۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴
آیا کارمندان کم‌سابقه در طرح ساماندهی استخدام اخراج می‌شوند؟

خلیل بهروزی‌فر گفت: نیروهایی که قبل از لازم‌الاجرا شدن طرح سر کار آمده‌اند، به هیچ وجه اخراج نمی‌شوند حتی اگر کمتر از دو سال سابقه کار داشته باشند.

ایلنا: اول اسفند، نمایندگان مجلس در جلسه علنی، جزییات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت را با اکثریت قاطع به تصویب رساندند. این طرح یک ماده واحده و ۹ تبصره دارد. در ماده واحده طرح ساماندهی آمده است: «از زمان لازم الاجرا شدن این قانون، به کارگیری هرنوع نیروی انسانی تحت هر عنوان به صورت مستمر و تمام وقت در تمامی دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی)، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته به آنها، صرفاً از طریق انتشار آگهی عمومی، برگزاری آزمون به صورت متمرکز در کل کشور و با طی مراحل گزینش است.»

طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، تکلیف نیروهای شرکتی با بیش از دو سال سابقه کار مستمر را مشخص کرده؛ اما تکلیف نیروهایی که کمتر از دو سال سابقه کار دارند؛ چه می‌شود؛ آیا این نیروها بعد از ابلاغ طرح، تعدیل یا به عبارتی اخراج می‌شوند؟ این مسئله، یکی دیگر از دغدغه‌ها و ابهامات کارگران نهادهای اجرایی و دولتی‌ست، به خصوص برای آن‌هایی که تازه سر کار آمده‌اند و سابقه‌شان به دو سالِ تمام نمی‌رسد.

خلیل بهروزی‌فر در رابطه با این نیروها می‌گوید: هیچ کدام از این نیروها اخراج نمی‌شوند؛ از این بابت نباید نگرانی داشته باشند؛ منتها آنچه در طرح ساماندهی دیده شده و در ماده واحده طرح به صراحت آمده، این است که از زمان لازم‌الاجرا شدن این قانون، یعنی از زمانی که آیین‌نامه‌ی اجرایی آن تدوین شد و در هیات دولت به تصویب رسید، هیچ احدی از هیچ راهی نمی‌تواند به دستگاه‌های دولتی، وزارتخانه‌ها، شرکت‌های زیرمجموعه‌ی دولت، نهادهای عمومی غیردولتی و خصولتی وارد شود مگر اینکه براساس نیاز آن نهاد، آگهی منتشر شود و نیروها با قبولی در آزمون وارد شوند. بنابراین نیروهایی که قبل از لازم‌الاجرا شدن طرح سر کار آمده‌اند، به هیچ وجه اخراج نمی‌شوند حتی اگر کمتر از دو سال سابقه کار داشته باشند.

تکلیف خصولتی‌ها چیست؟

مسئله مهم دیگر، نیروهای دستگاه‌های اجراییِ به اصطلاح خصولتی‌ست؛ نهادهایی مانند مخابرات یا برخی کارخانجات بزرگ فولاد که فقط ۴۹ درصد سهام آن متعلق به دولت است و ۵۱ درصد سهام واگذار شده؛ این نهادها مدعی هستند طرح ساماندهی و تبدیل وضعیت نیروها شامل حال‌شان نمی‌شود و فقط مربوط به ارگان‌های صد درصد دولتی‌ست.

این نماینده مجلس در ارتباط با وضعیت نیروهای این قبیل نهادهای خصولتی می‌گوید: مطمئن باشید که تمامِ این نهادها حتماً شامل طرح ساماندهی هستند؛ ما به نیروهای نهادهایی مانند مخابرات و سایر نهادهای خصولتی (دولتی و خصوصی) گفته‌ایم که حتماً مشمول طرح ساماندهی هستید؛ برای نیروهای شهرداری‌ها هم به همین ترتیب، حتماً مشمول طرح ساماندهی خواهند شد.

آیا تایید نهایی طرح به مشکل برمی‌خورد؟

بعد از تصویب طرح ساماندهی، بازهم رئیس سازمان امور استخدامی کشور، مخالفت‌هایی ابراز کرده و دوباره بحث ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بار مالیِ ادعایی را پیش کشیده است؛ آیا این دست موضع‌گیری‌ها در این مقطع زمانی می‌تواند در کار مجلس خللی ایجاد کند؛ آیا مجلس مستنداتی برای ارائه به شورای نگهبان آماده کرده تا خدای ناکرده در آخرین مرحله، تایید نهایی طرح به مشکل برنخورد و آیا این احتمال وجود دارد که طرح در شورای نگهبان رد شود؛ بهروزی‌فر در ارتباط با این نگرانی‌ها می‌گوید: البته شورای نگهبان هرگز طرح مصوب مجلس را رد نمی‌کند؛ احتمال دارد اشکالات و ایرادات جزئی به ماده واحده یا تبصره‌های طرح بگیرد که اینها در مجلس اصلاح خواهد شد.

او تاکید می‌کند: اما در مجموع، مجلس بر رایی که داده، اصرار خواهد ورزید؛ یعنی روند کار به سمتی پیش خواهد رفت که انشالله در نهایت طرح ابلاغ می‌شود؛ جای نگرانی نیست؛ مجلس با تمام قدرت پشت طرح ساماندهی ایستاده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • سید محمد علی موسوی IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    بهترین طرحی است توکل تاریخ ایران دست تمام افرادگدن کلفت صاحب قدرت که به وسيله این شرکت‌ها به جوانان ظلم وبی عدالتی ومثل برده باآنها رفتار می شد اما الحمدالله باین قانون مجلس‌ ریشه تمام شرکت‌ها چه دولتی وچه خصوصی اگر برچیده شود بهترین خدمت به جوانان است
  • سید IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    تکلیف رانندگان استیجاری وزارت نفت چی میشه
  • اسماعیل DE ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    درود خدا بر شرف چنین انسانهایی که از کارگران حمایت کردند و می کنند شیر مادرت حلالت. الهی که هرچه از خدا میخواهی بهت عنایت بفرماید. ما هرگز این زحمات شما را فراموش نخواهیم کرد. و چنین نمایندگانی لایق مجلس هستند. ما کارگران در مقابل چنین شخصیتهایی سر تعظیم فرود میاوریم.
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    ممنون از دولت مردان خدا قوت یعنی اگه پیمانکار بره کارگران یه نفس راحت میکشن خدا خیرتون بده
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    انشاالله حضرت مهدی میا دحق وعدالت را برقرار میکند وای به حالت تون روزقیامت باید جوابگو ی نخبه هاباشید افتخار می کنم که کشورم پیشرفت کرده سربلند هستم درود بررهبر دورد بررئیسی سید ابراهیم بت شکن همه دست به دست هم یدهیدبارهبرم وسیدابراهیم بت شکن همراهی کنید
  • اسماعیل داشاد IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    شرکتی ام خدماتی لیسانس در دانشگاه زنجان با ۱۷سال سابقه چرامارا در قسمت های اداری استفاده نمیکنند۱۷سال باموادشوینده اسیدی واقعا ظلمه بقرآن آقای لطیفی
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    باتشکر از مجلس شورای اسلامی ...و مجلس شورای نگهبان...تو را خدا مارا از دست این مافیای پیمانکار نجات بدهید....بنده حدود 16سال است که با پیمانکار کار میکنم...قرار داد جدید ما 4سال است که دست یک پیمانکار است ..وخدا را ظاهد و گواه میگیرم اگر در این لحظه که من درارم این متن را مینویسم پیمانکار را ندیدم
  • سپیده IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    سلام آیا نیروهای طرحی بیش از دوسال سابقه شامل ساماندهی کارکنان دولت میشوند؟
  • اسماعیل کرمی IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    باسلام بنده حدود 17 سال است در آتشنشانی باحکم کارمندی، به عنوان نیروی عملیاتی مشغول کار هستم وباوجود اینکه برای استخدام ازطریق استانداری باآزمون وتست گزینش شدیم اما هنوز که هنوزه قراردادی ام.. تکلیف ما چی میشه.. آیاوضعیتمون تغییری میکنه یانه؟؟
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    سلام ببخشید تکلیف کسانی که تو صندوق بیمه کشاورزی هستن چی میشه آیا جز این طرح هستن که ساماندهی بشن چون اصلا بیمه هم نیستن

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها