۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
سه چالش اصلی  صنعت تایر

هم اکنون قیمت‌گذاری دستوری، سرمایه‌گذاری و مشکلات صادراتی سه چالش اصلی صنعت تایر است.

به گزارش فردای اقتصاد و به نقل از ایرنا، حمیدرضا عبدالمالکی قیمت‌گذاری دستوری منجر به کاهش سود صنعت تایر و زیان ده شدن این صنعت شده است.

وی با اشاره به توافقی تایرسازان با وزارت صمت در اواخر سال ۹۹، افزود: مطابق با این توافق، مقرر شد شرکت های تولیدی آمار تولید و فروش خود را در سامانه جامع تجارت قرار دهند اما همه محصولات آنها از شمول قیمت گذاری خارج شود، اجرای این توافق در سال ۹۹ منجر به رشد ۲۰ درصدی تولید شد اما در ۱۴۰۰ این روند برعکس شد.

 رییس هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ وزارت صمت بدون اینکه با فعالان صنعت تایر مشورتی داشته باشد تایر خودرو را مشمول قیمت‌گذاری دستوری کرد و درخواست افزایش قیمت تایرسازان در این سال مورد موافقت قرار نگرفت که موجب شد تا شرکت‌ها با حاشیه سود سه تا ۱۱ درصدی مواجه باشند، در حالیکه تورم مواد اولیه ۷۷ درصد بوده است.

به گفته وی، در سه ماهه نخست امسال صنعت تایرسازی با زیان مواجه بوده و هیچ واحد سوددهی در این صنعت نداشتیم که اطلاعات شرکت ها در سامانه کدال بورس به صورت شفاف وجود دارد؛ این مساله متاثر از قیمت‌گذاری دستوری است.

عبدالمالکی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی قیمت در هشتم خرداد ماه امسال خاطرنشان کرد: این در حالی است که پیشنهاد تایرسازان رشد ۷۰ درصدی قیمت ها بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به واردات ۳۰ درصد مواد اولیه از خارج از کشور که بر اساس قیمت‌های جهانی و دلار نیمایی خریداری می‌شود، همچنین جنگ روسیه و اوکراین که منجر به افزایش قیمت انرژی و مواد اولیه در جهان شده و در کنار آن تامین ۷۰ درصد مواد اولیه از بورس کالا با قیمت های شناور، نمی توان انتظار داشت قیمت نهایی محصولات ما ثابت باشد.

رییس هیات مدیره انجمن صنعت تایر، سرمایه‌گذاری را دومین مشکل این صنعت برشمرد و افزود: نیاز کشور سالیانه ۴۵۰ هزار تن است که ۳۰۰ هزارتن آن در داخل تولید و ۱۵۰ هزار تن از طریق واردات تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: ارزبری تولید داخل یک دلار به ازای هر کیلوگرم تایر،  اما ارزبری واردات ۳.۵ دلار به ازای هر کیلوگرم است.

عبدالمالکی خاطرنشان کرد: ۵۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری در صنعت تایر با انجام پروژه‌های مختلفی تعریف شده است که بین ۲۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اما زیان‌ده شدن صنعت در ۲ سال گذشته سبب شده سرمایه‌گذاری ها دچار چالش شده و بانک‌ها نیز حاضر به تامین سرمایه در گردش این صنعت نباشند.

وی همچنین به مشکل صادرات به عنوان سومین چالش این صنعت اشاره کرد و گفت: برای صادرات تایرهای سواری ۱۰ درصد تولیدات شرکت و برای تایرهای کشاورزی ۳۰ درصد تولید مجوز داده شده است، اما به شدت درگیر بروکراسی اداری است.

رییس هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران خواستار آن شد که قیمت گذاری تایر کارشناسی، منطقی، منطبق بر واقعیت‌ها و بر اساس قیمت های روز مواد اولیه باشد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار