۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
افتتاح مرکز نوآوری فولاد مبارکه در دانشگاه صنعتی اصفهان

مرکز نوآوری شرکت فولاد مبارکه در دانشگاه صنعتی اصفهان با هدف استفاده حداکثری از توان علمی دانشگاه‌ها در اولویت های شناسایی‌شده صنعت فولاد، افتتاح شد.

محمدیاسر طیب‌نیا مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه در مراسم افتتاح مرکز نوآوری این شرکت در دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اهمیت و جایگاه نوآوری‌در دنیای امروز گفت: فولاد مبارکه با ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه صنعتی اصفهان درصدد نقش آفرینی در تحقق آرمان های تمدن اسلامی- ایرانی است.

به گزارش فردای اقتصاد و به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه،  وی تصریح کرد: بر اساس اظهارات متفکران و بنیان گذاران عرصه نوآوری، قرن حاضر از جهتی بدترین شرایط و از جهتی هم بهترین شرایط برای ورد به عرصه نوآوری است. از این جهت بهترین شرایط است که بشر از طبیعت و در بسیاری از علوم به شناخت و پیشرفت خوبی دست یافته است و همین پیشرفت ها زمینه را برای نوآوری های روز فراهم می آورد.

به گفته مدیر عامل فولاد مبارکه با بیان اینکه  ورود به عرصه نوآوی در کشورما  بسیار اندک بوده، افزود: هم اکنون قریب به ۴۲ درصد سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر کشور زیر یک میلیارد تومان است و این نشان می‌دهد در مسیر نوآوری کار بزرگی صورت نگرفته و از دانش‌بنیان‌ها به‌درستی حمایت نشده است.

وی ادامه داد  فولاد مبارکه ماموریت های زیادی را برای خود تعریف کرده است و در سی‌امین سالگرد تاسیس به دستاوردهای زیادی ازجمله حجم بالایی از بومی‌سازی، اشتغال زایی و تولید محصولات متنوع دست یافته است و از این پس برای این که بتواند در حوزه نوآوری به طور جدی ورود کند، برای خود ماموریت های بسیار جدی تری در نظر دارد.

به گفته طیب نیا، چشم‌انداز فولاد مبارکه برای ۳۰ سال آینده، نقش تعیین‌کنندگی برای خلق آینده‌ای بهتر، رشد اقتصادی و تحقق اقتصاد بدون نفت است. ازاین رو برای تحقق اهداف شرکت تا افق ۱۴۱۰ می توان برنامه های فولاد مبارکه برای کسب درآمد ۱۵ میلیارد دلاری، حفظ و ارتقای جایگاه خود در عرصه بهترین بنگاه های فعال اقتصادی کشور، ارتقای جایگاه خود در بین برترین تولیدکنندگان فولاد دنیا اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که فولاد مبارکه در رویکرد جدید و برای دست یابی به اهداف ترسیم شده تا افق ۱۴۱۰ درنظر گرفته است، تحقق توسعه متوازن است. فولاد مبارکه معتقد است اگر در حوزه های مختلف توسعه پیدا نکند، و نتواند از ظرفیت های موجود استفاده حداکثری داشته باشد، قطعا نخواهد توانست به اهداف خود دست یابد.

به گفته طیب نیا، حوزه فناوری و نوآوری یکی از بخش های مهم و زیربنایی است که فولاد مبارکه به‌عنوان یک مجموعه پیشتاز از بیش از یک سال گذشته تاکنون برای تحقق اهداف این بخش گام‌های ارزشمندی برداشته است و معتقد است، اگر به عنوان یک مجموعه پیشرو و با اهداف توسعه متوازن در این بخش نیز برنامه و عملکرد خوبی نداشته باشد به یقین نخواهد توانست اهداف ترسیم شده را محقق کند.

مدیر عامل فولاد مبارکه  با تاکید بر این که تاکنون بیش از ۵۰ درصد منابع و سرمایه گذاری های این شرکت  در حوزه های تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی بوده است، تصریح کرد: ورود این شرکت به حوزه نوآوری با ایجاد مرکز نوآوری در دانشگاه صنعتی اصفهان نسبت به گذشته متفاوت است؛ و هدف‌گذاری آن سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌های پیشرو است.

وی تاکید کرد: فولاد مبارکه در نگاه جدید، صرفا به کسب و کار خود نگاه نمی کند بلکه به کسب و کارهای مجاور و جدید نیز تمرکز دارد و به گونه ای برنامه ریزی کرده است که ۲۰ درصد سرمایه گذاری خود را بر کسب و کارهای جدید متمرکز کند. از این رو با حضور و سرمایه گذاری در مراکز دانشگاهی و کمک گرفتن از ظرفیت های آن ها تلاش دارد تا به اهداف توسعه متوازن شرکت و توسعه پیرامون خود و در نهایت به توسعه کشور همت گمارد.

نوآوری منبع تولید ثروت و رشد اقتصادی است

طیب نیا با اشاره به این که تعداد قابل توجهی از مدیران تاثیرگذار کشور، محصول دانشگاه‌های برتری همچون دانشگاه صنعتی اصفهان هستند، افزود: نگاه به نوآوری، باید نگاهی ویژه باشد چراکه نوآوری یکی از منابع تولید ثروت و رشد اقتصادی است. فولاد مبارکه در سی ساله دوم عمر خود بنا دارد تا آن اتفاق میمون بیرونی را رقم بزند. از این رو معتقد است نوآوری منبعی برای تولید ثروت و از منابع رشد اقتصادی است و به عنوان یک بنگاه اقتصادی به معنی واقعی، علاوه بر توسعه مرزهای دانش کشور، با نگاه توسعه اقتصادی کلان خود و کشور پا به این عرصه گذاشته است.

وی با اشاره به ظرفیت های بالای دانشگاه در تحقق توسعه اقتصادی، خاطرنشان کرد: این شرکت به عنوان یک بنگاه اقتصادی پیشران، از دانشگاه انتظار دارد، این ظرفیت علمی به حل مشکلات موجود کشور، به‌ویژه صنعت و نگاه به اقتصاد نوآوری کارگشا باشد. اقتصاد نوآورانه ای که هم به نفع صنعت است و هم توسعه دانش و دانشگاه را درپی دارد.

مدیر عامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: صبر و حوصله دانشگاه باید در کنار چابکی و چالاکی صنعت قرار گیرد تا بتواند با اقدامات علمی و پژوهشی خود اقتصاد نوآوری را محقق کند. به طور کلی سرعت باید در کنار اقتصاد نوآوری قرار گیرد تا نتیجه مطلوب در همه بخش های صنعت اتفاق افتد.

وی تصریح کرد: هدف‌ فولاد مبارکه از ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها این است که استان اصفهان به قطب نوآوری و فناوری کشور تبدیل شود و این همت جانانه دانشگاهیان را می طلبد. به گونه ای که حتی دانشگاه صنعتی به عنوان مرکز حرکت، هدایت و تحقق این ایده ها در این مرکز، انتظار صنعت را با هدایت منابع علمی و پژوهشی خود برآورده کند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha