۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲
اسلحه جدید مایکروسافت برای جنگ با گوگل

با افزودن محصول هوش مصنوعی شرکت OpenAI یعنی Chatgpt به موتور جستجوی مایکروسافت (Bing)، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت این اتفاق را فرصت مهمی برای به چالش کشیدن سهم از بازار گوگل را توصیف کرد.

فردای اقتصاد - با افزودن محصول هوش مصنوعی شرکت OpenAI یعنی Chatgpt به موتور جستجوی مایکروسافت (Bing)، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت فرصت مهمی برای به چالش کشیدن سهم از بازار گوگل را توصیف می‌کند.

ساتیا نادلا که سال‌ها است در شرکت مایکروسافت فعالیت دارد، زمانی که موتور جستجوی بینگ در سال ۲۰۰۰ شروع به کار کرد، مسئول نظارت بر فرآیندهای مهندسی بود. در آن زمان بینگ سخت در حال تلاش برای گرفتن سهم از بازار از گوگل بود. اما دیروز زمانی که نادلا درباره بینگ با غرور صحبت می‌کرد و گفته وی اینبار مزیت گوگل به عنوان بزرگترین بازیگر بازار موتورهای جستجو دیگر اهمیتی ندارد.

شرکت مایکروسافت از برنامه‌های خود را برای استفاده از ابزارهای جدید استارت‌آپ OpenAI برای بهبود سرویس‌های جستجو و مرورگر اینترنتی خودش (Edge) که در حال حاضر کمتر از رقیب‌هایش مورد استفاده قرار می‌گیرد، رونمایی کرد و در این معرفی به دنبال آن بود که با ارائه پاسخ‌های مکالمه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی، در برابر رقیب پیشرو بازار یعنی گوگل، جایگاه خود را به دست آورد.

این شرکت نسخه جدیدی از موتور جستجوی Bing و مرورگر Edge خود را معرفی کرد که از فناوری OpenAI، سازنده چت ربات هوش مصنوعی ChatGPT استفاده می‌کند که این محصول برای آسان‌تر ساختن محتوا و یافتن پاسخ در وب برای کاربران طراحی شده است.

ساتیا نادلا، مدیر اجرایی مایکروسافت روز سه شنبه در رویدادی در مقر این شرکت در ردموند، واشنگتن، گفت: «این فناوری تقریباً هر دسته نرم افزاری را تغییر خواهد داد و زمان آن رسیده است که نوآوری به جستجوی اینترنتی بازگردانده شود.

اسلحه جدید مایکروسافت برای جنگ با گوگل

نسخه جدید Bing، که بر روی یک مدل زبان OpenAI پیشرفته‌تر از مدل پشت ChatGPT اجرا می‌شود، می‌تواند در حالت چت و خارج از آن قرار گیرد و کاربران می‌توانند برای نوشتن ایمیل هم روی ربات حساب باز کنند. مرورگر جدید Edge Bing امکان استفاده از هوش مصنوعی را برای چت و نوشتن متن اضافه می‌کند و می‌تواند صفحات وب را خلاصه‌تر نمایش دهد و حتی به صورت مکالمه به سوالات شما پاسخ دهد. پاسخ‌هایی که توسط این موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی داده می‌شود به همراه مستنداتی که در پاسخ از آنها استفاده شده است، به کاربران ارائه می‌شود.

در میانه جنگ خبری مایکروسافت و گوگل در زمین بازی هوش مصنوعی، ردموندی‌ها از یک محصول جدید هم رونمایی کردند. هفته گذشته این شرکت از یک برنامه مدیریت مشتری رونمایی کرد که از ابزارهای تولید متن OpenAI برای نوشتن ایمیل برای فروشندگان استفاده می‌کند و توسط یادداشت‌های نوشته شده بعد از جلسه با هوش مصنوعی سطح جدیدی از مدیریت محتوا را برای جلسات خود رونمایی کرد.

مایکروسافت اخیراً از سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در OpenAI خبر داده و روابط خود را با این استارت آپ مستحکم کرده است تا بتواند مسیر داخلی مدل‌های هوش مصنوعی خود مانند ChatGPT و Dall-E را که تنها در چند ماه میلیون‌ها کاربر را جذب کرده‌اند، به دست آورد. مدیران مایکروسافت فراتر از جستجو رفته و گفته‌اند که می‌خواهند فناوری OpenAI را به نرم‌افزار آفیس، برنامه‌های امنیتی و ابزارهای بازی ویدئویی خود نیز اضافه کنند.

جعبه جستجوی جدید Bing می‌تواند حداکثر ۱۰۰۰ کاراکتر را بپذیرد. در اظهاراتی دیگر یوسف مهدی، معاون مدیرعامل مایکروسافت، از موتور مبتنی بر چت درباره رویدادهای پیش رو مثل اسکاتسدیل، آریزونا و سوپر بول آخر هفته پرسید و نسخه جدید بینگ اطلاعاتی در مورد یک مهمانی مرتبط با سوپر باول، یک رویداد آشپزی و سایر رویدادهای مرتبط با آن را بازگرداند. این سرویس پیشرفته همچنین می‌تواند تخمین بزند که آیا صندلی خاص Ikea در یک ماشین هوندا اودیسه ۲۰۱۹ جا می‌شود یا خیر و در جواب بینگ به مهدی گفت مطمئن نیست و بستگی به این دارد که ردیف دوم و سوم خودرو تا شده باشد یا خیر.

مایکروسافت اعلام کرد که نسخه جدید بینگ اکنون به صورت پیش نمایش در دسترس است، به این معنی که اکنون کاربران می‌توانند تعداد محدودی درخواست را امتحان کنند. مهدی یوسف گفت که مردم همچنین می‌توانند برای دسترسی کامل به لیست انتظار بپیوندند که شرکت امیدوار است در هفته‌های آینده به میلیون‌ها نفر افزایش یابد. علاوه بر این قصد دارد ویژگی‌های جستجوی هوش مصنوعی را به مرورگرهای وب رقیب  نیز بیاورد.

سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI هم در این رویداد حضور یافت تا از همکاری این شرکت با مایکروسافت سخن بگوید. او در ادامه گفت: «ما از داشتن شریکی برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه و ارزش‌های‌مان در ساختن هوش مصنوعی پیشرفته که هم ایمن است و همچنین تأثیر بسیار مثبتی بر جامعه خواهد داشت، بسیار سپاسگزاریم».

اسلحه جدید مایکروسافت برای جنگ با گوگل

گوگل شرکت زیرمجموعه آلفابت، که موتور جستجوی آن تقریباً ۹۰ درصد بازار را در اختیار دارد، از هوش مصنوعی استفاده می‌کند اما به یک مدل زبان قدیمی متکی است. از نقطه نظر رقابتی، تسلط طولانی مدت گوگل به این معنی است که بازار ۱۴ ساله بینگ و دیگر شرکت‌های نوپا قادر به نفوذ قابل توجهی نیستند. در حالی که بخش‌هایی از طراحی صفحه اصلی و ویژگی‌های بازیکنان اصلی طی سال‌ها بهینه‌سازی شده‌اند، قالب نتایج جستجو که لیستی از پیوندها است، همچنان باقی مانده است.

گوگل زیر سایه ChatGPT

در ماه‌های اخیر، واحد هوش مصنوعی گوگل که زمانی مورد تحسین قرار می‌گرفت، شتاب توسعه خود را از دست داده و اخیراً تحت الشعاع OpenAI قرار گرفته است. در ماه دسامبر، کارمندان گوگل از ساندار پیچای، مدیرعامل و جف دین، رئیس تحقیقات هوش مصنوعی درباره رقابت ChatGPT سوال کردند. طبق گزارش CNBC، مدیران گوگل این پاسخ را دادند که برخلاف استارت‌آپ‌ها که می‌توانند به سرعت ابزارهای جدید را در اختیار عموم قرار دهند، گوگل در اثر اشتباه یا خطا با خطر اعتبار زیادی مواجه است، زیرا در حال حاضر میلیاردها کاربر دارد و به سادگی نمی‌تواند محصول جدید معرفی کند.

به نظر می‌رسد موفقیت ChatGPT و افزایش سرمایه‌گذاری مایکروسافت در توسعه دهنده این برنامه، خط زمانی برنامه‌ریزی شده توسط ساندرا پیچای، مدیرعامل گوگل را تسریع کرده است. مدیریت گوگل تیم‌هایی از محققان را بسیج کرد تا به ChatGPT پاسخ دهند و وضعیت را یک تهدید "کد قرمز" اعلام کردند.

روز دوشنبه گوگل اعلام کرد که سرویس هوش مصنوعی مکالمه خود یعنی Bard در حال باز شدن برای آزمایش‌کنندگان مورد اعتماد و احراز هویت شده است و این شرکت در حال آماده‌سازی این سرویس برای عموم در هفته‌های آینده است. به گفته گوگل، بارد اینگونه برنامه‌ریزی شده است که زمانی که به آن دستورهای ساده داده می‌شود، پاسخ‌های دقیقی ارائه دهد، مانند اینکه برای ناهار چه چیزی درست کنیم یا چگونه برنامه‌ریزی برای حمام کردن کودک دوست خود داشته باشیم. این سرویس بر اساس LaMDA، مدل زبان گوگل برای سیستم برنامه‌های گفتگو است.

به گفته یک فرد مطلع نزدیک به مایکروسافت، در حالی که این شرکت با OpenAI همکاری خود را گسترش داده ، گوگل نیز حدودا ۴۰۰ میلیون دلار در استارتاپ هوش مصنوعی Anthropic سرمایه‌گذاری کرده است که قصد به چالش کشیدن رقیب خود یعنی ChatGPT را دارد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار