۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
اندازه بازار فیلترشکن‌های پولی در ایران چقدر است؟

نتایج یک پیمایش نشان میدهد بیش از ۶۰ درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند

فردای اقتصاد - بر اساس یک پیمایش انجام شده که روزنامه فرهیختگان آن را منتشر کرده ۶۰ درصد کاربران معتقدند که دولت نباید به خاطر اغتشاشات و ناآرامی‌ها اینترنت را قطع کند چراکه قطعی اینترنت و ایجاد محدودیت بیش از آنکه آورده‌ای داشته باشد به ضرر دولت است. 

بر اساس این پیمایش 60 درصد از گروهی که محدودیت اینترنت را به ضرر دولت می‌دانند بر این باورند که بیشترین ضرر و آسیب این شرایط متوجه اقتصاد و باعث تضعیف کسب‌وکارهاست و 15 درصد هم این را باعث کاهش حمایت نخبگان و مردم از حاکمیت می‌دانند.

تنها 30 درصد کاربران گفته‌اند که پیش از ناآرامی‌های اخیر از فیلترشکن و پروکسی استفاده می‌کرده‌اند اما در حال حاضر بیش از 60 درصد کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند. و از این تعداد حدود 30 درصد از فیلترشکن‌های پولی -که حدود 70 درصد آن‌ها ماهیانه بین 50 تا 200 هزارتومان هزینه می‌کنند- و 70 درصد از پروکسی‌ها و فیلترشکن‌های رایگان خارجی استفاده می‌کنند.

70 درصد مصاحبه شونده‌ها با مسدود شدن واتساپ مخالف یا بسیار مخالف بوده‌اند.

حدود 45 درصد از کاربران اینستاگرام و 40 درصد کاربران واتساپ و 63 درصد از کاربران تلگرام اظهار داشته‌اند درصورت مسدودماندن موقت با استفاده از فیلترشکن همچنان به استفاده ادامه می‌دهند. و به ترتیب تنها 34 و 46 درصد جایگزین کردن پیام‌رسان داخلی را انتخاب کرده‌اند.

حدود 34 درصد کاربران اظهار داشته‌اند اگر قرار باشد تنها محدودیت‌های اعمال‌شده بر یکی از پلتفرم‌های خارجی برداشته شود، انتخاب آنها واتساپ خواهد بود. در درجه بعد، تلگرام 23 درصد و اینستاگرام با حدودا 22 درصد قرار گرفته‌اند.

اندازه بازار فیلترشکن‌های پولی در ایران 

در همین حال محمد جواد آذری جهرمی وزیر پیشین ارتباطات با اشاره به آمارهای این پیمایش درباره استفاده ۶۰ درصدی کاربران ایرانی از فیلترشکن در تلگرام نوشت: معنای این یافته این است که ۱۸ درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن‌های پولی استفاده می‌کنند؛ اگر ۶۰ میلیون کاربر مفروض باشند و به صورت میانگین ماهیانه ۱۲۰ هزار تومان هزینه کنند؛ به عدد تقریبی ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال می‌رسیم!

به نوشته آذری جهرمی این یعنی اندازه بازار فیلترشکن‌های پولی در ایران ۲ تا ۳ برابر درآمد عملیاتی شرکت مخابرات ایران است. 

همین…🤷🏻

✨ @azarijahromi

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهره IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    و دقیقا برای همین اینترنت فیلتر شد،از پسر خانم خزعلی چخبر؟

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار