کارآفرینی که هرگز تسلیم نشد

داستان ظهور، افول و بازگشت دوباره آدام نیومن
۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
کارآفرینی که هرگز تسلیم نشد

آدام نیومن، بنیانگذار "وی‌ورک"، استارت‌آپ تامین‌کننده فضاهای اشتراکی فیزیکی و مجازی است. این استارت‌آپ تا اواخر تابستان ۲۰۱۹ یکی از ارزشمندترین استارت‌آپ‌های تاریخ با ارزش ۴۷ میلیارد دلار بود. نیومن اما در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که از مدیرعاملی این شرکت کناره‌گیری می‌کند.

فردای اقتصاد: او خود را عامل اخلال در طرح‌های وی‌ورک شناسایی کرده بود چون طی مدت تنها چند ماه تا سه‌چهارم از ارزش خود را از دست داد. این اتفاق در آن سال با سرو صدای زیادی همراه شد و همه بر این باور بودند نیومن که به مدت حدود یک دهه اداره این استارت‌آپ خود را به دست داشت  با برکنار شدن از مدیرعاملی، به پایان راه رسیده است. اما او حالا با یک استارت‌آپ جدید در حوزه املاک و مستغلات همچون ققنوس دوباره از خاکستر خود سر برآورده است. او به تازگی موفق شد ۳۵۰ میلیون دلار از شرکت سرمایه‌گذاری اندرسن هورویتز تامین سرمایه کند که بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ این شرکت محسوب می‌شود.

غلبه بر مشکل خوانش‌پریشی

نیومن متولد ۱۹۷۹ همچون دیگر کارآفرین مشهور دنیای کسب‌وکار، ریچارد برانسون، از کودکی به مشکل خوانش‌پریسی یا دیسلکسی مبتلا بود. تا جایی که تا کلاس سوم ابتدایی نمی‌توانست بخواند و بنویسد. با وجود این اخلال، فرد مبتلا در روان‌خوانی و درک مطلب با مشکلات فراوان مواجه می‌شود. اما او که مادرش پزشک بود توانست در سال ۲۰۰۲ از دانشکده کسب‌وکار باروچ کالج در رشته کسب ‌وکار پذیرش بگیرد. تنها اخذ چهار نمره باقی مانده بود تا او فارغ‌التحصیل شود، که نیومن ترک تحصیل کرد. ۱۵ سال بعد اما در سال ۲۰۱۷ پس از چهار ماه مطالعه مستقل او توانست با ارایه پایان نامه مدرک کارشناسی ارشد خود را اخذ کند. او که در سال ۲۰۰۹ ازدواج کرد، درباره همسرش می‌گوید او کسی است که همیشه تشویق‌اش کرده است به جای اینکه رویای ثروتمندشدن را در سر بپروراند، به دنبال علایق‌اش برود. همسر او، پالترو نیومن به عنوان شریک در وی‌ورک با او همکاری کرد، این پس از آن بود که به گفته خودش فهمید: «هیچ شغلی برای هیچ‌کس بیش از حد بزرگ یا بیش از حد کوچک نیست.»

سابقه در تجربه شکست

نیومن وقتی در کالج بود دو شکست را در حوزه کسب‌وکار برای خود رقم زد: یکی سرمایه‌گذاری در کفش‌های پاشنه‌بلندی بود که بتوانند بدون پاشنه شوند و دیگری لباس‌های کودک موسوم به "کراولرز" که سر زانوهایشان از داخل پد محافظ زانو داشتند. ایده دوم او اما همزمان با ترک تحصیل‌اش کمی تغییر یافت و به برند پوشاک کودکان تبدیل شد که در سال ۲۰۰۶ بنام "اگ‌بیبی" تاسیس شد و هنوز به عنوان یک برند لوکس پوشاک کودکان با طراحی سوزان لازار مشغول به فعالیت است.  البته نیومن دیگر در امور روزانه این برند دخالتی ندارد و محصولات آن در فروشگاه‌های پوشاک کودک سرتاسر جهان فروخته می‌شود.

پیشرفت وی‌ورک

خیلی زود پس از برند "اگ‌بیبی" نیومن با مک‌کل‌وی شریک‌اش در تاسیس وی ورک آشنا شد. آن‌ها پس از فراز و فرودهای بسیار موفق شدند فضای مشارکتی یا بهتر بگوییم میز مشارکتی خود را در ساختمان‌های اداری بیش از ۱۲۰ شهر از ۴۰ کشور جهان راه‌اندازی کنند. تا جایی که ارزش این شرکت به ۴۷ میلیارد دلار بالغ شد. یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران وی‌ورک، شرکت سرمایه‌گذاری سافت‌بانک بود که بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد. نیومن از این استارت‌آپ خود چنان ثروتمند شد که در اوج کار وی‌ورک، به دارایی ۴ میلیارد دلاری دست یافت، بیش از ۸۰ میلیون دلار برای خرید ۵ خانه صرف کرد و در ۲۰۱۸ خانه‌ای با بیش از ۱۲۰۰ متر مربع زیربنا در سانفرانسیسکو را به قیمت ۲۱ میلیون دلار خرید که یک اتاق آن به شکل گیتار است. در سال ۲۰۱۹ اما شرکت او بخاطر کاهش ۸/۱ میلیارد دلاری درآمد در ۲۰۱۸ متحمل زیانی ۶/۱ میلیارد دلاری شد.

خیز دوباره

اما او حالا با یک استارت‌آپ جدید در حوزه املاک و مستغلات همچون ققنوس دوباره از خاکستر خود سر برآورده است. او به تازگی موفق شد ۳۵۰ میلیون دلار از شرکت سرمایه‌گذاری اندرسن هورویتز تامین سرمایه کند که بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ این شرکت محسوب می‌شود.

منبع: بیزنس اینسایدر

نویسنده: بریتنی گوئن

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار