۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
پشت پرده توافق ایران و عربستان چه بود؟

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور گفت: چین درخواست میانجیگری داشت و درخواست عربستان را به ایران منتقل کرد که که رئیس‌جمهور با این درخواست موافقت کرد.

ایسنا: محمد جمشیدی در گفت و گویی درباره جزییات توافقات ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک خود، اظهار کرد: در سفر رییس جمهور به چین، توافقات اقتصادی مهمی با پکن امضا شد. هم‌چنین در این سفر مذاکرات درباره مسایل بین المللی و منطقه ای مطرح شد. در گفت و گوی روسای جمهور چین و ایران، درخواست عربستان برای از سرگیری روابط ایران و عربستان مطرح شد البته این موضوع سابقه طولانی دارد و دو کشور مذاکرات مختلفی در عراق و سایر کشورها داشته اند. این بار چین درخواست میانجیگری داشت و درخواست عربستان را به ایران منتقل کرد که که رئیس‌جمهور با این درخواست موافقت کرد.

 وی ادامه داد: بعد از این سفر، جلسات مختلفی برگزار شد و این ماموریت به شمخانی دبیر شورای امنیت ملی داده شد تا مذاکرات را آغاز کند. یک هفته است که مذاکرات بی سر و صدا دنبال و امروز توافق حاصل شد. تمرکز اصلی این توافق روی روابط دوجانبه است و موضوعاتش به اندازه کافی در روندهای قبلی بحث شده و نتیجه آن افزایش تعاملات منطقه ای و جهان اسلام خواهد بود.

جمشیدی خاطرنشان کرد: دو کشور دنبال روابط دوجانبه بهتری هستند. سیاست خارجی دولت سیزدهم مبتنی بر همگرایی و همسایگی است. رییس جمهور از ابتدا نسبت به این سیاست تاکید و آن را پیگیری کردند. در دوره های قبل روابط ما با همسایگان دچار چالش شده بود که در گام اول اعتماد سازی با کشورهای آسیای مرکزی انجام و سیگنال های هم برای همسایگان جنوبی ارسال شد. ایده اصلی دولت این است که امنیت منطقه به صورت درون زا تامین شود. نقش چین هم میانجیگری است. در سفر رییس جمهور چین به عربستان این ایده مطرح شده بود.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور در پایان با بیان این‌که این توافق، خبر خوبی برای دشمنان ایران نیست، گفت: آنها براساس توهمات و محاسبات اشتباه، تصور می کردند سیاست تقابل با ایران آنها را به نتیجه می رساند. مسیر آن‌ها غلط است زیرا داده های خود را از معاندین و منافقین می گرفتند. این توافق نشان داد ایران قدرت مقتدر منطقه و اهل تعامل است و کسانی که اهل تعامل با ایران نباشد، به خصوص کشورهای اروپایی خودشان را از این روابط محروم می کنند. امیدواریم آنها هم مسیر درست را انتخاب کنند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها