۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
ادعای عراق درباره ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا

وزیر خارجه عراق در گفت‌وگویی به آخرین تحولات پرونده هسته‌ای ایران و رایزنی‌هایش با مقامات ایرانی و آمریکایی و همچنین روابط بغداد با تهران و واشنگتن پرداخت.

ایسنا: فواد حسین وزیر خارجه عراق که اخیرا در راس هیاتی به واشنگتن سفر کرده بود ‌و با مقامات این کشور دیدار و رایزنی کرد در گفت‌وگو با شبکه رووداو در پاسخ به این سوال که در دیدار با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد چه چیزی رایزنی کردید؟ گفت: در خصوص روابط ایران و عراق نبود. رابرت مالی به عنوان یک دوست به دیدار من آمد و خواستار دیدگاهم در مورد اوضاع منطقه شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا روز شنبه که روز کاری نیست با او دیدار کردید؟ گفت: او دوست من است و برای دیدار شخصی پیش من آمد و قبل از آن نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران تماس تلفنی با من داشت.

فواد حسین در پاسخ به این سوال که آیا در این دیدار به پرونده هسته‌ای ایران پرداخته شد گفت: بله.

وزیر خارجه عراق در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی‌ها از طریق شما به ایران پیام دادند، تاکید کرد: وقتی که مسئول پرونده مذاکرات هسته‌ای با من دیدار می‌کند و وزیر خارجه ایران با من تماس می‌گیرد بدانید که بدون شک ما در حال تبادل نظر در این باره هستیم. در یک‌گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه ایران تبادل نظر کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیامی برای ایرانی‌ها دارید؟ خاطرنشان کرد: مذاکرات کنونی ادامه دارد و متوقف نشده است.

وزیر خارجه عراق در پاسخ به این سوال که در مورد برجام گفت‌وگو کردید گفت که این پرونده یکی از مسائل مورد گفت‌وگو بود.

فواد حسین در مورد اینکه آمریکا نسبت به ایران انعطاف نشان داده است و برخی معافیت‌ها از جمله ارسال ۵۰۰ میلیون دلار به ایران از طریق کشور ثالث یعنی عراق، گفت: هرگز، این یک توافق قدیمی است و به زمانی برمی‌گردد که من وزیر دارایی بودم. این توافق از قبل بود، برای مثال ایران کالایی از ترکمنستان می‌خرد و ما به جای آن پرداخت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که شما هیچ پول نقدی به ایران ارسال نکردید؟ گفت: هرگز.

وزیر خارجه عراق در پاسخ به اینکه حتی برای معافیت‌ها هم پول ارسال نکردید گفت: خیر. مبالغ مربوط به خرید گاز و برق از ایران که تقریبا ۱۱ میلیارد دلار است در یک بانک عراقی هستند.

فواد حسین در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توانید بدهی‌های ایران را پرداخت کنید گفت: به روشی که در توافق قدیم وجود داشت، یعنی اینکه کالاهایی از یک مکان دیگر بخرند، کالاهایی که اجازه خرید آنها را دارند. به همین دلیل من می‌گویم که روابط تجاری گسترده‌ای با ایران داریم و به جز مسئله برق و گاز میزان تبادلات تجاری ما به ۱۳ میلیارد دلار می‌رسد و اگر تجارت برق و گاز را هم درنظر بگیریم این مبلغ به ۱۷ الی ۱۸ میلیارد دلار می‌رسد و روابط تجاری کنونی با ایران تداوم خواهد داشت.

وی در پاسخ‌به این سوال که آیا از عراق به ایران دلار ارسال نمی‌شود گفت: به طور رسمی هرگز.

وزیر خارجه عراق در مورد اینکه آیا به طور غیر رسمی به ایران دلار ارسال می‌شود گفت: اطلاعی ندارم. تو می‌پرسی که آیا از طریق دولت دلار ارسال می‌شود و من می‌گویم خیر.

فواد حسین در پاسخ به این سوال که برخی مسئولان جمهوری خواه در کنگره آمریکا به جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور پیام دادند و نسبت به برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی در عراق ابراز نگرانی و گفتند که عراق به یک کشور تابع برای ایران تبدیل شده است، آیا در مورد این مسئله تبادل نظر کردید، گفت: هرگز، هیچ بازتابی در مباحثات ما نداشت. ما در کنگره بودیم و با اعضای جمهوری خواه و دموکرات مجلس سنا دیدار داشتیم، به این مسئله پرداخته نشد و در دیدارهای رسمی نیز در این زمینه گفت‌وگو نکردیم. حتی در پارلمان عراق نیز بحث‌های متفاوتی مطرح می‌شود اما ما سیاست و خط مشی دولت را در پیش گرفتیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در عراق نفوذ دارد، تاکید کرد: این سوال متفاوت تر از صحبت هایت در مورد آمریکا است. تاثیرگذاری کشورهای دیگر بر عراق مسئله جدیدی نیست، تغییر نظام در عراق در پی تاثیرگذاری‌های خارجی به‌وجود آمد، درست است که نیروهای سیاسی کردی، شیعی، چپگرا و لیبرالیست علیه صدام وجود داشت، اما نظام او با این چیزها سقوط نکرد، صدام با نیروهای نظامی کشورهای دیگر سقوط کرد.

فواد حسین در پاسخ به این سوال که پس شما می‌گویید که ایران در عراق نفوذ دارد خاطرنشان کرد: هرگز، این چیزی است که شما می‌گویید نه من.

وی در پاسخ به این سوال که بنابراین عراق در تصمیم گیری هایش کاملا مستقل است، تاکید کرد: هیچ کشوری در تصمیم گیری هایش مستقل نیست، حتی بزرگ‌ترین کشورهای جهان در تصمیم گیری هایشان مستقل نیستند و از دیگران تاثیر می‌پذیرند، حتی حاکمیت هم مطلق نیست و زمانی که یک طرف توافق با کشور دیگری باشی بدین معناست که تو بخشی از توافق هستی و باید بر اساس توافق وظایف خودت را انجام دهی. حتی در زمان ریاست صدام و به‌ویژه از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳ عراق حاکمیت کامل نداشت و عراق تحت سلطه سازمان ملل بود و تیم‌های بازرسی حتی به اتاق‌های خواب صدام می‌رفتند.

فواد حسین در پاسخ به این سوال که آیا اکنون عراق حاکمیت دارد گفت: حاکمیت اکنون بسیار بیشتر از دهه نود و سال ۲۰۰۳ است.

وزیر خارجه عراق در پاسخ به این سوال که آیا ترکیه و ایران در آن زمان امکان حمله به مناطق مرزی اقلیم کردستان عراق را داشتند، گفت: اما بغداد تحت سلطه نیروهای نظامی کشورهای دیگر بود. در مورد کدام حاکمیت صحبت میکنی وقتی که آمریکا خودش به طور رسمی اعلام کرد که نیروی اشغالگر است. کجا حاکمیت وجود دارد وقتی که یک کشور اشغالگر است و دیگری تحت سلطه اشغالگر است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها