۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
بورس این روزها ارزنده است؟

رضا شیرازی پور، کارشناس بازار سهام در برنامه زنگ پایان به بررسی شرایط روز بازار و وضعیت سهام از منظر ارزندگی پرداخت و چشم‌انداز آتی این بازار را ترسیم کرد.

فردای اقتصاد:  بورس امروز مجدا وارد مدار منفی شد. روز سه‌شنبه بار دیگر معاملاتی کم‌رمق را در پرونده بهمن ماه بازار سهام شاهد بودیم تا شاهد تداوم روزهای کم‌نوسانی برای بازار سهام پس از ریزش‌های اخیر باشیم. این موضوع که با کاهش ارزش معاملات و عدم توقف خروج پول همراه است، نشان از ایجاد یک فاز احتیاط در رفتار معامله‌گران دارد. شاخص کل بورس طی معاملات امروز در حالی که در شروع کار روند مثبت اما آهسته‌ای را آغاز کرده بود، به مرور در جهت عکس قدم برداشت و در نهایت کار خود را با یک کاهش ۰.۶۷ درصدی به پایان رساند. شاخص هم‌وزن نیز شرایط نسبتا مشابهی را دنبال کرد و ۰.۷ درصد از ارتفاع خود را از دست داد تا شدت رنگ سرخ امروز کمی بیشتر از چندین روز گذشته باشد. ارزش معاملات نیز که طی دو روز گذشته پس از دو ماه به زیر ۴ هزار میلیارد تومان بازگشته بود، امروز نیز با ثبت یک عدد ۳۶۴۵ میلیارد تومانی به این روند ادامه داد و شاهد خروج پول ۵۶۴ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

در برنامه زنگ پایان سه‌شنبه، رضا شیرازی پور، کارشناس بازار سهام به بررسی شرایط روز بازار و وضعیت سهام از منظر ارزندگی پرداخت و چشم‌انداز آتی این بازار را ترسیم کرد.

رضا شیرازی پور، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چه کف ارزندگی برای بازار سهام می‌توان متصور بود، گفت: بازار سهام در حالت حاضر هم در ارزندگی کامل به سر می‌برد. فعالان، بازار را یا با ارزش دلاری می‌سنجند یا با بازارهای کالایی مقایسه می‌کنند، اما ماهیت بازار سهام با بازارهای موازی متفاوت است. تیره و تار کردن اهداف برای شرکت‌ها توسط سیاستگذار باعث کم‌رمق و کم حجم شدن و نبود خریدار در بازار شده است و عقب‌نشینی سرمایه‌گذار را سبب شده است.

وی اعتقاد داشت، با روشن شدن تکلیف نهایی صنعت خودرو در بورس کالا و تعیین تکلیف وضعیت بودجه می‌توان افقی روشن را برای تابستان متصور بود تا شرکت‌ها بتوانند وضعیت بهتری داشته باشند.

آیا سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا، بورس کامودیتی‌محور ایران را تهدید می‌کند؟ رضا شیرازی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال عنوان کرد: اگر عرضه نرخ ۲۸۵۰۰ دلار نیمایی را لحاظ کنیم، تصمیمات فدرال رزرو هیچ تاثیری روی کامودیتی‌ها نخواهد داشت؛ اما اگر دلار ۲۸۵۰۰ را حذف کنیم بازار سهام از بازارهای جهانی متاثر خواهد بود. با اعلام شدن نرخ بهره آمریکا تاثیر به سزایی روی کامودیتی‌ها و فلزات رنگی می‌گذارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha