۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
معمای هم‌جهتی بورس و نرخ بهره

در بخش دوم برنامه شمارش معکوس، همراه با احسان طاهری، عضو تحریریه فردای اقتصاد، به بررسی رابطه نرخ بهره و شاخص بورس پرداختیم.

فردای اقتصاد: در بخش دوم برنامه شمارش معکوس، همراه با احسان طاهری، تحلیلگر اقتصاد کلان فردای اقتصاد، به بررسی رابطه نرخ بهره و شاخص بورس پرداختیم. طاهری در ابتدای صحبت‌های خود بیان کرد، معمولاً انتظار می‌رود با افزایش نرخ بهره، استقبال از بازار سهام کاهش یابد و روند رشد شاخص آن کند یا کاهشی شود. با این حال مقایسه وضعیت شاخص کل بورس تهران با نرخ بهره اسناد خزانه دولت (اخزا) در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد به طور کلی هر دو روندی صعودی را طی کرده‌اند.

او اضافه کرد، از آنجا که رابطه مستقیمی بین نرخ بهره اسمی و نرخ تورم وجود دارد، افزایش در نرخ تورم انتظاری با افزایش در نرخ بهره اسمی غیرسیاستی جبران می­‌شود به طوری که نرخ بهره واقعی تا حدودی ثابت بماند. این قضیه در ایران نیز صادق بوده و به این دلیل که نقدینگی همچنان در حال افزایش بوده و سبب تشدید انتظارات تورمی می­‌شود، معمولا نرخ بهره غیرسیاستی معلول بوده و همراه با انتظارات تورمی افزایش می‌­یابد تا مقداری از کاهش در نرخ بهره حقیقی را جبران کند. بر این اساس، در مورد رابطه نرخ بهره و بازار بورس در ایران، چون علیت از سمت نرخ بهره نبوده و ناشی از انتظارات تورمی است، لذا بازار سهام و نرخ بهره اوراق بدهی، متاثر از آن صعودی می‌­شوند و رابطه بین آنها مستقیم است.

همچنین در ادامه اثر انتظارات تورمی بر بازارهای مختلف را بررسی کرد و گفت: در زمان افزایش انتظارات تورمی، افراد برای پوشش تورم، بازارهای دارایی مختلف را انتخاب می‌کنند، با این حال در کوتاه‌مدت، انتظارات تورمی باعث رشد فزاینده بازارهای غیرمولد شده و بازارهای سرمایه­‌گذاری رسمی مانند تولید و بورس، به دلیل وجود قیمت‌گذاری دستوری و عدم تطبیق با تورم، رشد کمتری را تجربه می‌کنند. فعالان با دیدن این شرایط، سرمایه‌گذاری خود در این بخش‌ها را کم کرده و سرمایه‌های خود را به سمت بازارهای غیرمولد روانه می‌کنند و وضعیت بالا تشدید می‌شود. شاهد این قضیه نیز در یک دهه گذشته، رشد افسارگسیخته بازارهای غیرمولد نسبت به رشد نقدینگی و نیز روند نزولی سرمایه‌گذاری است.

گزارش کامل را در لینک زیر بخوانید:

چرا بورس و نرخ بهره هم‌جهت شدند؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    انتظارات تورمی انتظارات تورمی انتظارات تورمی انتظارات تورمی انتظارات تورمی انتظارات تورمی . بسته بابا ، دیگه دولت هم میگه همه اش تقصیر انتظارات تورمی هست

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار