۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
شکایت استارتاپ‌ها از نماد اعتماد رد شد

فردای اقتصاد - دیوان عدالت اداری شکایت چندین استارتاپ از بانک مرکزی را که خواستار ابطال دستورالعمل الزام به داشتن نماد اعتماد برای فعالان حوزه پرداخت شده‌ بودند رد کرد. 

فردای اقتصاد - دیوان عدالت اداری شکایت چندین استارتاپ از بانک مرکزی را که خواستار ابطال دستورالعمل الزام به داشتن نماد اعتماد برای فعالان حوزه پرداخت شده‌ بودند رد کرد. 

به این ترتیب پذیرندگان پرداخت‌یارها که بسیاری از آنها کسب وکارهای کوچک اینستاگرامی و اینترنتی را شامل می‌شوند مجبور به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی هستند. 

در شهریورماه ۱۴۰۰ استارتاپ‌های پرداخت یاری چون زرین‌پال، پی‌پینگ، زیبال، وندار، جبیت و باهمتا در شکایت‌هایی جداگانه از بانک مرکزی به دیوان عدالت اداری خواستار ابطال دستورالعمل الزام پذیرندگان پرداخت‌یارها به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی شده بودند.  این دستورالعمل را بانک مرکزی صادر کرده بود

دیوان عدالت اداری بعد از بررسی مجدد در مورد شکایت مغایر بودن ارائه اینماد با قانون نظام صنفی، این شکایت‌ها را رد  کرده و به این ترتیب نماد اعتماد برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک الزامی می‌شود. 

کارشناسان معتقدند در شرایطی که فضای حوزه پرداخت توسط استارتاپ‌های این حوزه در حال تحول است الزاماتی مانند نماد اعتماد صرفا باعث دور شدن این کسب و کارها از فضای خلاقانه می‌شود. همچنین فعالان این عرصه معتقدند موضوعاتی چون نماد اعتماد جلوی تسهیل ایجاد و توسعه کسب و کارهای 

دو رای مخالف دیوان عدالت 

شش ماه بعد از ثبت این شکایت،در  اسفند ماه ۱۴۰۰  هیات تخصصی دیوان عدالت اداری این شکایت را رد و اجرای آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی مصوب سال ۹۸ را الزامی عنوان کرده بود.

با این حال این پایان شکایت نسبت به اینماد نبود و در گام بعدی یکی از مدیران اتاق اصناف نسبت به الزام دریافت اینماد به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و آن را مخالف قانون نظام صنفی دانست.

در نهایت پس از بررسی‌های مجدد، دیوان عدالت اداری این شکایت را رد و به نفع اینماد رای داده است.

سازمان توسعه تجارت الکترونیکی امروز (۳۰ مرداد) اطلاعیه‌ای منتشر کرده که در آن آمده است:‌  دیوان عدالت اداری در رأی خود ضمن رد ادعای مطرح‌شده مبنی بر مغایرت مجوز اینماد با مفاد قانون نظام صنفی، با اشاره به اینکه طبق ماده 80 قانون تجارت الکترونیکی «وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است به منظور حمایت از فعالیت‌های تجارت الکترونیکی، با تجمیع واحدهای ذیربط، مرکزی را در این وزارتخانه ایجاد نماید …»، صدور مجوز فعالیت صنفی افراد موضوع ماده 87 قانون نظام صنفی کشور را متفاوت با صدور نماد اعتماد الکترونیکی موضوع ماده 80 قانون تجارت الکترونیکی دانسته و دستورالعمل اعطای نماد اعتماد الکترونیکی و نظارت بر فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی را فاقد مغایرت با مفاد آیین‌نامه اجرایی موضوع تبصره ماده 87 قانون نظام صنفی اعلام کرده است. همچنین تعرفه اینماد که براساس ماده واحده قانون تعیین تعرفه‌های خدمات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مصوب شده را نیز قانونی و غیرقابل ابطال دانسته است.

مبنای قانونی مجوز نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) به عنوان پیش‌نیاز دریافت درگاه پرداخت اینترنتی از ۱۲ سال قبل با مصوبه هیئت وزیران، سپس مصوبه شورای امنیت کشور و نهایتاً آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی و قانون پایانه‌های فروشگاهی اجرایی شد . 

در گام بعدی نیز الزام اینماد برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی از سال ۱۳۹۸ برای شرکت‌های خدمات پرداختPSP) ) به طور کامل اجرایی و در مورد شرکت‌های پرداخت‌یار نیز با دو سال تأخیر، در آذرماه سال ۱۴۰۰ فقط برای درگاه‌های پرداخت جدید عملیاتی شد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار