۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
الفین، صنعتی گمنام اما بسیار آشنا

در خصوص صنعت الفین و محصولات نهایی تولیدشده از این ماده بیشتر بدانید.

فردای اقتصاد: الفین ماده اصلی پلاستیک است پس چندان عجیب نیست که وقتی اسم این محصول شنیده می‌شود صفی طولانی از چالش‌های محیط زیستی و مخالفان زیست محیطی این صنعت دیده می‌شوند اما طولانی‌تر از این صف فهرست محصولاتی است که بر پایه الفین‌ها تولید می‌شوند و سطح رفاه و آسایش ما را بالا می‌برند. از انواع محصولات پلاستیکی گرفته تا برخی منسوجات و لوازم آرایشی و مواد اولیه صنایع و شرکت‌های تولیدی.
همین حالا به هر طرف از جایی که نشسته یا ایستاده‌اید نگاه کنید اثری از محصولاتی که پایه ساخت آنها نوعی از الفین است، پیدا می‌کنید. شاید اسم این صنعت برایتان چندان آشنا نباشد اما در ابعاد کلان هم الفین‌ها مهم هستند چرا که بخش بزرگی از صنعت پتروشیمی را بخش الفینی آن به خود اختصاص داده تا جایی که ۵۰ درصد از درآمدی صادراتی ایران از صنعت پتروشیمی مدیون الفین‌ها است.

اما بزرگ‌ترین بازیگران این صنعت در عرصه جهانی لزوما نفتی نیستند؛ مثلا اروپا بزرگ‌ترین صادر کننده و چین بزرگ‌ترین تولید کننده این ماده نفتی است و این نشان می‌دهد که صنعت الفین‌ها ارزش سرمایه‌گذاری کلان را دارد و کشورهای بزرگ با واردات نفت خام و تبدیل آن به ماده‌ای به ارزشمندی انواع الفین می‌توانند سودآوری بسیار زیادی را رقم بزنند. بنابراین اگر کشوری خود دارنده منابع نفتی و گازی باشد و توان سرمایه‌گذاری در این حوزه را هم داشته باشد می‌تواند برگ برنده را در دست داشته باشد. به همین دلیل هم ایران دومین و عربستان اولین تولیدکننده بزرگ الفین در خاورمیانه هستند اما در سال‌های اخیر افزایش قیمت نفت و کاهش سطح تولید گاز در میادین پارس جنوبی تا اندازه زیادی ترمز پیشرفت را از این صنعت در ایران کشیده است در حالی که به دلیل رشد مصرف مواد پلاستیکی در دوران همه‌گیری کرونا تقاضا برای الفین در جهان با رشد قابل توجهی رو به رو شد اما همزمان چالش‌های تولید الفین‌ها در ایران ادامه پیدا کرد و اوج گرفت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار