۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
جزئیات مدل جدید افزایش قیمت کارخانه خودرو در امسال

فریز قیمت خودرو در کارخانه نه به نفع تولید کننده است و نه مصرف کننده. چرا که با افزایش قیمت نهاده های تولید، محصول نهایی با زیان تولید می شود که به معنی کاهش تولید است و در پی این کاهش تولید مصرف کننده نیز باید خودرو را با قیمتی گرانتر از بازار و دلال خریداری کند.

فردای اقتصاد: با این وجود دولت های مختلف در کشورمان اصرار به فریز قیمت خودرو در کارخانه داشته اند. سیاستی که تا به امروز نیز ادامه یافته است. قیمت خودرو در کارخانه امسال افزایش نیافته و ظاهرا قرار است در فصل پاییز شاهد این افزایش باشیم. با این حال گفته های منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزارت صمت حاکی از آن است که دولت سیزدهم برنامه متفاوتی برای افزایش قیمت کارخانه خودرو دارد.

در ادوار گذشته نهادهایی مانند سازمان حمایت یا شورای رقابت مسئولیت تعیین قیمت و صدور مجوز قیمت خودرو را داشتند و در بازه های سه ماهه یا شش ماهه براساس تورم بخشی تولید خودرو، اقدام به افزایش قیمت تمامی خودروهای مشمول قیمت گذاری می کردند.

اما اکنون قرار است خودروهایی که با زیان تولید می شوند افزایش قیمت داشته باشند. به این ترتیب قیمت کارخانه تمامی خودروها افزایش نخواهد یافت.

از خودروهایی که گفته می شود در حال حاضر با زیان تولید شده و زیر قیمت تمام شده به دلیل قیمت گذاری دستوری عرضه می شوند می توان به محصولات پژو به ویژه پژو 206 و پژو پارس اشاره کرد. همچنین برخی مدل های دنا و شاهین هم گفته می شود در این دسته قرار دارند. رانا و ساینا نیز ظاهرا زیر قیمت تمام شده به فروش می رسند. می توان پیش بینی کرد که قیمت خودروهایی که در سطوح پایین قرار دارند در این دور از افزایش قیمت خودرو بالاتر برود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها