۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵
ذینفعان موافقتنامه تجاری ایران با اوراسیا

سوابق واردات کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به ویژه در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد با اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، یک بازار حدود ۳۸۸میلیارد دلاری در انتظار صادرات ایران قرار دارد.

فردای اقتصاد: داده‌های آماری نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱، تجارت کالایی میان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، حدود ۶۲.۵میلیارد دلار بوده که این مقدار تقریبا ۰.۳درصد از مجموع واردات کالایی جهان است. در سال ۲۰۲۱، کشورهای روسیه و بلاروس به ترتیب ذینفعان اصلی موافقتنامه تجاری میان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بوده اند.

تراز تجاری این کشورها در تجارت با سایر کشورهای عضو اتحادیه به ترتیب حدود ۱۰میلیارد دلار و ۴.۴میلیارد دلار بوده است. سایر کشورهای عضو اتحادیه، تراز تجاری منفی را تجربه کرده‌اند که در صدر آنها، کشور ارمنستان با تراز تجاری منفی ۱.۵میلیارد دلاری قرار دارد.

در این سال تجارت کالایی محصولات کشاورزی و غذایی در میان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا حدود ۱۳.۶میلیارد دلار بوده است. کشورهای روسیه، بلاروس و ارمنستان در محصولات کشاورزی و غذایی، ذینفعان اصلی موافقتنامه تجاری ایران با اتحادیه اوراسیا در حوزه کشاورزی و غذایی بوده‌اند. تراز تجاری این کشورها در تجارت کشاورزی و غذایی با سایر کشورهای عضو اتحادیه مثبت بوده و سایر کشورهای عضو اتحادیه، تراز تجاری منفی در رابطه با کالاهای کشاورزی و غذایی را تجربه کرده‌اند که در صدر آنها کشور قزاقستان با تراز تجاری منفی ۲.۲میلیارد دلاری قرار دارد. تراز تجاری ایران در این گروه محصولات با اتحادیه اوراسیا نیز منفی و حدود ۸۴۹میلیون دلار بوده است.

سوابق واردات کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به ویژه در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد با اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، یک بازار حدود ۳۸۸میلیارد دلاری در انتظار صادرات ایران قرار دارد که ۷۶درصد از آن متعلق به کشور روسیه و حدود ۲۰درصد از آن مربوط به بازارهای بلاروس و قزاقستان است. روند عمومی واردات کالایی کشورهای عضو اتحادیه از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ صعودی و رو به افزایش بوده است. بر اساس آمار سال ۲۰۲۱، از مجموع ۳۸۸میلیارد دلار کل واردات کالایی در کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، تقریبا ۱۱درصد (معادل ۴۳میلیارد دلار) مربوط به محصولات کشاورزی و غذایی است.

کشور روسیه، به عنوان واردکننده عمده این محصولات، با سهم ۷۴درصدی، به لحاظ نیاز وارداتی به محصولات کشاورزی و غذایی در صدر کشورهای عضو این اتحادیه قرار دارد. اجرای موافقتنامه تجاری میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از آبان ۱۳۹۸، منجر به افزایش حدود ۹۳درصدی صادرات غیرنفتی (بدون نفت خام) ایران به این کشورها در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۷ شده است. در سال ۱۴۰۰، حدود ۱.۲میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی (بدون نفت خام) ایران (معادل ۲.۴درصد از کل صادرات ایران) به مقصد کشورهای عضو این اتحادیه بوده است.

در این میان، کشور روسیه با سهم ۵۰درصدی، ارمنستان با سهم ۲۶درصدی و قزاقستان با سهم ۱۶درصدی، در صدر مقاصد صادراتی ایران در میان کشورهای اتحادیه اوراسیا قرار گرفته‌اند. طی ۱۰ماه منتهی به دی امسال نیز صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از مجموع صادرات غیرنفتی ایران به این اتحادیه طی سال ۱۴۰۰ نیز سبقت گرفته است (افزایش حدود ۲۴درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل). از مجموع ۱.۲میلیارد دلار صادرات کالایی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا (در سال ۱۴۰۰)، تقریبا ۵۴۵میلیون دلار (با سهم ۴۵درصدی) مربوط به محصولات کشاورزی و غذایی بوده است.

اخبار مرتبط:

رایزنی برای عضویت ناظر ایران در اوراسیا

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha