۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸
واردات آیفون ۱۴ ممنوع شد + بخشنامه

بر اساس بخشنامه گمرک، ورود مسافری و پستی آیفون ۱۴ و آیفون‌های مدل‌های بعدی به کشور از اول اسفند ۱۴۰۱ ممنوع شد.

فردای اقتصاد -  با گذشت چندماه از بلاتکلیفی واردات آیفون ۱۴ وزارت صمت سرانجام تصمیم گرفت که نه تنها مجوز واردات رسمی این کالا را صادر نکند بلکه ورود مسافری این محصول و آیفون‌های آینده را هم ممنوع کند. 

در بخشنامه‌ای که توسط گمرک ایران به درخواست وزارت صمت منتشر شده آمده است که واردات تلفن همراه آیفون ۱۴ به صورت همراه مسافر و پستی ممنوع است این ممنوعیت همچنین شامل مدل‌های آینده آیفون هم می‌شود به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که آیفون‌های ۱۵، ۱۶ و ... هم به همین سرنوشت دچار شود. 

ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به معنی عدم  ثبت و رجیستر آنها در مبادی ورود به کشور است. آیفون ۱۴ از ابتدای معرفی تاکنون هم در کشور رجیستر نمی شد و خریداران آن عملا بلاتکلیف بوده‌اند با این حال مقامات وزارت صمت اظهارات متناقضی درباره رجیستر شدن آن ارایه کرده‌اند. 

تصمیم به ممنوعیت واردات مسافری آیفون ۱۴ از آن جهت عجیب به نظر می رسد که این ممنوعیت صرفا شامل این مدل از گوشی‌های اپل شده و گوشی‌های سری‌های قبلی اپل بدون مشکل وارد می‌شود. همچنین گوشی‌های سایر برندها از جمله سامسونگ نیز بدون مشکل وارد و رجیستر می‌شود. 

دلیل ممنوعیت واردات آیفون ۱۴

هنوز هیچ مقام دولتی علت ممنوعیت واردات و عدم رجیستری آیفون ۱۴ را اعلام نکرده است. برخی شایعات حاکی است که امکان ارتباط ماهواره‌ای آیفون ۱۴ عامل اصلی این ممنوعیت است. با این حال ویژگی ارتباط ماهواره‌ای این گوشی بسیار محدود و در حد پیامک برای مواقع بحرانی بوده و اساسا در ایران فعال نشده است. 

طی ماه‌های اخیر با  عدم رجیستری آیفون ۱۴ قیمت برخی مدل‌های آیفون ۱۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان رسید که نزدیک به دو برابر قیمت واقعی این گوشی است. برخی کارشناسان معتقدند که ممنوعیت آیفون ۱۴ سود قابل توجهی نصیب واردکنندگان آیفون ۱۳ کرده است. 

برخی هم این گمانه را مطرح می‌کنندکه ارزبری این گوشی باعث این تصمیم شده در حالی که کارشناسان معتقدند ایجاد ممنوعیت برای یک مدل گوشی باعث از بین رفتن نیاز کاربران نمی‌شود و صرفا باعث فروش بیشتر برندهای دیگر می‌شود که آنها هم ارزبری دارند. 

در حالی که  واردات کالاهای همراه مسافر یا استفاده از هر وسیله تکنولوژی حق قانونی هر شخصی محسوب می‌شود ایجاد ممنوعیت برای یک کالای خاص عملا نادیده گرفتن این حق به حساب می‌آید. 

اعلام ممنوعیت آیفون ۱۴ با موجی از مخالفت‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است بسیاری از کاربران معتقدند که ممنوعیت واردات می‌تواند تجربه تلخ بازار خودرو را در ایران تکرار کند. برخی از کاربران اظهار نگرانی می‌کنندکه این ممنوعیت احتمالا در آینده به سایر محصولات تکنولوژی جدید هم امتداد داده شده و باعث عدم دسترسی کاربران ایرانی به ابزارهای تکنولوژی به روز شود. 

بخشنامه ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ 

مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران در ابلاغیه ای اعلام کرد با توجه به نامه ۱۹ بهمن ماه سازمان توسعه تجارت و نامه ۱۲ بهمن سازمان مذکور، به این وسیله اعلام می شود: از تاریخ ۱ /۱۲/ ۱۴۰۱ گوشی تلفن همراه با نشان تجاری اپل مدل ۱۴ و کلیه مدل های بعد از آن جزء لیست کالاهای مجاز همراه مسافر و پستی ورودی به کشور نمی باشد.

دستور فرمایید موارد ذیل مد نظر قرار گرفته و مراتب به کلیه دوایر ذی ربط ابلاغ گردد:

۱_ از ثبت اطلاعات گوشی های وارده در سامانه مسافری و پستی از تاریخ مذکور خودداری گردد.

۲. مراتب در مبادی ورودی و خروج مسافر به کشور از طریق نصب بنر و سایر وسایل ارتباطی جمعی اطلاع رسانی گردد.

وزارت صمت واردات آیفون ۱۴ را ممنوع کرد + بخشنامه

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها