۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
کتاب‌های پیشنهادی ۴ صاحب‌نظر اقتصادی برای نوروز ۱۴۰۲

دکتر مرتضی ایمانی‌راد، دکتر جعفر خیرخواهان، مصطفی گوهری‌فر و میثم هاشم‌خانی، کتاب‌های متنوعی را برای مطالعه نوروزی به مخاطبان پیشنهاد می‌کنند.

جعفر خیرخواهان

کتاب‌های پیشنهادی ۴ صاحب‌نظر اقتصادی برای نوروز ۱۴۰۲
پیشنهاد کتاب جعفر خیرخواهان

۱. حکمرانی بد و فساد، ریچارد رز و گرین پیفر، ترجمه هدایت کارگر شورکی و سعید عطار، نشر روزنه

فساد و رشوه از جمله مهم‌ترین عواملی است که حکمرانی را بی‌تردید بد و نامطلوب می‌سازد. در این کتاب، روش‌های گوناگون اصلاح نظام اداری، کاهش فساد و کمک به حکمرانی خوب برای بهبود زندگی طبقات فقیر جامعه با نمونه‌های کاربردی معرفی شده است.

۲. چگونه چین از شوک درمانی گریخت، ایزابل وبر، ترجمه زهرا کریمی و ساعده عزیزی‌ثالث، شرکت چاپ و نشر بازرگانی

با توجه به تجربه ناموفق اجرای اصلاحات به‌شیوه شوک‌درمانی در روسیه پس از فروپاشی شوروی و بلوک شرق که باعث جهش تورم و فقر و نابرابری شدید و نارضایتی گسترده شد، در این کتاب به بررسی شیوه اصلاحات تدریجی در چین، می‌پردازد و چگونگی پذیرش آن در نظام سیاسی چین و اجرای موفقش را شرح می‌دهد.

۳. آداب دیکتاتوری: کیش شخصیت در قرن بیستم، فرانک دیکوتر، ترجمه مسعود یوسف حصیرچین، نشر گمان

در طول قرن بیستم، صدها میلیون نفر برای دیکتاتورهایشان هورا کشیدند، حتی هنگامی‌که در مسیر بردگی حرکت کردند. کیش شخصیت معمولا کارآمدترین شیوه حفظ قدرت است و دیکتاتوری که بتوند مردم را وادار به ستایش خود احتمالا مدت بیشتری دوام خواهد آورد. این کتاب کیش شخصیت را در جای اصلی خود یعنی در قلب استبداد جای می‌دهد.

کتاب‌های پیشنهادی ۴ صاحب‌نظر اقتصادی برای نوروز ۱۴۰۲
پیشنهاد کتاب جعفر خیرخواهان

مرتضی ایمانی‌راد

کتاب‌های پیشنهادی ۴ صاحب‌نظر اقتصادی برای نوروز ۱۴۰۲
پیشنهاد کتاب مرتضی ایمانی‌راد

۱. سرچشمه‌های دانایی و نادانی، کارل ریموند پوپر، ترجمه عباس باقری، نشر نی

نگاه ما به معرفت‌شناسی به‌شدت و بسیار تنگاتنگ با اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی به‌هم تنیده است.

۲. چه باشد آنچه خوانندش تفکر، مارتین هایدگر، ترجمه سیاوش‌ جمادی‌، نشر ققنوس

بزرگترین ویژگی انسان معاصر این است که نه فکر می‌کند و نه می‌تواند فکر کند. بنابراین بزرگترین مساله انسان برای تفکر، این است که چرا فکر نمی‌کند.

کتاب‌های پیشنهادی ۴ صاحب‌نظر اقتصادی برای نوروز ۱۴۰۲
پیشنهاد کتاب مرتضی ایمانی‌راد

مصطفی گوهری‌فر

کتاب‌های پیشنهادی ۴ صاحب‌نظر اقتصادی برای نوروز ۱۴۰۲
پیشنهاد کتاب مصطفی گوهری‌فر

۱. فرمان و دیوان: سیاست خارجی آمریکا و نظریه‌پردازان آن، پری اندرسن، ترجمه شاپور اعتماد، انتشارات فرهنگ معاصر

این کتاب ماهیتی تاریخی-تحلیلی دارد و نگارنده در این اثر به ریشه‌های تاریخی ناسیونالیسم آمریکا و سیر تحولات پرداخته و بستر شکل‌گیری سیاست خارجی ایالات متحده از زمان جنگ جهانی را دوم مورد مداقه قرار داده است. از آنجاکه منابع تاریخی دسته اول در تدوین این کتاب استفاده شده است، برای فهم ریشه‌های تاریخی و فکری سیاست‌خارجی ایالات‌متحده مطالعه آن مفید است. بخش «فرمان» کتاب به بررسی روند و چگونگی ساخت هژمونی آمریکا پرداخته و بخش «دیوان» ادبیات مربوط به استراتژی کلان سیاست خارجی این کشور را که توسط مشاوران (تحصیلکردگان، صاحب‌منصبان و اتاق‌های فکر) تهیه شده، مورد بررسی قرار داده است. فارغ از نظرات و تحلیل‌های شخصی نگارنده، این کتاب برای فهم نظم فعلی جهانی و مبانی سیاست‌خارجی ایالات‌متحده به علاقمندان و پژوهشگران حوزه‌های سیاسی و اقتصادی بین‌المللی کمک می‌کند. در بخش دوم کتاب، فصلی با عنوان «اول اقتصاد» نگارش یافته که جایگاه اقتصادی آمریکا در نظام جهانی را از دو منظر متفاوت مورد بررسی قرار داده است.

۲. برنامه‌ریزی در ایران (۱۳۵۶-۱۳۱۶): تحلیلی تاریخی، با تمرکز بر تحولات نقش و جایگاه سازمان برنامه و بودجه، مسعود نیلی، محسن کریمی، نشر نی

تحولات سیاسی و اقتصادی حاصل فرآیندهایی هستند که در بستر تاریخی شکل گرفته‌اند، بنابراین مطالعه تاریخ، مهم‌ترین منبع فهم علل مصائب و معضلات موجود است. بررسی تاریخی شکل‌گیری تفکر «برنامه‌ریزی» و «شورای اقتصاد» در ایران و متعاقب آن تشکیل سازمان برنامه و بودجه و تدوین و اجرای برنامه‌های عمرانی در سال‌های ۱۳۱۶ لغایت ۱۳۵۶ تجربه بسیار مهمی است که با مطالعه دقیق آن می‌توان فهم عمیق‌تری از شرایط اقتصادی کشور به‌دست آورد. متأسفانه بسیاری از معضلات اقتصادی کنونی در کشور، در یک قرن اخیر نیز وجود داشته و تاکنون مرتفع نشده‌اند، از این رو مطالعه کتاب در راستای شناسایی علل بنیادی شکل‌گیری برخی مشکلات فعلی اقتصادی کشور و راهکارهای تجربه شده در جهت مقابله با آنها، اثربخش خواهد بود. بخش اول کتاب تحولات تاریخی در حوزه برنامه‌ریزی را مورد تحلیل قرار داده و بخش دوم به بیان آمارهای اقتصاد کلان کشور در طول برنامه‌های عمرانی در بازه زمانی مورد نظر پرداخته است.

۳. کتابخانه نیمه‌شب، مت‌هیگ، ترجمه محمدصالح نورانی‌زاده، انتشارات کتاب کوله پشتی

مت‌هیگ در کتاب کتابخانه نیمه‌شب به روایت داستان زندگی دختری به نام نورا می‌پردازد که بعد از گذر دورانی پرتنش و مملو از پشیمانی وارد کتابخانه‌ای جادویی می‌شود و نگاهش به تمام مسائل زندگی تغییر می‌کند.

حسرت خوردن برای زندگی‌هایی که تجربه‌شان نکرده‌ایم ساده است؛ گفتن ای کاش قبلاً بیشتر تلاش می‌کردیم!

حسرت خوردن و تا ابد در حسرت غرق شدن، آسان است. مشکل اصلی حسرت زندگی‌هایی نیست که تجربه‌شان نکرده‌ایم، مشکل اصلی خودِ حسرت است. حسرت است که باعث می‌شود در خود چروکیده و پژمرده شویم و حس کنیم بزرگترین دشمن خودمان و دیگران هستیم.

این کتاب با روایت‌های گوناگون، پیام‌هایی آموزنده را به خواننده منتقل می‌کند تا در نهایت بتواند از نگاه حسرت‌آمیز به زندگی رهایی یابد.

کتاب‌های پیشنهادی ۴ صاحب‌نظر اقتصادی برای نوروز ۱۴۰۲
پیشنهاد کتاب مصطفی گوهری‌فر

میثم هاشم‌خانی

کتاب‌های پیشنهادی ۴ صاحب‌نظر اقتصادی برای نوروز ۱۴۰۲
پیشنهاد کتاب میثم هاشم‌خانی

۱. اصل‌گرایی: اصل را بچسبید و فرع را رها کنید، گرگ مک کیون، بهنام شاهنگیان و مهدی مصلحی، نشر آموخته

راه رستگاری در زندگی، چه زندگی حرفه‌ای و چه زندگی شخصی، یک چیز است: تمرکز لیزری بر اصلی‌ترین کارها و حذف بی‌رحمانه کارهایی با اولویت پایین‌تر

ایده محوری کتاب «اصل‌گرایی» در همین ۲ جمله خلاصه می‌شود، اما نویسنده در یک کتاب ۲۰۰ صفحه‌ای خواندنی و جذاب، کاربردهای این اصل را بررسی کرده است.

۲. معامله‌گر منضبط: پرورش ذهن برای موفقیت در بازار، مارک داگلاس، ترجمه احسان سپهریان، نشر چالش

این کتاب مختصر و مفید، به یکی از جنبه‌های کلیدی‌ترین ارکان موفقیت برای سرمایه‌گذاران بازار سهام می‌پردازد: جنبه‌های روانشناختی معامله‌گری که بعضا ریشه در عمیق‌ترین لایه‌های روانی معامله‌گران دارد.

صرف خودآگاهی به این جنبه‌های روانی، می‌تواند کمک کند که هر معامله‌گر سهام، کیفیت معامله‌گری خود را به‌طور محسوسی بهبود دهد.

۳. نظم جهانی: تأملی در ویژگی ملت‌ها و جریان تاریخ، هنری کیسینجر، محمدتقی حسینی، انتشارات علم و فرهنگی

این کتاب، آخرین کتاب کیسینجر است که در سن ۹۴ سالگی نوشته شده است. مثل بقیه کتاب‌های کیسینجر، روانی متن و نبوغ تئوریک کتاب، بیداد می‌کند. ایده اصلی کتاب، تجزیه و تحلیل کلیدی‌ترین پایه حقوق بین‌الملل در ۸۰ سال اخیر است.

۴. ایده‌عالی مستدام، چیپ‌هیث و دن‌هیث، ترجمه سیدرامین هاشمی و مجتبی اسدی، انتشارات آریانا قلم

یک کتاب بسیار کاربردی، درباره اینکه چطور ایده‌ها را به جذاب‌ترین شکل بسته‌بندی کنیم.

کتاب‌های پیشنهادی ۴ صاحب‌نظر اقتصادی برای نوروز ۱۴۰۲
پیشنهاد کتاب میثم هاشم‌خانی

فیلم‌های پیشنهادی

۱. مردانی که آمریکا را ساختند

یک مینی‌سریال جذاب درباره زندگی کلیدی‌ترین بیزنسمن‌های آمریکایی در سال‌های ۱۸۶۰ تا ۱۹۱۰

ترکیبی از اطلاعات تاریخی دقیق + نکات بیزنسی ناب + کارگردانی جذاب

۲. دادگاه شیکاگو

یک فیلم خوش‌ساخت درباره دادگاهی در اوایل دهه ۱۹۷۰، برای محاکمه دانشجویانی که تجمع اعتراض‌آمیز بزرگی علیه جنگ ویتنام را رهبری کرده‌اند.

کل فیلم یک طرف، ۲ دقیقه آخر فیلم هم یک طرف! 

۳. برادر باجرانگی

سینمای هند، هر سال ۳، ۴ فیلم فاخر بین‌المللی تولید می‌کند که یکی از قوی‌ترین آنها «برادر باجرانگی» است. فیلمی با مفاهیم انسانی و اخلاقی عمیق، درباره دوستی یک مسلمان و یک هندو.

این فیلم، دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای هندوستان در بازار بین‌المللی بوده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار