۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
آخرین آمار تلفات زلزله ترکیه اعلام شد

در حالی که شمار جانباختگان زلزله شدید هفته گذشته با کانون شهر "قهرمان ماراش" در جنوب شرق ترکیه اکنون از ۳۶ هزار نفر در هر دو کشور ترکیه و سوریه فراتر رفته، امدادگران به عملیات نجات و بیرون آوردن تعداد بیشتری از بازماندگان از زیر آوار ادامه می‌دهند.

 ایسنا به نقل از اسپوتنیک: سازمان مدیریت بلایای طبیعی و اضطراری ترکیه (آفاد) در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که آمار قربانیان زمین لرزه های ویرانگر هفته گذشته در این کشور اکنون به ۳۱ هزار و ۶۴۳ نفر افزایش یافته و ۱۵۸ هزار و ۱۶۵ نفر دیگر نیز از مناطق آسیب‌دیده تخلیه شده اند.

همچنین بر اساس آمارهای رسمی، زمین لرزه در سوریه نیز تاکنون ۴۵۰۰ کشته برجا گذاشته است.

به گزارش شبکه الجزیره، همچنین "مارتین گریفیث" معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه روز گذشته در توئیت خود اعتراف کرد که این سازمان از زمان وقوع زمین‌لرزه شدید روز دوشنبه تاکنون در امدادرسانی و ارائه کمک به مردم زلزله‌زده در منطقه تحت کنترل مخالفان در شمال‌غرب سوریه شکست خورده است.

خبرنگار الجزیره مستقر در مناطق زلزله‌زده در ترکیه نیز گزارش داد که این کشور از زمان وقوع زلزله تاکنون دست‌کم ۲۳۵۶ پس‌لرزه را تجربه کرده است.

۱۴:۵۶ - مسئولان ترکیه‌ای اقدام به بازداشت ده‌ها تن در استان مالاتیا در چارچوب پرونده ساختمان‌های تخریب شده در پی زلزله کرده‌اند تا به ابهامات عدم رعایت استانداردها در ساختمان‌ها رسیدگی کنند.

به گزارش آناتولی، مسئولان ترکیه‌ای دستور بازداشت ۳۱ تن در استان مالاتیا در چارچوب پرونده ساختمان‌های تخریب شده در پی زلزله را دادند. دفتر دادستان کل در مالاتیا تحقیقاتی را درخصوص عدم رعایت استانداردها در ساختمان‌هایی که تخریب شده بودند، صادر کرد.

منابع خبری اعلام کردند که پیش بینی می‌شود تعداد افرادی که در این پرونده بازداشت می‌شوند، افزایش یابد.

روایت امدادگران از شرایط سخت در «قهرمان ماراش»

۱۴:۲۱ - امدادگران در شهر "قهرمان ماراش" ترکیه که کانون زلزله ویرانگر روز دوشنبه بوده، می‌گویند: اینجا هوا مسموم است، بوی تعفن از اجساد بلند می‌شود و بخاطر عملیات بازیابی در این شهر ابرهای غلیظی از غبار و خاکستر در هوا پخش شده است.

به گزارش الجزیره، امدادگران و داوطلبانی که روزهاست برای کمک به بازماندگان تلاش می‌کنند، می‌گویند: به سختی می توان در این هوا نفس کشید.

مردم بی‌خانمان و آواره در این هوای سرد و یخبندان مجبور هستند برای گرم نگه داشتن خود پلاستیک‌ها را بسوزانند و به همین دلیل هوا مملو از غبار و دود سمی است.

چندین هزار ساختمان در مناطق زلزله زده ترکیه و سوریه فرو ریخته است و آنهایی هم که هنوز پابرجا هستند به خاطر حجم زیاد خرابی‌ها و پس‌لرزه‌هایی که هنوز متوقف نشده‌اند، دیگر برای زندگی امن نیستند و به همین دلیل بسیاری از بازماندگان مجبورند در فضای باز این روزهای سرد و طاقت‌فرسا را سپری کنند.

۱۳:۳۷ - "مارتین گریفیث"، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه گفت: مرحله نجات زلزله زدگان در ترکیه و سوریه در حال پایان است و اکنون فوریت در امدادرسانی به ارائه سرپناه، غذا، مدرسه و مراقبت های روانی-اجتماعی به نجات یافتگان تبدیل شده است.

به گزارش الجزیره، گریفیث در جریان بازدید از شهر حلب سوریه در این باره گفت: چیزی که در اینجا قابل توجه است، حتی در حلب، این است که مردم در این سال‌ها بسیار رنج کشیده اند.

این مقام سازمان ملل همچنین گفت که سازمان ملل متحد به مناطق تحت کنترل مخالفان در شمال غرب این کشور که بر اثر زلزله مرگبار ویران شده است، کمک خواهد کرد.

نجات پدر و دختری در ترکیه یک هفته پس از زلزله

۱۲:۵۵ - یک هفته پس از وقوع زمین لرزه در ترکیه، پدر و دختری در هاتای از زیر آوار نجات یافتند.

به گزارش شبکه الجزیره، یک هفته پس از زمین لرزه های ویرانگر که حداقل ۳۴ هزار کشته در ترکیه و سوریه برجای گذاشت، امدادگران یک پدر و دختر را از زیر آوار در استان "هاتای" ترکیه نجات داده اند.

سوریه به کمک‌های بین‌المللی نیاز دارد

۱۲:۴۰ - "مارتین گریفیث"، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، روز یکشنبه در بازدید از مرز ترکیه و سوریه در بیانیه‌ای گفت که سوری‌ها «به کمک‌های بین‌المللی نیاز دارند». اولین کاروان کمک‌های سازمان ملل سه روز پس از زلزله از مسیر ترکیه وارد شمال غرب سوریه شد.

پیش از آن، تنها کاروانی که از گذرگاه باب الحوا در مرز ترکیه و سوریه عبور کرده بود، مربوط به بازگرداندن اجساد قربانیان زلزله از ترکیه به سوریه بود. بخشی از جان‌باختگان زمین‌لرزه در ترکیه، آوارگان سوری هستند که از جنگ داخلی در کشورشان گریخته و در ترکیه ساکن شده بودند و هم اکنون اجساد آن‌ها برای تدفین به سوریه بازگردانده می‌شوند.

ویژگی‌هایی که زلزله ترکیه را مرگبارتر کرد

۱۱:۴۴ - استاد زلزله شناسی دانشگاه ویکتوریا در بریتیش کلمبیای کانادا گفت: زمین لرزه های ویرانگر اخیر در ترکیه در بین "پنج یا ۱۰" مورد از بزرگ ترین زمین لرزه های قاره ای جهان قرار دارند که تاکنون ثبت شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، این کارشناس همچنین می گوید ترکیب "بزرگی" و "موقعیت" زمین لرزه ها در منطقه "پرجمعیت" ترکیه باعث شده تا این حادثه طبیعی منجر به مرگ هزاران نفر شود.

دفن اجساد ناشناس در اسکندرون ترکیه

خبرنگار الجزیره گزارش کرد که در شهر اسکندرون ترکیه حدود نیمی از قربانیان زمین لرزه‌ی روز دوشنبه همچنان ناشناس باقی مانده‌اند و هویت آنان مشخص نیست.

قربانیانی که هویت آنها مشخص نیست در گورستانی دفن شده اند که به سرعت در حال پر شدن است.

به گفته خبرنگار الجزیره، تدفین با احترام انجام شده با این حال مراسمات کمی برای قربانیان برگزار می شود. گاهی تنها اعضای بدن افراد دفن می شود.

تخریب صدها ساختمان در شمال‌غرب سوریه

 گزارش‌ها از مناطق زلزله زده در شمال غرب سوریه حاکیست که بیش از ۲۰۰۰ ساختمان در این منطقه به طور کامل فروریخته یا بخشی از آنها تخریب شده است.

به گزارش شبکه الجزیره، بر اثر زلزله‌های هفته گذشته حدود ۵۵۰ ساختمان در منطقه تحت کنترل مخالفان در شمال غرب سوریه به طور کامل فروریخته است. همچنین منابع خبری از تخریب شدید بیش از ۱۵۷۰ ساختمان دیگر بر اثر این حادثه خبر داده‌اند.

گزارش‌ها همچنین حاکیست، گروه‌های داوطلب شروع به باز کردن مسیرها و جاده‌ها در چندین منطقه از شمال غرب سوریه کرده‌اند که به دلیل حجم زیاد آوار مسدود شده بود و امکان امدادرسانی به زلزله‌زدگان وجود نداشت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها