۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
رشد دلار برای چهارمین هفته متوالی/ سکه به مدار صعودی بازگشت

هفته دوم بهمن ماه با تداوم رشد قیمت دلار و سکه امامی پایان یافت.

فردای اقتصاد: قیمت دلار در هفته دوم بهمن‌ماه به رشد ادامه داد و برآیند دادوستدهای سکه نیز طی هفته اخیر صعودی بود. به این ترتیب در هفته منتهی به ۱۳ بهمن، قیمت دلار در بازار آزاد ۰.۶۳ درصد افزایش یافت و سکه امامی نیز ۴.۵ درصد گرانتر قیمت خورد. دلار در حالی در سقف قیمتی خود نوسان می‌کند که اقدامات متعدد رئیس جدید بانک مرکزی هم جز در روزهایی محدود نتوانست مقدمات کاهش دلار را فراهم کند. علاوه بر این، بیش از یک هفته است که دلار صرافی ملی در گامی رو به جلو تحت فرمان بانک مرکزی، در محدوده قیمتی ۴۳ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. با کاهش قابل توجه شکاف قیمتی میان دلار آزاد و دلار صرافی ملی به‌نظر می‌رسد که دیگر نرخ دلار بازار آزاد از نظر مدیران بانک مرکزی یک نرخ بی‌پشتوانه نیست.

در این خصوص بخوانید: سیاستگذار دلار آزاد را به رسمیت شناخت؟

سکه مجددا صعودی شد

پس از آنکه در هفته نخست بهمن‌ماه شاهد افت قیمت سکه امامی بودیم، هفته گذشته باز دیگر قیمت این مسکوک ارزشمند افزایش یافت. هر قطعه سکه امامی با ثبت رشد هفتگی ۴.۵ درصدی، به ۲۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان رسید و قیمت هر قطعه ربع سکه نیز با ۳.۸ درصد افزایش از ۹.۱۵ میلیون تومان به ۹.۵ میلیون تومان رسید. درصد حباب از قیمت ربع سکه اما در سطح ۴۶.۷ درصد باقی ماند. ضمن اینکه حباب هر قطعه سکه امامی در محدوده چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

در این میان روز چهارشنبه بود که شرکت بورس کالای ایران در اطلاعیه‌ای دامنه نوسان روزانه گواهی سپرده کالایی سکه ربع بهار آزادی را افزایش داد. در این اطلاعیه آمده بود: به اطلاع فعالان بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا می‌رساند پیرو اطلاعیه شماره ۴۰۱/۳۰۰/۱۲۱۰۰ به تاریخ ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱ و درخواست بانک مرکزی، معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا ربع بهار آزادی خزانه بانک رفاه کارگران با نام «ربع سکه ۰۳۱۲ رفاه» و نماد «سکه ۰۳۱۲ ن ۰۶» تا اطلاع ثانوی دامنه نوسان مثبت و منفی ۳۰ درصد قیمت پایانی نماد در روز کاری قبل نماد مذکور (طبق مقررات دامنه نوسان قیمت توسط عرضه کننده تعیین می‌شود) است. دامنه نوسان ربع سکه پیش از این و در ۷ روزی که از دور جدید عرضه آن می‌گذرد، مثبت و منفی ۵ درصد بود و با توجه به حراج ۱۰ روزه بانک مرکزی، تنها ۳ روز دیگر در بورس معامله خواهد شد.

رصد قیمتی دلار و سکه در نیمه نخست زمستان

بررسی روند قیمتی دلار و سکه نشان می‌دهد که از ابتدای دی ماه که اسکناس آمریکایی وارد کانال ۴۰ هزار تومان شد، سکه امامی نیز با عبور از محدوده قیمتی ۱۹ میلیون تومان، وارد کانال ۲۰ میلیون تومان شد و تاکنون بیش از ۲۴درصد افزایش داشته است. دلار آمریکایی نیز در مدت یاد شده ۱۰.۶ درصد رشد داشته است. علاوه بر این، افزایش ارزش دلار باعث پایین آمدن قیمت در روز پنجشنبه نسبت‌ به اوج آن طی ۹ ماه گذشته شد، اما قیمت طلا امروز کمی افزایش داشت و به محدوده ۱۹۲۴ دلار رسید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار