۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲
وام‌های تشویقی، جمعیت ایران را افزایش می‌دهد؟

دکتر زهرا کریمی / عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران

فردای اقتصاد: اوایل امسال بود که دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور اعلام کرد شاخص‌های جمعیتی ایران در وضعیت هشدار قرار دارد و با سرعت به سمت پیری جمعیت حرکت می‌کنیم. موضوعی که البته چندسالی است ازسوی مسئولان و کارشناسان طرح می‌شود، اما ورود به مرز هشدارآمیز آن، نگرانی‌ها را در این باره افزایش داده است.

در این میان، دولتمردان به اعطای بسته‌های تشویقی در قالب اعطای تسهیلات و قرعه‌کشی خودرو و... با هدف افزایش تمایل خانوار برای فرزندآوری روی آورده‌اند.

بااینکه عوامل اجتماعی و فرهنگی به‌عنوان عوامل اثرگذار بر کاهش تمایل خانوار برای فرزندآوری بیان می‌شوند، اما در کنار این عوامل، مولفه اقتصادی یکی از مهم‌ترین تأثیرات را بر تصمیم خانوار برای فرزندآوری می‌گذارد.

دکتر زهرا کریمی، اقتصاددان در تحلیلی برای «فردای اقتصاد» با نگاهی به تجربه مشابه کشورهای اروپای شرقی در کاهش جمعیت، عوامل اثرگذار بر کاهش تمایل خانوار بر فرزندآوری را مورد واکاوی قرار داده و هشدار می‌دهد که در سال‌های آتی با جمعیت سالخورده و کمبود نیروی کار ماهر روبرو خواهیم بود.

او با اشاره به دو چشم‌انداز در رابطه با جمعیت آتی ایران، به این پرسش‌ مهم نیز پاسخ می‌دهد که «آیا راهکارهای تشویقی فرزندآوری، کمکی به افزایش رشد جمعیت در ایران می‌کند؟»

این تحلیل را می‌شنوید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    این وام ها را خانواده های بی بضاعت استفاده می کنند اگر به زندگی این خانواده ها عمیقا نگاه کنی با فرزند آوری تعدای افراد بدبخت و جا مانده از همه جا وارد جامعه می کنند
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    اصلا ازدواجی صورت نمیگیره تا برسد به فرزن اوری حکایت دامداران چند وقت پیشه دولت از دامدار حمایت نکرد همه دام های مولد را ذبح کردند حالا دولت محترم داره مولدان جمعیت را با گرانی ذبح میکنه

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار