۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸
چگونه در مدار توسعه قرار گیریم؟

ارزیابی کارشناسان حاکی از این است که نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و صنعتی اساس توسعه‌اند و هیچ کشوری بدون وجود چنین نهادهایی، در مدار توسعه قرار نمی‌گیرد.

فردای اقتصاد: در خاطرات خانواده لاجوردی (از مشهورترین فعالان اقتصادی و کارآفرینان قبل از انقلاب) در مورد دخالت ساواک در انتخابات اتاق بازرگانی آمده است: «ساواک گفته بود که اسامی ۴ نفر باید از صندوق رای انتخابات اتاق بازرگانی به عنوان هیات رئیسه بیرون بیاید. بررسی فعالان اقتصادی این بود که تاکید ساواک بیش از همه بر دو نفر است. ظهر انتخابات، ارتشبد نعمت‌الله نصیری، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) زنگ می‌زند که باید اسامی هر ۴ نفر از صندوق بیرون بیاید.»

محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران در قسمت دوم گفتگوی خود با «فردای اقتصاد» با نقل این خاطره، می‌گوید: این مداخلات را به بساط کنترل قیمت‌ها در آن زمان اضافه کنید که با استخدام چند هزار دانشجو در دهه ۵۰ و فرستادن آنها برای کنترل قیمت شروع شد و حتی اتاق بازرگانی را وادار کردند که به‌صورت هفتگی قیمت اعلام کنند و یکی از صفحات روزنامه رسمی آن موقع به صورت هفتگی قیمت کالاها را منتشر می‌کرد. برخوردهایی که با فعالان اقتصادی شد، عملا منجر به این شد که نارضایتی‌ها افزایش یابد. یکی از مشکلاتی که در دهه ۵۰ به وجود آمد و به عنوان کاتالیزور انقلاب عمل کرد، تضعیف نهادهای مدنی و صنفی اقتصادی بود.

به گفته قاسمی، این موضوع اثبات شده که وجود نهادهای مدنی و صنفی به‌عنوان واسط بین سیاستمدار و بدنه جامعه مفید است؛ اگر مفید نبود این سوال مطرح است که چرا دولت‌ها به این سمت می‌روند که امور عمومی را به نهادهای صنفی مدنی واگذار کنند؟

ارزیابی کارشناسان حاکی از این است که نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و صنعتی اساس توسعه‌اند و هیچ کشوری بدون وجود چنین نهادهایی، در مدار توسعه قرار نمی‌گیرد.

اخبار مرتبط:

ناجی اقتصاد ایران کیست؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار