۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
چرا ایران زیاد امامزاده دارد؟

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان گفت: تعدد امامزادگان در ایران دلایل مختلفی داشته و یکی از مهم‌ترین دلایل آن به دیدگاه امام رضا(ع) بعد از هجرت به خراسان برمی‌گردد.

برنا: حجت‌الاسلام تدینی در آیین وقف و رسانه و تجلیل از یاوران وقف اظهار کرد: حضرت ثامن الائمه بعد از استقرار در خراسان، ایران را مستعد تشکیل حکومت اسلامی می‌بینند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با اذعان به اینکه فرهنگ شیعی مدیون امامزادگان است خاطرنشان کرد: اگر این امامزادگان نبودند ما ایرانیان اینچنین با فرهنگ درخشان شیعی آشنا نمی‌شدیم.

وی با انتقاد از آنان که تعدد امامزادگان را در ایران زیاد می‌دانند گفت: در ایران حدود هشت‌هزار و ۵۰۰ امامزاده وجود دارد و حضور این امامزادگان در ایران به بینش امام رضا(ع) برمی‌گردد.

وی ضمن ارزیابی خود از تعدد امامزادگان در ایران اظهار کرد: وقتی امام‌رضا(ع) در خراسان مستقر شدند، ایران را مستعد تشکیل حکومت اسلامی دیدند و از همین رو از اقوام و نزدیکان خود خواست برای نشر فرهنگ اسلامی به ایران سفر کنند.

این مدیر مسوول ادامه داد: برخی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند وقتی امام به خراسان هجرت و به حکومت نزدیک می‌شود فرمان می‌دهد که اقوام و نزدیکانش به ایران بیایند که تصور نادرستی است.

وی به نقش مهم امامزادگان پرداخت و با اشاره به ظرفیت بالای معنوی بقاع متبرکه در ایران تصریح کرد: ما با توجه و اتکا به این امامزادگان می‌توانیم زمینه‌ساز تمدن نئواسلامی باشیم.

حجت‌الاسلام تدینی با اذعان به اینکه دشمنان به نقش و جایگاه مهم امامزادگان آگاهی دارند گفت: از همین رو است که داعش به هر کجا که می‌رسید اول بقاع متبرکه را تخریب می‌کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت بقاع متبرکه در ایران متکی به هدایا، صدقات، نذورات و کمک‌های مردمی است افزود: مردم به دلیل اعتقادات و دلبستگی‌های معنوی خود نذورات خود را این بقاع متبرکه هدیه می‌کنند.

وقف؛ نسخه شفابخش پیامبراعظم(ص) برای جامعه اسلامی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با توجه به قرار گرفتن سمنان در بین دو حرم حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)از این استان به عنوان طریق‌الرضا و میقات‌الرضا یاد کرد و گفت: ۱۳۴ امامزاده در سطح استان سمنان وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سنت حسنه وقف به مثابه نسخه شفابخش پیامبراعظم(ص) برای جامعه اسلامی یاد کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) برای سلامت جامعه ما نسخه‌هایی همچون وقف، خمس، زکات و...در نظر گرفته است. به دلیل بی‌توجهی‌ها به این نسخه شفابخش است که امروز جامعه با آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان از وقف به عنوان نوعی بیمه و جایگزینی برای آن نام برد و گفت: شاید اگر وقف جایگاه خود را در جامعه پیدا می‌کرد نیازی به شرکت‌های بیمه‌ای نبود چرا که از طریق فرهنگ وقف می‌توان بسیاری از خدمات را به افراد جامعه دارد.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای غربی استفاده زیادی از وقف برده‌اند گفت: دانشگاهی مثل هاروارد که از معتبرترین دانشگاه‌های جهان است با اتکا به همین سنت به جایگاه امروز خود رسیده در حالی که امروز بسیاری از دانشگاه‌های ما به دلیل اتکا به بودجه دولتی در تامین هزینه‌های خود مشکل دارند و این در حالی است که نخستین دانشگاه دنیا(جندی شاپور) در ایران و با اتکا به همین سنت حسنه وقف شکل گرفته است.

تدینی به نقش مهم رسانه‌ها در معرفی فرهنگ وقف پرداخت و گفت: رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در نشر این فرهنگ و سنت حسنه داشته باشند.

وقف محدود به مسجد و قبرستان نیست

وی با بیان اینکه وقف محدود به مسجد و قبرستان نیست گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که وقف به همه عرصه‌ها ورود کند. رسانه‌ها باید نیازهای جامعه و ضرورت ورود واقفان به آن عرصه‌ها را تبیین کنند.

وی با بیان اینکه بزرگترین بانک ترکیه، وقفی است ادامه داد: در برخی کشورهای توسعه یافته ۷۰درصد هزینه دانشگاه‌ها از طریق کمک‌های مردمی و خیرین تامین و ۳۰ درصد آن را دولت تامین می‌کند و این در حالی است که در ایران با وجود سرمایه بزرگی همچون وقف ۳۰ درصد هزینه دانشگاه‌ها را مردم و ۷۰ درصد آن را دولت‌ها تامین می‌کنند برای همین برخی دانشگاه‌ها در ایران با مشکلات مالی روبه‌رو هستند.

تدینی بر ضرورت ایجاد موقوفه‌هایی متناسب با نیازهای روز جامعه تاکید و تصریح کرد: اشتغال، ازدواج جوانان، حوزه‌های علمی و پژوهشی، جوانان و علوم قرآنی و.. از بخش‌هایی است که نیازمند ایجاد موقوفات است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها