۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
رشد ۵۵ درصدی حق بیمه تولیدی ۱۴۰۱

رییس کل بیمه مرکزی از اولویت قراردادن اصلاح آیین‌نامه‌های صنعت بیمه در برنامه کاری این سازمان خبر داد.

فردای اقتصاد: مجید بهزاد پور، رییس کل بیمه مرکزی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، بر اصلاح آیین‌نامه‌ها و قانون بیمه در مجلس تاکید کرد و گفت: اصلاح آیین‌نامه‌ها به دلیل سرعت در تصمیم‌گیری و رفع موانع در شورای عالی زودتر محقق می‌شود و به همین دلیل در اولویت کاری بیمه مرکزی قرار دارد.

وی ضمن اشاره به اصلاح قانون بیمه که مورد توجه ویژه مجلس قرار دارد، افزود: قانون بیمه به سال ۵۰ بازمی‌گردد و به همین سبب اصلاح آن باید صورت پذیرد. مجلس کار در این زمینه را آغاز کرده و بیمه مرکزی نیز نظرات خود را به مجلس خواهد داد.  

عملکرد ۱۰ ماهه ۱۴۰۱

 بهزادپور به رشد ۵۵ درصدی حق بیمه تولیدی در ۱۰ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: حق بیمه تولیدی به ۱۴۰ همت رسیدو تعداد بیمه‌های صادره در مدت ۱۰ ماهه ابتدای سال معادل  ۵۸.۴ رشد درصد دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی درباره خسارت‌های پرداختی یادآور شد: خسارت پرداختی طی ۱۰ ماه سال جاری بیش از ۷۳.۳ همت است که در این باره رشد ۵۵.۴ درصدی مشاهده می‌شود. وی ضمن اشاره به تعداد خسارت پرداخت شده به ۵۶ میلیون نفر افزود: تعداد خسارت پرداختی با ۲۳.۹ درصد رشد نسبت به سال قبل همراه است. بهزادپور تاکید کرد: در همین حال سهم بخش غیر دولتی از حق بیمه ۷۳.۸  درصد و از خسارت  معادل ۷۲.۳ درصد است.

"رفاه اقتصادی" گزینه جامانده در پژوهش‌های بیمه

وی در پاسخ به پرسش «فردای اقتصاد» در این خصوص که آیا مشاهداتی در زمینه روند افول رفاه اقتصادی و اثر آن بر ترازنامه شرکت‌های بیمه‌ای دارید؟ اظهار داشت: اصلی‌ترین عامل در محاسبه ضریب نفوذ بیمه، قدرت خرید مردم و سرانه درآمد است که روندها را نشان می‌دهد اما در زمینه "رفاه" مطالعات خاص و ویژه‌ای صورت نگرفته است.

در همین رابطه حسن رضا عباسیان فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و امور فنی از دعوت سندیکای بیمه برای بررسی تمامی رشته‌های بیمه و وضعیت سنجی آن‌ها خبر داد و گفت: هفته گذشته طی نشستی با اعضای سندیکای بیمه موضوع سختی فروش محصولات بیمه در میان عموم مردم مطرح شد که در نهایت قرار شد پژوهشکده بیمه در قالب ویژه‌تری به بررسی این مساله بپردازد. طی جلسات آتی با سندیکا به راهکارهای حل این مساله پرداخته می‌شود.

آخرین وضعیت انتشاراوراق بیمه‌ اتکایی

رئیس‌کل بیمه مرکزی یادآور شد:‌ برای نخستین بار انتشار اوراق بیمه‌ اتکایی که از سال ۹۹ در قالب تبصره‌ بودجه مطرح بود امسال به صورت جدی پیگیری می‌شود. این اوراق توسط سه شرکت در بازار سرمایه منتشر خواهد شد و از شورای فقهی بورس برای تبادل و نقل و انتقال مالکیت اوراق بیمه اتکایی مجوزهای لازم اخذ شده است. بهزادپور گفت: انتشار اوراق بیمه اتکایی به منظور انتقال ریسک به مردم صورت می‌گیرد.

۶ شرکت در مسیر مجوز

رئیس کل بیمه‌ مرکزی از اعطای مجوز فعالیت به ۶ شرکت جدید بیمه‌ای در سال جاری خبر داد و گفت: عمده این شرکت‌ها در زمینه‌های تخصصی مانند بیمه زندگی و بیمه اتکایی فعالیت می‌کنند. علاوه بر این در راستای کاهش سهم دولت از بیمه‌های اتکایی به ۱۱ شرکت موجود بیمه‌ای نیز اجازه ارائه محصولات اتکایی داده شده است. این مجوزها موقتی است و باید شرکت‌های تخصصی اتکایی در این زمینه مجوز بگیرند.

مجید بهزادپور اظهار داشت: ‌در راستای کاهش نقش بیمه مرکزی در بیمه اتکایی علاوه بر مجوزهایی که به شرکت‌های جدید داده‌ایم به ۱۱ شرکت بیمه موجود هم مجوزهای موقت برای حضور در بازار بیمه اتکایی داده‌ایم.

اقدامات موثر در راستای حقوق مردم

بهزادپور خاطرنشان کرد:‌ در راستای حفظ حقوق مردم در بحث بیمه شخص ثالث در حوادث ریلی برای افرادی که دچار حادثه می‌شوند قبلاً‌ حقوق آنان نادیده گرفته می‌شد چون قرارداد راه‌آهن با شرکت‌های بیمه در راستای قرارداد مسؤولیت بود بنابراین رقمی که به خسارت‌دیدگان تصادفات ریلی پرداخت می‌شد، ناچیز بود اما بعد از مصوبه ۱۱ آبان سال جاری دولت و مصوبه شورای عالی بیمه حق بیمه در حوادث ریلی را قرار شد تسری بدهیم و وسایل نقلیه‌ای که در تصادف با قطار دچار حادثه می‌شوند رقم قابل توجهی دریافت کنند.

وی همچنین گفت: در زمینه قرارداد بیمه تکمیلی درمان فرهنگیان با بیمه مرکزی منجر به عقد قرارداد شد و فرهنگیان کشور تحت پوشش قرار گرفتند.

وی افزود: هر هفته چند تجربه جدید و نوآورانه در صنعت بیمه از سوی شرکت‌های بیمه‌ای معرفی می‌شود که اغلب این پروژه‌ها در حال اجراست و هدف از آن تشویق این نوع فعالیت‌ها برای سایر شرکت‌ها و ایجاد رقابت و فراگیری در صنعت بیمه است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار