۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۸
جزییات واردات کالا با رمزارزها

یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم ایجاد زیرساخت برای استفاده از رمزارزها در واردات بود؛ رئیس سازمان توسعه تجارت مکانیزم و موانع اجرای این سیاست را تشریح کرد.

فردای اقتصاد: رئیس سازمان توسعه تجارت آخرین وضعیت استفاده از رمزارزها برای واردات کالا را تشریح کرد. به گفته علیرضا پیمان‌پاک، اجرای این سیاست با دو مشکل روبه‌رو بوده که یکی رفع شده و حل مشکل دوم در دست پیگیری است.

وی در نشست خبری امروز اظهار کرد: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم ایجاد زیرساخت برای استفاده از رمزارز بود که در این بخش دو مشکل داشتیم؛ یکی مشکل قانونی بود که این مشکل را حل کردیم و مساله دوم ایجاد زیرساخت «ای‌تی» مشابه ساختار «نیما» بود تا رمزارز در آنجا استفاده شود. پیمان‌پاک گفت: در این راستا با مشارکت اتاق بازرگانی این ظرفیت ایجاد شده و منتظر ایجاد حساب ریالی از سوی بانک مرکزی هستیم و پس از آن به صورت رسمی با رمزارز واردات انجام می‌شود.

معاون وزیر صمت افزود: البنه تاکنون با استفاده از رمزارز تقریبا ۴۰ تا ۵۰میلیون دلار به صورت پایلوت با همکاری بانک مرکزی بدون استفاده از زیرساخت‌های نرم‌افزاری واردات انجام داده‌ایم. وی گفت: ساختار کار تمام است و حساب ریالی نیز تا دو سه هفته دیگر از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود و تا پایان سال رسما فرآیند رمزارز را پیاده می‌کنیم.

پیمان‌پاک افزود: ما به بحث قراردادهای هوشمند که خودش یک جایگزین و تکمیل ظرفیت ال‌سی است ورود کرده و در حال پیاده‌سازی آن هستیم. در سامانه رمزارز از ظرفیت قرارداد هوشمند استفاده می‌کنیم. وی گفت: همچنین پلتفرم‌های ایرانی را به پلتفرم‌های کشورهای مقصد متصل خواهیم کرد تا از لاینی استفاده کنیم که با گذر از تحریم و مشکلات، کار تجارت را به صورت مجازی و نرم‌افزاری انجام دهیم.

تجارت آزاد با اوراسیا کلید خورد؟

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام اجرایی شدن توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا از اواخر تابستان سال آینده نیز گفت: تعرفه ۹۰درصد از کالاهای ایرانی صفر خواهد شد. پیمان‌پاک اظهار کرد: طی یک سال گذشته چند مورد را در خصوص تجارت آزاد و تعرفه ترجیحی اولویت‌گذاری کردیم که یکی از مهم‌ترین آنها فعال‌سازی تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود که تعرفه بالغ بر ۹۰درصد کالاهای صادراتی ایران صفر خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: این توافقنامه از نظر فنی نهایی شد و از اواخر تابستان سال آینده اجرایی خواهد شد. وی ادامه داد: حجم تجارت بازار اوراسیا ۷۰۰میلیارد دلار است و با توجه به اینکه چین و ترکیه به عنوان رقبای ایران تجارت آزاد با اوراسیا ندارند، فرصت بسیار مناسبی برای حوزه تجارت ایران خواهد بود. پیمان‌پاک گفت: همچنین تعرفه ترجیحی با اندونزی نهایی شد و طی سفر وزیر صمت به این کشور امضا خواهد شد. وی افزود: بخشی از محدودیت‌های تجارت ترجیحی با پاکستان که از قبل داشتیم اما متوقف شده بود را بررسی کردیم و در حال رفع هستیم.

برنامه تجارت آزاد با ونزوئلا و غرب آفریقا

معاون وزیر صمت اضافه کرد: همچنین تجارت آزاد با ونزوئلا و غرب آفریقا از دیگر فعالیت‌های ما در حوزه کاهش نرخ عوارض کالاهای ایرانی است. وی گفت: مهم‌ترین نکته در برقراری تجارت آزاد یا تعرفه ترجیحی مکمل بودن اقتصاد ما با آن کشورها است. 

برآورد ارزش تجارت خارجی تا آخر سال

پیمان‌پاک در مورد میزان صادرات غیرنفتی نیز گفت: ۴۵.۳میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در ۱۰ ماه منتهی به دی امسال داشتیم که رشد ۱۸درصدی در ارزش و ۳درصدی در وزن داشته است. تا پایان امسال به ۵۲میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دست خواهیم یافت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار