به صورت زنده پخش می‌شود، دقایقی پیش آغاز شد.

رئیسی شامگاه امشب (سه‌شنبه، ۱۱ بهمن) در هشتمین گفت‌وگوی زنده خود با مردم، ضمن تبریک ایام ولادت امام جواد الائمه (علیه‌السلام) و دهه فجر، گفت: حقیقتاً امام بزرگوار ما یک شخصیت الهی و در عین حال یک شخصیت انقلابی بود.

وی افزود: ایشان تا آخر عمر شریف‌شان روحیه انقلابی خود را حفظ و هویت ملی و دینی ملت ما را احیا کردند. گفتمان امام بزرگوار که امروز همان گفتمان رهبری معظم انقلاب است، گفتمان فسادستیزی و عدالت‌طلبی است. امام در پرتو عدالت اجتماعی به پیشرفت کشور می‌اندیشیدند و این همان گفتمانی است که امروز دولت آن را دنبال می‌کند.

رئیس‌جمهور درباره وضعیت اقتصادی مردم، گفت: مسئله معیشت وضعیت معیشت مردم از دغدغه‌های مهم دولت است. در ایام آغاز به کار این دولت وضعیت کرونا در کشور بحرانی بود ولی الحمدالله ما امروز، روزهایی با صفر کشته کرونا را تجربه می‌کنیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: امروز شرایط کشور کاملاً متفاوت شده، به نحوی که در زمان تحویل دولت، تورم قریب به ۶۰ درصد بود و امروز با ۲۰ درصد کاهش حدود ۴۰ درصد شده است، در شش ماهه اول دولت یعنی تا سال ۱۴۰۰، ما شاهد کاهش تورم بودیم، اما با توجه به الزام قانونی که برای عادلانه کردن یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی داشتیم، وضعیت تورمی ناشی از این اصلاحات اقتصادی به وجود آمد که تلاش دارد به نحوی با پرداختی‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ تومانی که دولت داشت، جبران شود.

وی اظهار کرد: در راستای سیاست دولت برای حذف فقر مطلق و کاهش فاصله طبقاتی، وضعیت قیمت‌های برخی اقلام برای ما قابل قبول نیست و این توسط دولت پیگیری و تلاش می‌شود که ثبات پیدا کند، ما داریم شرایط را به نحوی مدیریت می‌کنیم که با تغییر قیمت دلار، قیمت اقلام مورد نیاز سفره مردم به این شکل تغییر پیدا نکند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: بانک مرکزی ما قیمت ۲۸۵۰۰ تومان را برای ارز نیمایی اعلام کرده که علی‌القاعده ملاک برای همه خواهد بود. هم‌اکنون حدود ۹۰ درصد نیاز کشور با ارز نیمایی تأمین می‌شود و اگر این به صورت کامل برای همه تولیدکنندگان و واردکنندگان انجام شود، یک ثبات ایجاد می‌شود تا شاهد این نوسانات قیمت‌ها نباشیم.

رئیسی تصریح کرد: برخی از افزایش قیمت‌ها به دلیل خارج شدن آنها به سمت بازار کشورهای همسایه است. برخی دامداران نیز به این خاطر که امکان دارد قیمت بالا برود، دام‌شان را عرضه می‌کنند که همین موجب افزایش قیمت هم می‌شود.

وی اضافه کرد: دولت به دنبال این است و بنده نیز این را به صورت روزانه دنبال می‌کنم که ثبات در سفره مردم ایجاد شود و این نوسانات به نفع هیچ کس نیست. قبل از همه ما از افزایش قیمت‌ها رنج می‌بریم و نسبت به این مسئله بی‌اطلاع نیستیم. در زمان تصویب در مجلس زیرساخت‌های شروع کالابرگ وجود نداشت و این را تمام دوستان مجلس می‌دانستند و این کار چند ماه پیش در دولت شکل گرفت. در آن موقع اگر عرض ۴۲۰۰ تومانی حذف نمی‌شد، اثرات تورمی زیادی داشت.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار دلایل مختلفی دارد، گفت: همچنان‌که اغتشاشات کسب و کار مردم را دچار مشکل کرد، یک علامت بد و نااطمینانی به بازار داد که حتماً در قیمت دلار تأثیر داشته است و این یکی از جهات مؤثر در افزایش قیمت دلار است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: انتظارات تورمی که در قیمت دلار وجود دارد، حتماً در قیمت‌گذاری آن تأثیر دارد، ما ذخایر ارزی خوب و قابل اطمینان داریم و هیچ نگرانی از این زمینه نداریم و فروش نفت داریم و پول آن وصول می‌شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات چند درصد ارزی که در بازار آزاد معامله می‌شود، بر بیش از ۹۰ درصد که در بازار نیمایی معامله می‌شود، سایه می‌اندازد، ما می‌خواهیم قیمت بازار آزاد را مدیریت کنیم تا با قیمت بازار نیمایی برسد.

وی تأکید کرد: علی‌رغم همه کنترل‌هایی که وجود داشته در چهل و چند سال اخیر همواره بازار آزاد وجود داشته، اما همه تولیدکنندگان موظفند که منابع ارزی خود را از بانک مرکزی تأمین کنند و با کنترل بانک مرکزی، قیمت ارز بانک مرکزی غالب می‌شود و قیمت‌های بازار آزاد کنار می‌روند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها