۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶
بازدهی هفتگی بازار ارز / ​دلار به مرز ۴۸ هزار تومان رسید

در هفته چهارم بهمن‌ماه شاهد رشد بیش از ۵ درصدی قیمت دلار و افزایش شکاف نرخ آزاد و نیما به ۶۸ درصد بودیم.

 فردای اقتصاد: در هفته‌ای که گذشت بازارها تحت تاثیر اخبارهای بین‌المللی در یک رالی صعودی قرار گرفتند و در این میان قیمت دلار با رشد ۵.۷ درصدی، تا مرز ۴۸ هزار تومان پیشروی کرد. افزایش انتظارات تورمی به سبب شرایط اقتصادی کشور و همزمان با آن افزایش ریسک‌های ناشی از اعمال تحریم‌های جدید سبب شده تا شاهد افزایش تب تقاضا در بازار ارز باشیم. روندی که شاید با رسیدن به روزهای پایانی سال و افزایش تقاضا مسافرتی برای دلار،  شکل جدیدتری به خود بگیرد.

رشد ۵.۷ درصدی دلار در هفته پایانی بهمن

دلار بازار آزاد در بازه هفتگی نوسان مثبت ۵.۷۲ داشت و در مرز کانال ۴۸ هزار تومان دادوستد شد. دلار تهران که در طول هفته‌های اخیر بارها شانس خود را در شکست مقاومت ۴۵ هزار تومانی امتحان کرده بود، نهایتا با گذر از این محدوده، کانال ۴۶ و ۴۷ هزار تومان را هم پشت سر گذاشت و اکنون در حوالی ۴۸ هزار تومان معامله می‌شود. 

در پایان هفته گذشته بود که رئیس کمیسیون اروپا گفت این کمیسیون به اتحادیه اروپا پیشنهاد خواهد کرد برای اولین بار دست اندرکاران اقتصادی ایرانی مرتبط با کمک به روسیه در جنگ اوکراین را هدف تحریم قرار دهد. موضوعی که شاید پس از تحریم های اعمال شده در هفته های اخیرت کراری به نظر برسد اما با افزایش ریسک های سیستماتیک، موجب افزایش تقاضای سرمایه ای در بازار ارز و رشد قیمت اسکناس آمریکایی شده است.

بر این اساس، تحریم‌ها و اخبار غیراقتصادی از یک سو و ناکارآمدی‌های موجود در حوزه سیاست‌گذاری از سوی دیگر، از جمله دلایلی هستند که تداوم روند رو به رشد قیمت‌ها و رکوردشکنی‌های متعدد نرخ دلار را ممکن کرده‌اند.

در واقع در شرایطی که انتظارات تورمی در حال افزایش است و به دلیل افزایش ریسک‌های سیستماتیک، صاحبان پول در تلاش برای حفظ ارزش ریالی سرمایه خود هستند، به دنبال بازاری برای در امان ماندن از گزند تورم بوده و در این میان ارز و طلا عموما مقصد نخست مردم بوده و همین موضوع به رشد قیمت در این بازارها می انجامد.

نرخ دلار صرافی ملی هم در هفته گذشته افزایش یافت و با افزایش حدود پنج درصدی در محدوده قیمتی ۴۵ هزار و ۱۱۹ تومان به معاملات خود پایان داد.

شکاف دلارها عمیق‌تر شد

در حالی دلار آزاد خود را به مرز ۴۸ تومان رسانده که دلار نیمایی پس از تغییر ریاست بانک مرکزی، در نرخ ۲۸۵۰۰ تومان فریز شده تا اختلاف این دو نرخ به بیش از ۶۸ درصد افزایش پیدا کند.

عملکرد بورس در هفته پایانی بهمن ۱۴۰۱/ بورس از رقبا جاماند
اختلاف نرخ دلار در بازار آزاد و سامانه نیما به ۶۸ درصد رسید

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    بابا بسه دیگه نمی تونید بچخونید برید کنار یه کننده بیاد
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    دولت واقعا تیم اقتصادی قوی دارد !

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار