۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
چرا افزایش حباب سکه رکورد زد؟

با اعلام این‌که سکه عرضه می‌شود، آن استقبال و شرایطی که بازار را تحت‌تاثیر بگذارد و تقاضا زیاد شود، متاسفانه وجود نداشت.

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و سکه می گوید: زمانی که ربع‌سکه در بازار عرضه شد، حباب سکه در حدود ۸۰۰ تا یک میلیون تومان کاهش پیدا کرد، اما متاسفانه یک مشکلی که وجود داشت، این بود که عرضه در زمان خود انجام نشد. مشکل دیگر این بود که بین عرضه سکه در بورس وقفه افتاد و در عین حال، قیمت‌های اعلامی با بازار در روزهای اول فاصله کمی داشت که می‌طلبید که در بازار برای این‌که کنترل و نظارت صورت گیرد تا در کاهش قیمت و حباب سکه اثر بگذارد، مدیریت قیمت صورت گیرد. ما بارها این موضوع را گفتیم.

شما در رابطه با اثر بورس کالا روی بازار سکه می‌گویید، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد از زمانی که این سیاست اجرایی شده، اثر آن‌چنانی روی قیمت‌ها و حتی کاهش حباب سکه نداشته است؟

چرا اثرگذاری نداشته است؟ اگر دقت کنید، در روزهای اول تقاضا خیلی کم بود و تا آن‌جایی که من آمار دارم، حدود ۱۳۰، ۱۴۰ هزار سکه برای خرید استقبال شده است. این نشان می‌دهد که در بازار تقاضای آن‌چنانی وجود ندارد، ولی نوسانات خبرها و جو روانی باعث شده که یک مقداری افزایش قیمت‌ها اتفاق بیفتد.

ما با نوسانات اونس جهانی طلا مواجه هستیم که وقتی افزایشی یا کاهشی می‌شود، تمام بازارهای دنیا تحت‌تاثیر این نوسان قرار می‌گیرند. اما در بازار داخلی ایران غیر از اونس جهانی طلا، نوسانات بازار ارز نیز اثر می‌گذارد. درحال‌حاضر ما نوسان آن‌چنانی در بازار ارز نداریم و در شرایطی که کاهش ۸۵ دلاری اونس طلا اتفاق افتاده، کاهشی هم که در بازار طلا و سکه در بازار ایران انتظار داشتیم، اتفاق نیفتاد. این در حالی است که در بازار تقاضا وجود ندارد.

همان‌طور که گفتم، بانک مرکزی باید ادامه رویکرد خود در رابطه با عرضه سکه را داشته باشد. اخیرا اعلام کرده‌اند که عرضه سکه در بورس کالا تمام شد. دولت اگر می‌تواند عرضه داشته باشد، با توجه به این‌که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و امکان دارد طبق سنوات گذشته یک مقداری تقاضا در بازار تحریک شود، بانک مرکزی باید در این حوزه وارد شود و مدیریت را تشدید کند و ادامه دهد و بین عرضه‌ها فاصله نیاندازد.

بارها من گفتم و الان هم اعلام می‌کنم که بانک مرکزی باید بتواند در این حوزه مدیریت داشته باشد و در عین حال، عرضه سکه تمام و نیم‌سکه را هم در دستور کار قرار دهد؛ آن هم در شرایطی که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم تا بتوانیم مدیریت همراه با آرامش و بدون اضطراب و التهاب داشته باشیم.

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که این نرخ ربع سکه‌ای که در بازار وجود دارد، با توجه به حبابی که دارد، با نرخ دلار بالا در بازار عرضه می‌شود و به همین دلیل، مردم نباید ربع‌سکه بخرند.

این حباب زیاد است. ببینید، حباب سکه در ابتدای سال ۳۰۰ هزار تومان بود و تا سه روز قبل ۳ میلیون و نیم بود و امروز به بالای ۴ میلیون تومان افزایش یافته است. چرا باید این اتفاق بیفتد؟ وقتی ربع‌سکه یا سکه تمام و یا نیم‌سکه، هر کدام نهایت ۱۰۰ هزار تومان در بالاترین شرایط هزینه ضربش است، چرا باید این حباب را داشته باشد؟

این سکه براساس چه نرخ دلاری محاسبه می‌شود؟

اصلا ربطی به نرخ دلار ندارد، حباب است. ببینید ارزش طلای آن در حدود ۵ میلیون تومان است و در حدود ۴ میلیون تومان حباب دارد. این حباب ربطی به دلار ندارد. به عرضه‌ها ربط دارد و سوال این‌جاست که چرا عرضه‌ها بیشتر نمی‌شود!؟ به نظر من وقتی بازار اشباع شود و به بازار سکه ورود شود و انواع سکه به مقدار نیاز در بازار از طریق بانک مرکزی عرضه شود، این حباب و قیمت‌ها دیگر وجود ندارد.

منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها