۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
طرح توسعه میدان گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی به ثمر نشست

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با هدف تولید۵۰ میلیون متر مکعب گاز شهری(متان) و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد در روز و همچنین یک میلیون تن گاز مایع LPG و یک میلیون تن اتان به‌منظور تامین خوراک واحد های پتروشیمی در سال با کارفرمایی شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس و مشارکت کنسرسیوم تماماً ایرانی با راهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به بهره برداری رسید.

در این نشست خبری معاون صنایع پیشرفته و پروژه‌های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اظهار داشت: فاز ۱۴ پارس جنوبی مهم‌ترین پروژه صنعتی کشور پس از انقلاب است که راه‌اندازی آن سبب پیشی گرفتن از قطر در برداشت گاز می‌شود.

۵.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در میدان مشترک پارس جنوبی

حمید بازارگان در نشست خبری پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی به عنوان ایرانی ترین فاز پارس جنوبی با راهبری ایدرو افزود: این مگاپروژه با ۵.۲ میلیارد دلار پروژه صنعتی سبب می‌شود که از رقیب قطری خود که شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های آن حضور دارند، پیشی گرفته و بیش از آن‌ها گاز تولید کنیم.

معاون ایدرو خاطرنشان کرد: این یک ابرپروژه موفق و بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در دو دهه اخیر و حاصل تلاش های ۲۰ ساله است و فاز ۱۴ آخرین برگ از این کتاب است که بسته خواهد شد.

وی به توقف پنج ساله این پروژه اشاره کرد که یکی از دلایل آن قرار گرفتن مخزن آن در کنار خط مرزی با قطر بود.

بازارگان، ارزش این پروژه را حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: یکی از موانع مهم پیش رو توقف اعتبارات این پروژه بود، اما در مدت کوتاهی ظرف سه سال این مسائل حل و فصل شد.

وی همچنین فاز ۱۴ پارس جنوبی را بزرگترین پروژه توسعه کشور در موضوع ساخت داخل پس از تحریم های سال ۹۷ برشمرد و اظهار داشت: هشت شرکت ایرانی در این پروژه نقش داشتند و با همکاری خوب وزارتخانه‌های صمت و نفت، سعی کردیم شرکت‌ها را در این زمینه توانمند کنیم.

وی خاطر نشان کرد: با بهره برداری از طرح توسعه فاز ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی که با رهبری ایدرو به سرانجام رسید، به میدان گازی سرشاری دست یافتیم که این میزان معادل تامین ۸ درصد جهان و ۴۷ درصد گاز ایران است.

تامین ۷۰ درصد نیاز این پروژه از سوی تولید کنندگان داخلی

مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران (IPMI) گفت: بیش از ۷۰ درصد کل کالای مورد نیاز فاز ۱۴ پارس جنوبی از طریق تولید کنندگان داخلی تأمین شد که نسبت به سایر پالایشگاه های مشابه یک رکورد جدید در استفاده از توانمندی های داخلی را نشان می‌دهد.

محمدرضا ناصح در این نشست افزود: مدیریت این مگاپروژه، بدون مشارکت خارجی‌ها و صفر تا صد آن توسط ایرانی‌ها به انجام رسید.

وی خاطرنشان‌کرد: در حوزه طراحی و مهندسی، اجرا و نصب تجهیزات و راه‌اندازی نیزصد درصد امور توسط جوانان، کارگران و پیماناران ایرانی به انجام رسید.

مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران به دو محدودیت کرونا و تحریم‌های ظالمانه در طول اجرای پروژه اشاره کرد و گفت: با وجود این محدودیت‌ها، در حوزه ساخت داخل بخش های جدیدی را به سازندگان داخلی واگذار و شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌کارگیری کردیم.

وی ادامه‌داد: سهم شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ۶۰ درصد پالایشگاه خشکی بود که در این راستا ۲۴۰ قرارداد تامین کالا در فاز ۱۴ منعقد شد.

ناصح اضافه‌کرد: ساخت کل سازه‌های فلزی پالایشگاه به ارزش ۴۳ میلیون یورو، کلیه ۹۵۰ شیر اطمینان پالایشگاه به ارزش سه میلیون یورو، سیستم کنترل پالایشگاه به ارزش ۱۲.۲ میلیون یورو، کل ادوات ابزار دقیق به ارزش چهار میلیون یورو، مواد شیمیایی مصرفی به ارزش ۲ میلیون یورو و غیره، به شرکت‌های ایرانی واگذار شد.

وی تاکید کرد: در مجموع ۱۵ شرکت دانش‌بنیان داخلی با قراردادهایی به ارزش سه‌هزار میلیارد تومان در این فاز به‌کارگیری شدند.

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با هدف تولید۵۰ میلیون متر مکعب گاز شهری(متان) و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد در روز و همچنین یک میلیون تن گاز مایع LPG و یک میلیون تن اتان به‌منظور تامین خوراک واحد های پتروشیمی در سال با کارفرمایی شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس و مشارکت کنسرسیوم تماماً ایرانی با راهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به بهره برداری رسید.

همچنین ناصحی مدیریت طرح های صنعتی ایران با اشاره به اینکه در دهه ۷۰ پروژه های پارس جنوبی آغاز شد، گفت: ورود شرکت های ایرانی به پارس جنوبی از دهه ۸ بود با کنسرسیومی از شرکت های خارجی و در پروژه فازهای ۶، ۷ و ۸ بود و به نوعی مدیریت اجرای این پروژه ها با شرکت های خارجی بود اما از پروژه ۱۷، ۱۸ و ۱۴ کنسرسیوم با مدیریت شرکت های ایرانی انجام شد و فاز ۱۴ ایرانی ترین پروژه پارس جنوبی بوده است و هیچ مشارکت خارجی در طراحی وجود نداشته و در بخش نصب هم هیچ پیمانکار خارجی استخدام نشده است.

او با تاکید بر ۶۰ درصد تجهیزات بخش خشکی به سازنده های داخلی داده شد، گفت: ۱۵ شرکت دانش بنیان با سرمایه ۳ هزار میلیارد تومان در پروژه ۱۴ پارس جنوبی فعالیت داشته اند.

وی تصریح کرد: یکی از پیمانکاران توسعه فازهای پارس جنوبی ایزوایکو بوده و در فاز ۱۴ به عنوان پیمانکار اصلی بوده است و در شرایط کنونی در پروژه نفتی فروزان فعال است.

موفق به ثبت چندین رکورد شدیم

همپنین سلمان ضربی مدیرعامل شرکت کشتی سازی و صنایع فرا ساحلی ایران که به عنوان یکی از پیمانکاران یان پروژه حضور داشت نیز در این نشست گفت : ما در این پروژه مجری ساخت و نصب سکو های دریایی پروژه بودیم و ۴ سکوی ۵۰۰ میلیون فوت مربع را تجهیز و نصب کردیم و ۳ هزار و ۲۵۰ متر مسیر دسترسی برای این پروژه ایجاد کردیم و در واقع مهندسی بخش دریایی این پرئوژه نیز ایرانیزه شد و در این پروژه موفق به ثبت چندین رکود شدیم.

با نیم قرن سابقه در این پروژه حضور داشتیم

در این نشست همچنین رضا سرائی مدیر عامل ماشین سازی اراک در تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی این شرکت در پروژه مذکور گفت : ماشین سازی اراک با بیش از نیم قرن تجربه توانایی ساخت بیش از ۱۰۰ هزار تجهیزات در سال را در بخش پتروشیمی، نفت و فولاد و عیره را دارد.

اهداف تولیدی طرح توسعه فاز ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی

مبلغ قرارداد اولیه میدان گازی پارس جنوبی ۵ هزار و  ۲۴۹ میلیون دلار بوده و در بخش سکوی دریایی ۵۷۰ میلیون دلار، بخش خط لوله ی دریایی ۴۷۵ میلیون دلار، بخش پالایشگاه خشکی ۲ هزار و ۶۷۹  میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.  

با اجرای این پروژه روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز ترش در روز، تولید روزانه ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی، ۲۹۰۰ تن آل پی جی، ۴۰۰ تن گوگرد از دریا استخراج می شود.  

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار