۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
بازداشت یک سیاستمدار به خاطر سفر به روسیه

مقامات استونی اعلام کردند، یکی از اعضای برجسته جنبش سیاسی چپ‌گرای "با یکدیگر" به همراه دو فرد دیگر به خاطر فعالیت علیه این کشور بازداشت شدند.

 ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشاتودی:سرویس امنیتی استونی "آیوو پترسون"، یکی از اعضای برجسته جنبش سیاسی چپ‌گرای "با یکدیگر" را در شهر "ناروا-جوئسو" واقع در مرز با روسیه بازداشت کرد.

هریس پوسپ، سخنگوی پلیس امنیتی استونی به رسانه‌های محلی اعلام کرد، دو شهروند استونیایی و یک تبعه روس با اقامت دائم استونی بازداشت شدند.

سخنگوی پلیس تنها نام پترسون را اعلام کرد و از اعلام نام دو فرد دیگر اجتناب کرد.

وی هیچگونه جزئیاتی درباره اتهامات وارد شده به آنها را ارائه نکرد و تنها گفت، دادستان‌های کشور در حال تحقیق از آنها به خاطر "ایجاد انجمن‌هایی علیه جمهوری استونی" هستند.

پترسون عضو برجسته جنبش سیاسی "با یکدیگر" است که از همزیستی مسالمت‌آمیز اتباع استونیایی و روس حمایت می‌کند. وی در انتخابات هفته گذشته پارلمان به عنوان نامزد حزب "چپ متحد استونی" شرکت کرد.

آندری پوزدنیاکوف، یکی دیگر از اعضای جنبش "با یکدیگر" گفت، بازداشت پترسون به منزله سرکوب دولتی است.

رسانه‌های استونی پترسون را به عنوان یک "فعال حامی کرملین" توصیف و وی را به ایراد "اظهارات حامی روسیه" متهم کردند.

پترسون اواخر فوریه سال جاری میلادی به روسیه سفر کرد و عکسی از سفرش به دونتسک در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. لائوری لانمنتس، وزیر کشور استونی گفت، این سیاستمدار برای رفتن به دونتسک باید با اداره اطلاعات روسیه همکاری کرده باشد.

لانمنتس، پترسون را به عنوان یک تهدید امنیتی برای استونی توصیف کرد.

طبق گزارشات، مقامات امنیت مرزی استونی شش مارس سال جاری میلادی هنگامی که پترسون از روسیه بازگشت، وی را چندین ساعت مورد بازجویی قرار دادند اما در نهایت وی را آزاد کردند.

روس‌زبان‌ها یک چهارم از جمعیت ۱.۳ میلیون نفری استونی را تشکیل می‌دهند. استونی که یکی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتوست، رویکرد تندی را در رابطه با مسکو به خاطر حمله به اوکراین پیش گرفته است.     

اپوزیسیون استونی کایا کالاس، نخست وزیر این کشور را به "سرقت" انتخابات اخیر متهم کرده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها