۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
مشتریان خارجی کالاهای غذایی ایران

از ابتدای سال تا پایان دی ماه ۶میلیون و ۲۵۵هزار و ۹۳۷تن محصولات کشاورزی، شیلاتی، دامی و غذایی به ارزش سه میلیارد و ۹۹۸میلیون و ۸۹۲هزار و ۴۱۳دلار صادر شده است.

فردای اقتصاد: سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت اعلام کرد: از مجموع صادرات ۶میلیون و ۲۵۶هزار تن محصول صادراتی کشاورزی، دامی، شیلاتی و غذایی کشور در ۱۰ماه منتهی به دی امسال، ۹۳درصد وزن و ۸۱.۵درصد ارزش صادراتی آن به ۱۵کشور همسایه بوده است.

سیدروح‌اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت ایران در نشست هم اندیشی توانمندسازی تشکل‌ها و تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در حوزه صادرات اظهار کرد: از ابتدای سال تا پایان دی ماه ۶میلیون و ۲۵۵هزار و ۹۳۷تن محصولات کشاورزی، شیلاتی، دامی و غذایی به ارزش سه میلیارد و ۹۹۸میلیون و ۸۹۲هزار و ۴۱۳دلار صادر شده است که پنج میلیون و ۸۰۸هزار و ۳۹۹تن به ارزش سه میلیارد و ۲۵۵میلیون و ۷۹۱هزار و ۹۲۶دلار به کشورهای همسایه ایران صادر شده که ۹۳درصد وزن و ۸۱.۵درصد ارزش کل صادرات محصولات کشاورزی و غذایی را به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص میزان خرید محصولات غذایی و کشاورزی از کشورهای همسایه، گفت: عراق با خرید یک میلیارد و ۲۵۵میلیون و ۳۳۰هزار دلار، امارات با ۴۸۶.۶میلیون دلار، پاکستان با ۳۵۰میلیون دلار، روسیه با ۳۱۷.۴میلیون دلار و افغانستان با ۲۵۲میلیون و ۱۱۰هزار دلار پنج مقصد اول صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به همسایگان و کل دنیا بوده است.

وی افزود: ترکیه با خرید ۱۵۴میلیون دلار، جمهوری آذربایجان با خرید ۸۲میلیون دلار، قطر ۶۹میلیون دلار، قزاقستان با ۶۲.۲میلیون دلار، ترکمنستان با ۶۰.۳میلیون دلار، ارمنستان با ۵۸میلیون دلار، کویت با ۵۲.۵میلیون دلار، عمان با ۵۲.۴میلیون دلار، بحرین با چهار میلیون دلار و عربستان با ۱۲۶هزار دلار مقاصد ششم تا پانزدهم محصولات کشاورزی، دامی، شیلاتی و غذایی در بین ۱۵کشور همسایه ایران بودند.

لطیفی در ادامه گفت: چین با خرید ۱۵۱.۷میلیون  دلار، هند با ۱۴۲.۵میلیون دلار، قرقیزستان با ۳۲میلیون دلار، سوریه با ۲۹.۶میلیون دلار، ازبکستان با ۲۷.۶میلیون دلار و تاجیکستان با ۲۰.۹میلیون دلار مقاصد مهم صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران از ابتدای سال تا اول بهمن ماه بودند .

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت معدن تجارت ایران در خصوص سهم قاره‌ها از صادرات محصولات کشاورزی توضیح داد: قاره آسیا (بدون احتساب کشورهای آسیایی اروپایی) سه میلیارد و ۱۱۳میلیون دلار با ۷۷.۸درصد، اروپا (با محاسبه میزان صادرات به کشورهای آسیا) ۸۳۳میلیون و ۷۹۵میلیون دلار و ۲۰.۹درصد، آفریقا با ۲۹.۷میلیون دلار و ۷ دهم درصد، آمریکا با ۱۰.۳میلیون دلار و سه دهم درصد و اقیانوسیه با ۴.۷میلیون دلار و یک دهم درصد صادرات محصولات کشاورزی، دامی، شیلاتی و غذایی کشور را به خود اختصاص دادند.

لطیفی همچنین گفت: پسته با پوست، گوجه فرنگی زراعی، سیب، مغز پسته، هندوانه، خرمای مضافتی، شیرینی‌های بدون کاکائو، کیوی، شیر خشک صنعتی، گوجه فرنگی گلخانه‌ای، آب میوه، پنیر، بیسکوئیت، نان، سیب زمینی، خمیرهای غذایی، انواع انگور، میگو، زعفران، رب گوجه، فلفل دلمه‌ای، روده دام، پیاز ، خامه و... به ترتیب ارزآورترین کالاهای صادراتی کشور در دسته‌بندی غذایی، شیلاتی، دامی و کشاورزی بوده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار