۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
روسیه مزرعه چین شد؟

چین جایگاه خود را به عنوان بزرگترین خریدار محصولات کشاورزی و غذایی روسیه که در سال ۲۰۲۱ از دست داده بود، بدست آورد.

فردای اقتصاد: روسیه در ادبیات اقتصاد بین‌الملل به پمپ بنزین چین مشهور شده است. آمارهای جدید نشان می‌دهد روسیه به مزرعه و کانون واردات مواد غذایی چین نیز بدل شده است. واردات محصولات کشاورزی و فرآوری شده روسیه از سوی چین همچنان به رشد خود ادامه داده و در سال گذشته میلادی ۴۴درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش پایش تحولات تجارت جهانی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران، داده‌های مرکز Agroexport وزارت کشاورزی روسیه نشان می‌دهد که چین جایگاه خود را به عنوان بزرگترین خریدار محصولات کشاورزی و غذایی روسیه که در سال ۲۰۲۱ از دست داده بود، بدست آورد.

دو سال پیش، اتحادیه اروپا بزرگترین واردکننده کالاهای کشاورزی روسیه بود؛ اما اکنون چین بزرگترین واردکننده روغن کلزا، گوشت طیور، گوشت گاو، سویا، جو دوسر و بذر کتان است. چین همچنین بزرگترین خریدار عسل و روغن بذر کتان روسیه است.

اطلاعات اولیه از سرویس گمرک فدرال روسیه نشان می‌دهد که طی سال گذشته صادرات روغن کلزای روسیه به چین از نظر فیزیکی دو برابر شده است. این کشور آسیای شرقی اکنون تقریبا ۷۰درصد از کل صادرات روغن کلزا توسط روسیه را به خود اختصاص داده است.

صادرات محموله‌های ماهی و غذاهای دریایی نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته و حجم کل از ۵۰۰هزار تن فراتر رفته است. داده‌های جدید نشان می‌دهد که تقریبا ۱۴۰هزار تن گوشت طیور در سال گذشته به چین صادر شده که ۱۱درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است. از نظر ارزش، نرخ رشد ۵۳درصد بوده است. حدود ۴۰درصد از کل حجم صادرات گوشت طیور روسیه در سال گذشته به چین بوده است.

روسیه پتانسیل گسترش بیشتر عرضه مواد غذایی به چین را دارد. بیشترین پتانسیل برای صادرات، ماهی و غذاهای دریایی، غلات، فرآورده‌های گوشتی و روغن‌های گیاهی هستند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار