۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
کتاب‌های پیشنهادی دکتر موسی غنی‌نژاد برای نوروز ۱۴۰۲

سه کتاب پیشنهادی دکتر موسی غنی‌نژاد برای نوروز ۱۴۰۲ را بخوانید.

۱- ملت، دولت و حکومت قانون، دکتر جواد طباطبایی، انتشارات مینوی خرد، ۱۳۹۸
این آخرین کتاب شادروان دکتر طباطبایی است که با کمال تأسف دهم اسفند ماه امسال، رخت از این جهان بست و ما را تنها گذاشت. این کتاب را می‌توان به نوعی وصیت‌نامه فکری این فیلسوف بزرگ ایران زمین دانست. این کتاب در حقیقت ادامه پژوهش سترگ وی تحت عنوان «تأملی درباره ایران » است که سه دفتر از آن پیش از این منتشر شده است. آنچه در این کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای آمده، خلاصه‌ای است از آنچه استاد طباطبایی قصد داشته در اصل با حجمی ده برابر آن در آینده منتشر کند، اما بیماری فرساینده فرصت از دستش گرفت و ناچار به این متن موجز، اما فوق‌العاده مهم بسنده کرد. کتاب آکنده از مطالب بدیع درباره نص و سنت در ایران است، کتابی که بارها و بارها باید آن را خواند و از آن بهره گرفت. کتابی سراغ ندارم که این همه مضمون مهم و دقیق درباره ایران را در این حجم نسبتا اندک یکجا آورده باشد. یادگاری بس ارزشمند از متفکری بی‌همتا.

نوروز ۱۴۰۲ چه کتابی بخوانیم؟
پیشنهاد کتاب موسی غنی‌نژاد

۲- استاندارد دستوری (بدهی، بردگی و بربریت)،  سیف‌الدین عموص، ترجمه دکتر امیرحسین خالقی، نشر آماره، ۱۴۰۱
موضوع اصلی این کتاب اقتصادی مهم، پول و چگونگی آن در دنیای مدرن امروزی است. نویسنده کتاب که اقتصاددانی با گرایش مکتب اتریشی است، نظام پولی امروزی را که مبتنی بر بانکداری مرکزی و استاندارد دستوری است، مورد بررسی و نقد قرار می‌دهد و نشان می‌دهد چگونه دولت‌ها با تکیه بر این سیستم، از هیچ می‌توانند پول خلق کنند و بخشی از هزینه‌های خود را با آن بپردازند! کتابی بسیار خواندنی و پرمحتوا با ترجمه عالی و خوشخوان.

نوروز ۱۴۰۲ چه کتابی بخوانیم؟
پیشنهاد کتاب موسی غنی‌نژاد

۳- لیبرالیسم، نوشته لودویگ فون میزس، ترجمه مهدی تدینی، نشر ثالث،۱۴۰۰
این کتاب یکی از نوشته‌های کلاسیک میزس، اقتصاددان برجسته اتریشی قرن بیستم است. گرچه تاریخ نخستین انتشار کتاب سال ۱۹۲۷ است، اما مطالب آن هنوز تازگی و حلاوت خاصی دارد. حجم این کتاب هم مانند دو کتاب قبلی معرفی شده، نسبتا اندک اما مطالب آن بسیار پر بار و دقیق است. میزس با زبانی ساده و در عین حال عمیق و استدلالی، لیبرالیسم را توضیح می‌دهد و دوستان و دشمنان آن را معرفی می‌کند. با خواندن این اثر می‌توان دریافت چگونه و چرا دشمنان آزادی، لیبرالیسم را تحریف و آرمان‌ها و دستاوردهای آن را واژگونه نشان می‌دهند. ترجمه کتاب از اصل آلمانی اثر صورت گرفته و بسیار عالی و روان است. خواندن این اثر ماندگار را به همه دوستداران آزادی و حقیقت توصیه می‌کنم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار