۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
چالش‌های جدید در مسیر نورالینک و ایلان ماسک
ایلان ماسک و یک مامور امنیتی در واشنگتن - عکس از سی.ان.بی.سی

سخنگوی دپارتمان حمل و نقل و ترابری ایالات متحده آمریکا در مصاحبه‌ای با CNBC تایید کرد که شرکت Neuralink که بازوی پزشکی ایلان ماسک است که رابط مغز و کامپیوتر را فراهم می‌کند، توسط وزارت حمل و نقل ایالات متحده به دلیل بسته‌بندی و حمل سخت افزارهای آلوده (از نظر استانداردهای پزشکی) به شیوه‌ای ناامن تحت بررسی است.

فردای اقتصاد - سخنگوی دپارتمان حمل و نقل و ترابری ایالات متحده آمریکا در مصاحبه‌ای با CNBC تایید کرد که شرکت Neuralink متعلق به  ایلان ماسک که رابط مغز و کامپیوتر را فراهم می‌کند، توسط وزارت حمل و نقل ایالات متحده به دلیل بسته‌بندی و حمل سخت افزارهای آلوده (از نظر استانداردهای پزشکی) به شیوه‌ای ناامن تحت تحقیق قرار گرفته است.

در نامه‌ای به وزیر حمل‌ونقل، پیت بوتیگیگ، مسئول کمیته حمایت از حیوانات و کمیته پزشکان مسئول اعلام کرد که سوابق عمومی را به دست آورده است که نشان می‌دهد Neuralink ممکن است دستگاه‌های حامل پاتوژن‌های عفونی را که خطراتی برای سلامتی انسان در سال ۲۰۱۹ به همراه داشته است، اشتباها حمل کرده است.

بر اساس این نامه، این دستگاه‌ها از دسته‌بندی مغزهای غیرانسانی خارج شده‌اند و ممکن است به ویروس‌هایی مانند هرپس B و باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک مانند استافیلوکوک و کلبسیلا آلوده شده باشند. PCRM ادعا کرد که این مواد و دستگاه آلات به درستی نگهداری یا حمل نشده‌اند، احتمالاً به این دلیل که کارکنان Neuralink آموزش ایمنی مناسبی را ندیده‌اند، آلوده شده‌اند.

یکی از سخنگویان این دپارتمان به CNBC گفت که بررسی تخلفات ادعایی جزو مقررات حمل و نقل مواد خطرناک "روش استاندارد" است. سخنگو گفت که اداره ایمنی خطوط لوله و مواد خطرناک، بخشی از این دپارتمان است و بر اساس اطلاعاتی که از PCRM دریافت کرده، در حال انجام تحقیقات استاندارد برای اطمینان از انطباق و ایمنی عمومی کارگران و مردم است.

پس از این اتفاق نمایندگان Neuralink به درخواست رسانه‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

Neuralink یکی از بسیاری از شرکت‌ها در صنعت در حال ظهور رابط مغز و کامپیوتر یا BCI است. BCI سیستمی است که سیگنال‌های مغز را رمزگشایی می‌کند و آنها را به دستوراتی برای فناوری‌های خارجی ترجمه می‌کنند و به بیماران اجازه می‌دهد مکان‌نماها (دستگاه‌های الکترونیکی و حرکتی) را حرکت دهند، تایپ کنند و حتی به دستگاه‌های خانه هوشمند فقط با استفاده از ذهن خود دسترسی داشته باشند. چندین شرکت موفق در حال حاضر در این زمینه فعالیت دارند.

ماسک که مدیرعامل تسلا، اسپیس ایکس و توییتر، Neuralink را در سال ۲۰۱۶ با گروهی از دانشمندان و مهندسان تأسیس کرد. این شرکت در حال توسعه یک BCI است که برای قرار دادن مستقیم در بافت مغز طراحی شده است و در حالی که هنوز دستگاه خود را روی انسان آزمایش نکرده است. ماسک گفته که امیدوار است امسال این کار را به سرانجام برساند.

سوابق به‌دست‌آمده توسط PCRM که توسط CNBC بررسی شده، شامل ایمیل‌های رد و بدل شده بین Neuralink و دانشگاه کالیفرنیا و دیویس است. این دانشگاه بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ با Neuralink همکاری داشته تا به این شرکت کمک کند تا آزمایش‌هایی روی این دستگاه‌ها و فرآیندها انجام دهد.

در یکی از نامه‌های کارکنان UC Davis، که نامش ویرایش شده، در ایمیلی نوشته شده که سخت افزار به درستی مدیریت شده است و حمل و نقل مواد خطرناک باید توسط یک کنترل کننده مواد خطرناک آموزش دیده انجام شود.

کارمند UC Davis در این ایمیل گفت: «از آنجایی که اجزای سخت‌افزاری دستگاه عصبی کاشته شده مهر و موم نشده‌اند و قبل از خروج از مرکز پریمات ضدعفونی نشده است، این برای هر کسی که احتمال دارد با دستگاه تماس داشته باشد، یک خطر محسوب می‌شود.» صرفاً برچسب زدن «خطرناک» خطر ابتلا به هرپس B را پوشش نمی‌دهد.

این کارمند در این ایمیل گفت: "این قرار گرفتن در معرض هر کسی است که با سخت افزار انباشته شده آلوده در تماس است و ما در حال انجام یک معامله بزرگ در این مورد هستیم زیرا نگران ایمنی مرتبط با انسان‌ها هستیم. "

PCRM این سوابق را از طریق درخواست اطلاعات عمومی از UC Davis به دست آورد. از آنجایی که Neuralink یک شرکت خصوصی است، مشمول قوانین سوابق عمومی نیست و نمایندگان UC Davis به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

PCRM با استفاده از آزمایش حیوانی در تحقیقات پزشکی مخالف است و این گروه قبلاً نگرانی‌هایی را در مورد Neuralink مطرح کرده است. در فوریه ۲۰۲۲، این گروه شکایتی را به وزارت کشاورزی ایالات متحده ارائه کرد و مدعی شد که Neuralink در طول همکاری خود با UC Davis، قانون رفاه حیوانات را نقض کرده است. بر اساس گزارش رویترز، این شکایت به بازرس کل USDA ارجاع شده است و حتی گفته می‌شود تحقیقات فدرال را در مورد را این شرکت آغاز کرده است.

این گروه حمایتی همچنین در ماه دسامبر از سازمان غذا و داروی ایالات متحده درخواست کرد که Neuralink را به دلیل نقض احتمالی شیوه‌های آزمایشگاهی درست و استاندارد مورد بررسی قرار دهد.

نمایندگان USDA و FDA هم به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

وی به CNBC گفت، رایان مرکلی، مدیر حمایت از تحقیقات در PCRM، گفت که آخرین تحقیقات توسط دپارتمان مذکور نشان می‌دهد که Neuralink به روشی کاملاً جدید اما شلخته اداره می‌شود. وی گفت هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کسی به دلیل قرار گرفتن در معرض سخت افزارهای این شرکت آلوده شده است، وجود ندارد، اما لحن نگران کننده پرسنل UC Davis در ایمیل ها، منعکس‌کننده جدی بودن این نشت بالقوه پاتوژن‌های آلوده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha