۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
قیمت دلار در هفته اول اسفند چقدر رشد کرد؟

در هفته اول اسفندماه شاهد رشد بیش از ۹ درصدی دلار بودیم تا اسکناس یاد شده وارد کانالی جدید شود.

فردای اقتصاد: در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار با رشد حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی، تا سطح ۵۲ هزار تومان پیشروی کرد. افزایش انتظارات تورمی به سبب شرایط اقتصادی کشور سبب شده تا شاهد افزایش تب تقاضا در بازار ارز باشیم. با این حال بانک مرکزی در هفته گذشته با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران و حذف رانت دریافت دلار سهمیه‌ای، قدمی جدید در مسیر کاهش تب تقاضا در این بازار را زد. چرا که اختلاف میان دلار سهمیه‌ای و دلار آزاد خود عاملی در جهت افزایش تقاضای سرمایه‌ای برای استفاده از این رانت شده بود و حالا بخشی از تقاضای خرید دلار با این اقدام کاهش خواهد یافت.

به هر حال در هفته نخست اسفندماه، قیمت دلار در بازار آزاد، نوسان مثبت ۹/۱۲ درصدی داشت و در کانال ۵۲ هزار تومان دادوستد شد. دلار تهران که در طول هفته‌های اخیر بارها شانس خود را در شکست مقاومت ۴۵ هزار تومانی امتحان کرده بود، نهایتا با گذر از این محدوده، کانال ۵۰ هزار تومان را هم پشت سر گذاشت و اکنون در حوالی ۵۲ هزار تومان معامله می‌شود.

تحریم‌ها و اخبار غیراقتصادی از یک سو و ناکارآمدی‌های موجود در حوزه سیاست‌گذاری از سوی دیگر، از جمله دلایلی هستند که تداوم روند رو به رشد قیمت‌ها و رکوردشکنی‌های متعدد نرخ دلار را ممکن کرده‌اند.

در واقع در شرایطی که انتظارات تورمی در حال افزایش است و به دلیل افزایش ریسک‌های سیستماتیک، صاحبان پول در تلاش برای حفظ ارزش ریالی سرمایه خود هستند، به دنبال بازاری برای در امان ماندن از گزند تورم بوده و در این میان ارز و طلا عموما مقصد نخست مردم بوده و همین موضوع به رشد قیمت در این بازارها می انجامد.

حذف یک رانت

این در حالی است که همزمان با آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا ایران در دومین روز از اسفند ماه، بانک مرکزی دیگر ارز برای فروش با کارت ملی در اختیار صرافی‌ها قرار نداد. که بر این اساس، دیگر رانت خرید ارز با کارت ملی به طور کامل حذف شده است. علاوه بر این، طبق اولین معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت اسکناس دلار  ۴۱ هزار و ۵۴۹ تومان و قیمت حواله دلار ۳۶ هزار و ۱۳۰ تومان کشف شد و روز پنجشنبه به ۴۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار