۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
زنگ خطر سقوط تولید گاز ایران

پارس جنوبی که ۷۰درصد گاز ایران را تأمین می‌کند، از سال آینده وارد نیمه دوم عمر خود خواهد شد و با افت جدی تولید گاز سالانه برابر با میزان صادرات گاز ایران به ترکیه روبرو خواهیم شد.

فردای اقتصاد: پارس جنوبی که ۷۰درصد گاز ایران را تأمین می‌کند، از سال آینده وارد نیمه دوم عمر خود خواهد شد. این موضوع در غیاب سرمایه‌گذاری در این بخش و نبود تکنولوژی به سبب وجود تحریم‌ها، زنگ خطر بسیار جدی را برای آینده انرژی در ایران به صدا درمی‌آورد.

دالغا خاتین‌اوغلو، کارشناس بین‌المللی انرژی در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» در این باره می‌گوید: «اگر فشار میدان در گذشته ۱۲۰ اتمسفر بود، از سال آینده که پارس جنوبی وارد نیمه دوم عمر خود می‌شود، هفت بار از فشار بار بخش ایرانی کاسته می‌شود و هر سال چیزی در حدود ۱۰میلیارد متر مکعب از تولید گاز پارس جنوبی کم می‌شود؛ این رقم برابر با میزان گازی است که اکنون ایران به ترکیه صادر می‌کند.»

او با اشاره به آینده صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه، متمرکز بر ترکیه یادآور می‌شود که تا پایان قرارداد صادرات گاز ایران به آنکارا، گازی برای صادرات در ایران باقی نخواهد ماند. خاتین‌اوغلو در این‌باره می‌گوید: «تا سه سال آینده که قرارداد گازی ایران و ترکیه به پایان می‌رسد، تولید گاز ایران ۳۰ میلیاردمترمکعب افت داشته است.»

با این چالش بزرگ، این پرسش مطرح است که اگر تحریم‌ها به یکباره برداشته شده و سرمایه‌گذاری خارجی را در پارس جنوبی شاهد باشیم، آیا می‌توان از وضعیت بغرنج کنونی جلوگیری کرد؟

این کارشناس بین‌المللی انرژی و مدیرمسئول بخش فارسی خبرگزاری ترند نیوز جمهوری آذربایجان در پاسخ به این پرسش، موضوعی تأمل‌برانگیز را مطرح می‌کند: «برای جلوگیری از افت گاز در پارس جنوبی، ۱۵ سکوی عظیم مهارکننده افت گاز لازم است. ساخت هر یک از این سکوها بین ۳ تا پنج سال زمان می‌برد. اگر امروز تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود تا ایران بتواند جلوی افت گاز در پارس جنوبی را بگیرد، با احتساب سه‌سال زمان برای ساخت سکوها، حداقل ۱۰ سال زمان نیاز است تا ایران بتواند با جذب ۲۵ تا ۳۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، فقط تولید کنونی را حفظ کند.»

گفت‌وگوی تفصیلی با این دالغا خاتین‌اوغلو، کارشناس بین‌المللی انرژی پیرامون چالش کسری گاز در ایران، صادرات آن و حذف ایران از زنجیره انرژی در جهان را مشاهده کنید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار