خیز امارات برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها

ابوظبی ۱۰ میلیارد دلار به سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری تخصیص داد
۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
خیز امارات برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها
برج‌های تجاری در ابوظبی در امارات متحده عربی

شرکت هوش مصنوعی ابوظبی با ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری روی توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های استارتاپی متمرکز شده است.

فردای اقتصاد: شرکت هوش مصنوعی G۴۲ با حمایت یکی از اعضای کلیدی شیخ‌های دبی در حال تاسیس یک صندوق ۱۰ میلیارد دلاری با تمرکز بر سرمایه‌گذاری‌ در حوزه فناوری‌های نوظهور است.

این شرکت با مشارکت صندوق توسعه و رشد ابوظبی که سال گذشته تاسیس شد، قصد انجام این پروژه را دارد. هر دوی این شرکت‌ها بخشی از سیستم واحد و امپراطوری تجاری واحد است که توسط شیخ طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی اداره می‌شود. صندوق توسعه G۴۲ شرکت‌هایی را که در مراحل آخر دوران استارتاپی خود هستند را با استفاده از رویکرد تخریب خلاق مورد هدف قرار می‌دهند.  

این شرکت به عنوان یک سرمایه‌گذار خصولتی سهم قابل توجهی از وجوه اختصاص داده شده خود را به حوزه‌هایی که نرخ رشد بالایی دارند مانند حوزه‌های ارتباطات، حمل و نقل هوشمند، انرژی‌های تجدیدپذیر و مراقبت‌های بهداشتی تخصیص می‌دهد.

ابوظبی جزو معدود شهرهایی در جهان شناخته می‌شود که بیش از یک تریلیون دلار سرمایه مستقل را مدیریت می‌کند اما میدانیم که این مبلغ را نمی‌توان به عنوان سرمایه خصوصی شناسایی کرد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ابوظبی تلاش می‌کند درآمدهای نفتی خود را به سوی بخش فناوری و تنوع بخشیدن به اقتصاد خود سرازیر کند.

شرکت سرمایه‌گذاری Mubadala یک صندوق سرمایه‌گذاری در ابوظبی است که سهام خصوصی در G۴۲ را تحت اختیار خود دارد، برای سرمایه‌گذاری در این بخش در بحبوحه اتفاقات اخیر اقدام به سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌ها و کسب و کارهای نوظهور کرده است.

خیز امارات برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها
دارایی‌های تحت اختیار مهم‌ترین بازوهای سرمایه‌گذاری امارات

شرکت G۴۲ در سال گذشته، تیم سرمایه‌گذاری خود را با استخدام نیروهای کلیدی از صندوق‌های دولتی در ابوظبی شروع کرده است. شرکت سهام خصوصی Silver Lake سال گذشته در این شرکت اقدام به سرمایه‌گذاری کرد و اگون دوربان را به عنوان مدیر اجرایی خود استخدام کرده است. دوربان در بیانیه‌ای گفت: استراتژی و موجودیت صندوق مذکور نقطه عطف مهمی در رشد اکوسیستم فناوری امارات محسوب می‌شود.

صندوق رشد ابوظبی، شریک سرمایه‌گذاری G۴۲  محسوب می‌شود و عمدتا در حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه و سهام خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند. براساس اطلاعات موجود این وب سایت این شرکت، این صندوق به رهبری خلیفه السویدی، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در ADQ اداره می‌شود که دارای ریسک پروفایل منحصر به فردی است که مکمل صندوق‌های ثروت ملی ابوظبی است.

شیخ طحنون برادر رییس جمهور ایالات متحده عربی در خط مقدم اکثر سرمایه‌گذاری‌های اخیر ابوظبی در حوزه فناوری بوده است. ردپای علایق وی را می‌توان در شیوه سرمایه‌گذاری‌های اخیر وی مشاهده کرد. وی اخیرا پولی را به صندوق جدیدی که توسط راجیو میسرا از گروه سافت بانک راه‌اندازی شده است، تزریق کرده.

G۴۲ یک شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی و محاسبات ابری است که در حوزه‌هایی همچون انرژی‌های تجدیدپذیر تا مراقبت‌های بهداشتی و وسایل نقلیه خودران سرمایه‌گذاری می‌کند. سال گذشته این شرکت سرمایه‌گذاری مشترکی را با شرکت سینوفارم که در پکن مستقر است، انجام داد و منجر به تولید اولین واکسن چینی خارج از چین شد. این اولین شرکت اماراتی بود که پس از عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائیل اقداماتی تجاری را رقم زد. 

پنگ شیائو مدیر عامل کنونی G۴۲ رییس کمیته سرمایه‌گذاری این صندوق جدید هم خواهد بود که شامل مدیریت صندوق السویدی نیز خواهد بود.

منبع: بلومبرگ، گلوبال اس.دبلیو.اف

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار