۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
واکنش جالب تاجر بزرگ به پیشنهاد خرید استقلال و پرسپولیس

سازمان خصوصی‌سازی خرید باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را به چند سرمایه‌گذار ثروتمند پیشنهاد داده است.

اعتمادآنلاین |در حالی که رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بود مشتری برای خرید دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پا پیش نگذاشته است،  سازمان خصوصی‌سازی سهام دو باشگاه را به چند خریدار ثروتمند پیشنهاد داده‌ اما با واکنش منفی این افراد مواجه شده است.

 قرار بود عرضه بلوکی ۵۱ درصد سهام باشگاه استقلال ۱۰ اسفند و ۵۱ درصد سهام پرسپولیس ۷ اسفند در فرابورس انجام شود. بر این اساس ۵۱ درصد سهام پرسپولیس ۲ هزار و ۷۳۸ میلیارد تومان و ۵۱ درصد سهام باشگاه استقلال ۲ هزار و ۳۸۶ میلیارد تومان قیمت گذاری شده بودند.

با این حال روز ۶ اسفند یعنی یک روز مانده به عرضه بلوک، حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی در توئیتی کوتاه اعلام کرد: «سرخابی‌ها در مهلت مقرر خریدار نداشتند. عرضه مجدد با احتمال تغییر در شرایط و قیمت مجدد در هیات واگذاری مطرح خواهد شد.»

عرضه سهام سرخابی‌ها از همان ابتدا یعنی واگذاری ده درصد تا به امروز منتقدین زیادی داشته است. مخصوصا زمانی که شرایط خاص واگذاری اعلام شد بسیاری از کارشناسان از شرط و شروط عجیبی که در نظر گرفته شده، از جمله تضمین رتبه باشگاه در لیگ انتقاد کردند. هواداران فوتبال هم در شبکه‌های اجتماعی تاکید کردند بعید است با این شرایط کسی پا پیش بگذارد.

حال طبق اطلاعاتی رسیده در فاصله چند ماه گذشته سازمان خصوصی‌سازی از چند فعال اقتصادی درخواست کرده که برای خرید سهام دو باشگاه پیش‌قدم شوند اما هیچ کدام از این نفرات تمایلی نشان نداده‌اند. بر طبق این اطلاعات یکی از این افراد صاحب چندین هولدینگ بزرگ اقتصادی در صنعت هتل و هواپیمایی بوده است. سازمان خصوصی‌سازی مالکیت یکی از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را به این فرد پیشنهاد داده اما با جواب منفی روبرو شده است.

یک منبع آگاه در این زمینه گفت این فرد گفته رقم خرید این دو باشگاه برای من رقم بزرگی به حساب نمی‌آید و حتی شاید در طی یک سال من رقم‌ بزرگ‌تری برای بحث تبلیغات و بازاریابی هزینه کنم و از این جهت در اختیار داشتن یکی از این دو باشگاه که طرفداران میلیونی دارند به نفعم باشد. چرا که می‌توانم صرفا از محل تبلیغاتی که یکی از دو تیم استقلال و پرسپولیس برایم به وجود می‌آورند آن هزینه را جبران کنم.

این منبع آگاه افزود اما آنچه باعث شده این سرمایه‌گذار و دیگر سرمایه‌گذاران تمایلی به استفاده از این فرصت نداشته باشند شرایط مبهم واگذاری و نامطمئن بودن ورود به این عرصه برای سرمایه‌گذاران است. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاران این احساس را ندارند که با خرید سهام دو باشگاه پولشان را وارد محیطی امن و پایدار می‌کنند. این افراد تصور می‌کنند شرایط حاکمیتی و تغییر دولت‌ها ممکن است هر آن باعث شود که سرمایه‌گذاری‌شان در این دو باشگاه به خطر بیفتد. این جدا از شروطی است که خود سازمان خصوصی‌سازی برای فروش سهام دو باشگاه در نظر گرفته است.

در همین راستا و طبق اطلاعات دیگری که رسیده، علاوه بر برخی سرمایه‌گذارهای خصوصی، سازمان خصوصی‌سازی سهام دو باشگاه را به دو هولدینگ بزرگ همراه اول و ایرانسل هم پیشنهاد داده اما آنها هم با شرایط فعلی تمایلی برای ورود به این عرصه نشان نداده‌اند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد برخلاف آنچه رئیس سازمان خصوصی‌سازی عنوان کرده این دو باشگاه نه تنها خریداری ندارد بلکه سرمایه‌گذارها از نزدیکی این دو باشگاه فرار می‌کنند!

حال باید منتظر ماند و دید آیا مقامات تصمیم‌گیر همچنان می‌خواهند با همین دست فرمان واگذاری دو باشگاه بزرگ کشور را پیش ببرند؟ یا تغییراتی که حسین قربانزاده اعلام کرده در قیمت و شرایط فروش به وجود خواهد آند شامل چه مواردی خواهد بود و آیا این تغییرات می‌تواند سرمایه‌گذارها را برای ورود به این عرصه تشویق کند یا خیر؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها