دولت از کیفیت ارتباطات اینترنتی دفاع کرد

مرداد پرحادثه اینترنت ایران

مدیر شرکت ارتباطات زیرساخت : ۳۰ درصد مازاد پهنای باند هم داریم
۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
مرداد پرحادثه اینترنت ایران

فردای اقتصاد - در حالی که فقط طی مردادماه گذشته موارد متعدد قطعی و افت کیفیت اینترنت باعث انتقادات بسیاری از کاربران شده، مدیران ارتباطی کشور با حضور در برنامه‌های تلویزیونی از عملکرد خود در زمینه توسعه زیرساخت و کیفیت اینترنت ایران دفاع کردند.

فردای اقتصاد - وزیر ارتباطات و یکی از معاونانش با حضور در برنامه‌های تلویزیونی از عملکرد خود در زمینه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و کیفیت اینترنت ایران دفاع کردند.

در حالی که فقط طی ماه مرداد  اخیر موارد قطعی و افت کیفیت باعث انتقادات زیاد کاربران شده مقامات وزارت ارتباطات اعتقاد دارند که ایران ۳۰ درصد مازاد پهنای باند دارد و به همین دلیل جلوی کاهش کیفیت و سرعت اینترنت گرفته شده است.

عیسی زارع پور در یک برنامه تلویزیونی که به تشریح دستاوردهای یکساله این وزارتخانه اختصاص داشت بدون اشاره به انتقاد کاربران از کیفیت ارتباطات تلویحا ضعف زیرساخت‌ها در یک دهه اخیر را دلیل برخی عقب ماندگی‌ها دانست و در عین حال گفت که پروژه فیبر نوری منازل و کسب وکارها در دستور کار دولت است که به گفته وی تا سه دهه کشور را بیمه خواهد کرد.

وعده زارع پور برای حل چالش‌های ارتباطی کاربران اعطای ۲۰ میلیون پورت یا دسترسی فیبرنوری تا پایان دولت است.

مرداد پرحادثه اینترنت ایران
بر اساس اعلام وزارت ارتباطات تعداد کاربران فیبرنوری در ایران ۲۰۰ هزار است. دولت وعده داده این عدد را به ۲۰ میلیون برساند - منبع: iranfttx.ir

پهنای باند مازاد است؟

در همین حال رییس شرکت زیرساخت نیز در نخستین گفت  گوی تلویزیونی خود گفته که پهنای باند ایران بیش از نیاز کاربران است و باعث شده کاربران اختلال و قطعی اینترنت در مسیرهای بین‌الملل را متوجه نشوند.

امیر محمدزاده لاجوردی گفته است ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال از سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰ از ۱۰ هزار و ۴۱ گیگابیت برثانیه به ۳۶ هزار و ۳۱۳ گیاگابایت بر ثانیه رسیده است.

 طبق آخرین گزارش رگولاتوری در دولت دوازدهم ظرفیت در این بخش تا خرداد سال ۱۴۰۰ عدد ۳۱ هزار و ۹۰۳ گیگابیت برثانیه اعلام شد. طبق این آمار از تیر سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۰ تنها ۴ هزار  ۴۱۰ گیگابیت برثانیه به ظرفیت شبکه انتقال کشور اضافه شده است. 

همچنین در این برنامه اعلام شد که ظرفیت اینترنت پهنای باند بین الملل که از سال ۹۶ تا انتهای سال ۱۴۰۰ از هزار و ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه به ۷هزار  ۱۱۹ گیگابایت برثانیه رسیده که در حدود ۴.۷ برابر شده است. طبق آخرین گزارش رگولاتوری دولت دوازدهم تا اخر خرداد سال ۱۴۰۰ این رقم معادل ۵ هزار ۴۸۹ گیگابیت برثانیه بوده است. در این زمینه هم اگر از ابتدای تیر ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۰ را در نظر بگیریم تنها در ۸ ماه، فقط هزار و ۶۳۰ گیگابیت برثانیه به ظرفیت پهنای باند بین‌الملل کشور اضافه شده است.

از سوی دیگر ظرفیت پهنای‌باند داده‌های داخلی از سال ۹۶ تا انتهای سال ۱۴۰۰ از ۶ هزار و ۹۶۸ گیگابایت بر ثانیه به ۳۲ هزار گیگا بایت برثانیه رسیده است. طبق اخرین آمار ارائه شده توسط رگولاتوری دولت دوازدهم میزان پهنای باند داده‌های داخلی کشور تا خرداد سال ۱۴۰۰ برابر با ۲۸ هزار و ۲۱۴ گیگابیت برثانیه بوده است. در این زمینه هم از تیر ماه سال ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۰ تنها ۳ هزار و ۷۸۶ گیگابیت بر ثانیه به ظرفیت در این بخش اضافه شده است.

مرداد پرحادثه اینترنت ایران 

طی ماه‌های اخیر چندین اتفاق باعث افت کیفیت اینترنت و اعتراض کاربران شده است. یکی از آخرین موارد افت شدید کیفیت پلتفرمهای خارجی در روزهای پایانی مرداد بود که شرکت زیرساخت پس از یک روز دلیل آن را اختلال در مسیرهای ارتباطی شمالی کشور اعلام کرد. 

انتقاد از وضعیت اینترنت اخیرا به نمایندگان مجلس هم کشیده شده به طوری که  جلال رشیدی کوچی  با اشاره به افزایش قیمت اینترنت و کیفیت پایین آن در سطح کشور گفته است:  زمانی که قیمت اینترنت به خصوص اینترنت همراه گران شد وزیر ارتباطات اعلام کرد که این افزایش قیمت به این منظور اتفاق افتاده تا اپراتورها درآمدی برای ارتقای کیفیت اینترنت داشته باشند. امروز شاهد هستیم که نه تنها کیفیت اینترنت افزایشی نداشته بلکه کاهش نیز پیدا کرده است.

مرداد پرحادثه اینترنت ایران
تصویری از آتش‌سوزی روز دوشنبه ۱۰ مرداد در  یکی از حوضچه‌های ارتباطی
منطقه ۸ مخابرات تهران
که باعث از دست رفتن بخش قابل توجهی از پهنای باند اینترنت شد عکس: فردای اقتصاد

یازدهم مردادماه نیز قطعی حوضچه مخابراتی باعث از دست رفتن بخش مهمی از پهنای باند اینترنت کشور شد و دسترسی به بسیاری از سرویسها از جمله سرویسهای پرداخت و کارتخوان‌ها هم با اختلال روبه رو شد.

هفته پیش از آن نیز قطع اینترنت برق در یکی از سالن‌های اصلی ارتباطی در شرکت زیرساخت باعث افت قابل توجه کیفیت اینترنت در کل کشور شد که متعاقب آن به عذرخواهی وزیر ارتباطات منجر شد. فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در آن زمان خواستار آن شد که عوامل اختلال در اینترنت به قوه قضاییه معرفی شوند.

فردای اقتصاد در گزارش «قربانیان بزرگ افت اینترنت» تاثیر قطع اینترنت بر کسب و کارهای کوچک را بررسی کرده است. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار