۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
گلایه قطعه سازان ازعدم پرداخت به موقع خودروسازان

رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اشاره به شرایط سخت تورمی جامعه و کاهش قدرت خرید افراد به خصوص در جامعه کارگری، خواستار انجام به موقع پرداختی ها از سوی خودروسازان شد.

به گزارش فردای اقتصاد، گلوردی گلستانی امروز در نشست با خبرنگاران گفت: در سال ۱۴۰۱، قطعه سازان توانستند در موضوع تیراژ تولید و تامین قطعات برای خودروسازان و تکمیل خودروهای ناقص و کف پارکینگ آنها عملکرد خوبی داشته باشند.

وی از عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی خودروسازان گلایه کرد و افزود: مدیرعامل سابق ایران خودرو وعده هایی در زمینه پرداخت مطالبات به قطعه سازان داده بود که محقق نشد و امید است که پرداختی‌ها به موقع انجام شود تا قطعه‌سازان پایان سال خوبی داشته باشند.

رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اشاره به تورم بالا که ادامه کار را برای واحدها سخت کرده، تاکید کرد: باید بستر مناسب برای تعدیل قیمت‌ها، قراردادها و اصلاح آنها فراهم شود.

وی تصریح کرد: در سالی که گذشت کیفیت قطعات تولیدی با بهبود همراه شده و امیدواست در سال آینده بتوان با انرژی بیشتری روند صعودی خود را ادامه دهیم.

گلستانی ادامه داد: هم اکنون قطعه‌سازان شرایط نامطلوبی ندارند و در زمینه تولید از جدیت کافی برخوردارند و امیداست مشکلات از سوی خودروسازان حل شود که عمده آن به مسایل مالی و تامین مواد اولیه برمی‌گردد.

بهبود ۱۵ درصدی کیفیت تولید خودرو

منصور منصوری دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو نیز در این نشست گفت: سال آینده افزایش تیراژ تولید خودرو به میزان ۲ هزار دستگاه در روز برای سایپا و ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه در روز برای ایران خودرو برنامه‌ریزی شده است که همه آنها به صورت مستقیم و تولید خودروی کامل خواهد بود و بر این احساس مسوولیت  قطعه‌سازان بسیار زیاد است.

وی افزود: امسال بر اساس آمارها شاهد بهبود ۱۵ درصدی کیفیت تولید خودروها بودیم و به گفته خودروسازان، تحقق این مهم به کاهش یک‌هزار میلیارد تومانی هزینه های کیفیت آنها انجامیده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، توسعه محصولات جدید از سوی دو خودروساز بزرگ کشور و انجام سرمایه‌گذاری در این زمینه را مهم برشمرد که تامین قطعات آنها نیز با قطعه‌سازان خواهد بود و تحقق همه این موارد مستلزم تعامل خودروسازان و قطعه سازان است.

وی با اشاره به برنامه تولید ۲هزار و ۲۰۰ دستگاه در روز از سوی سایپا و سه هزار دستگاه خودرو در روز از سوی ایران خودرو در سال ۱۴۰۲ گفت: این در حالی است که تعدیل قیمت‌ها و اصلاح قراردادهای بین خودروساز و قطعه‌ساز به‌ طور معمول در انتهای هر سال انجام می‌شود و سازندگان قطعات را دچار چالش می کند.

منصوری همچنین با اشاره به طولانی شدن پرداخت ۱۲۰ روزه خودروسازان به قطعه‌سازان گفت: در این زمینه نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان مطالبه از خودروسازان وجود دارد.

وی افزود: تامین ارز مورد نیاز قطعه‌سازان به موقع انجام نمی شود و در این زمینه شاهد افزایش ۴۰ درصدی هزینه ها هستیم، این در حالی است که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد خودروهای با درصد داخلی سازی بالا را نیز مواد اولیه و قطعات خارجی تشکیل می دهد که نیازمند تامین ارز است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو تصریح کرد: دشواری تامین مواد اولیه داخلی از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و غیره و متپوقف شدن فروش اعتباری کارخانجات به قطعه‌سازان از دیگر مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید قطعه‌سازان است.

قراردادهای بین قطعه سازان و خودروسازان شفاف نیست

فرهاد به نیا عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو همچنین افزود: بسیاری از بنگاه‌های قطعه ساز هنوز مطالبات خود را از خودروسازان دریافت نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: چنانچه برای تامین قطعه و پرداخت مطالبات اتفاقی نیفتد، چگونه قرار است یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود؟

هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خاطرنشان کرد: قراردادهای بین قطعه سازان و خودروسازان نیز شفاف نیست. باید قراردادها اصلاح شود. همچنین نیاز است که قراردادها یکسان سازی شوند زیرا در حال حاضر شکل قراردادها بین شرکتهای مختلف، متفاوت است.

وی گفت: با وجود نقش ۷۵ درصدی قطعه سازان در تولید خودرو تا امروز در هیچکدام از جلسات خودرویی وزارت صمت، قطعه سازان حضور نداشته‌اند.

به نیا خاطرنشان کرد : قطعات را به نرخ سال ۱۴۰۰ و با دلار ۲۶ هزار تومان فروختیم و همین الان دلار بسیار بالاتر از این ارقام است. ما مواد اولیه از جمله فولاد را نقدی از بازار می خریم.

واردات خودروی کامل بهتر از مونتاژ

اصغر خسروشاهی عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو همچنین در این نشست گفت: در صورت ادامه روند کنونی، سال آینده با مشکلات جدی در صنعت قطعه سازی مواجه خواهیم شد و خودروسازان باید پرداخت مطالبات را به روزکند.

وی افزود: سیاست غلط وزارت صمت منجر به توسعه مونتاژکاری شده و این در حالی است که واردات خودروی کامل بهتر از مونتاژکاری است.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو تصریح کرد: ۳ دهه است در صنعت خودرو سرمایه گذاری شده اما به دلیل سیاست گذاری غلط در معرض تهدید است.

به گفته وی، راه اندازی خطوط مونتاژ فول سی کی دی (واردات قطعات از چین) مشکل جدی ماست. این مدل واردات برای کشورهایی است که به تازگی در صنعت خودرو سرمایه گذاری کرده است اما برای کشور ما که ۶۰ سال است صنعت خودروسازی داریم دوباره وارد مرحله واردات سی کی دی شدن، یک فاجعه بزرگ است.

خسروشاهی تاکید کرد: با توجه به عدم سیاست صحیح وزارت صمت، در حال توسعه مونتاژکاری هستیم و این درحالیست که باید تولید داخل توسعه یابد.

وی ادامه داد: توسعه صنعت مونتاژ و سی کی دی کاری به منزله مرگ قطعه سازی و توسعه، تحول و مهندسی صنعت خودرو در کشور است.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو تصریح کرد: در سال جاری ۱۲۰ هزار دستگاه قطعات منفصله کامل یا فول سی کی دی برای مونتاژ وارد شد در حالی که بالای یک میلیون تولید داخلی داشتیم. تقریباً ارزبری تولید و مونتاژ یکسان است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت های مونتاژکار سودهای کلانی می‌برند از این رواین سیاست گذاری غلط باعث شده که شرکت‌های ایران خودرو و سایپا نیز به دنبال و مونتاژ بروند زیرا هم سود کلان و هم دردسر و هزینه کمتری دارد.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ادامه داد: واردات خودروی کامل بهتر از فول سی کی دی است زیرا هم ارزان‌تر تمام می‌شود و هم تعرفه کامل می‌پردازد و از رانت تعرفه ساخت داخل استفاده نمی‌شود.

وی گفت: باید به جای فول سی کی دی اجازه واردات خودروی کامل را بدهند زیرا مونتاژکاری هیچ نفع صنعتی ندارد.

خسروشاهی تصریح کرد: روسیه که با تحریم مواجه شدتولید خودرو در این کشور از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه به ۱۰۰ هزار دستگاه کاهش یافت اما با توجه به توسعه صنعت خودروسازی ایران، اگر چه تحریم‌های شدیدتری داریم اما تا این حد تضعیف نشدیم و حتی برنامه ریزی برای تولید بالای یک میلیون دستگاه نیز می‌کنیم.

وی افزود: سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی مربوط به دهه ۷۰ و ۸۰ می‌شود بنابراین باید سرمایه گذاری جدیدی در این حوزه انجام شود.

افزایش ۳۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودرو در سال آینده

مازیار بیگلو عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیزدر این نشست تصریح کرد: با عرضه خودرو در بورس موافقیم که این عرضه نیاز به یک قیمت پایه دارد.

به گفته وی، البته عرضه در بورس هم یک راه گذار موقتی است و هیچ جای دنیا خودرو در بورس عرضه نمی‌شود.

بیگلو خاطرنشان کرد: با فرمول شورای رقابت قیمت خودرو سال آینده ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش می‌یابد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha