۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
چهره‌ها/ مسعود نیلی: چرا از دولت هاشمی رفسنجانی خارج شدم؟

مسعود نیلی در این بخش از گفت‌وگوی تفصیلی خود با «فردای اقتصاد» ریشه‌های اختلاف خود با هاشمی رفسنجانی در سال ۷۰ را توضیح می‌دهد.

مسعود نیلی در این بخش از گفت‌وگوی تفصیلی خود با «فردای اقتصاد» ریشه‌های اختلاف خود با هاشمی رفسنجانی در سال ۷۰ را توضیح می‌دهد. وی با اشاره به اینکه حتی قبل از بروز این اختلاف هم تصمیم داشت برای ادامه تحصیل اقتصاد در مقطع دکترا به خارج از کشور برود می‌گوید که بروز این اختلاف، باعث قطعیت تصمیم وی شد.

دکتر مسعود نیلی که در آن سال‌ها معاون روغنی زنجانی (رییس سازمان برنامه و بودجه) بود می‌گوید در آن سال‌، دلار در بازار آزاد ۱۴۰ تومان و نرخ دولتی همان هفت تومان بود که دولت تصمیم گرفت یک نرخ رقابتی در سطح ۱۰۰ تومان اعلام کند. پس از اعلام نرخ ۱۰۰ تومان که نرخ نسبتا درستی بود دلار در بازار آزاد تا حدود ۱۰۳ تومان پایین آمد و هاشمی رفسنجانی را به این نتیجه رساند که نرخ بازار، تابعی از نرخ‌گذاری دولت است و به همین دلیل تصمیم دوباره‌ای گرفت که نرخ جدید را در سطح ۸۰ تومان اعلام کند. حتی زمزمه‌هایی بود که حاکی از این تصور بود که می‌توان با این مدل نرخ را تا حد هر دلار ۲۰ تومان پایین آورد. بقیه ماجرا را از زبان دکتر مسعود نیلی بشنوید.

 این گفت‌وگو یکی از گفت‌وگوهای مجموعه «چهره‌ها» است که در رسانه «فردای اقتصاد» تولید شده است. برنامه «چهره‌ها»، روایت زندگی چهره‌های فکری، کارآفرینی و تصمیم‌سازی نیم‌قرن اخیر همزمان با تحولات توفانی این مقطع زمانی است.

برنامه‌های کامل:

قسمت اول: سفر زندگی مسعود نیلی از مهندسی به برنامه‌ریزی سیستم‌ها و اقتصاد کلان

قسمت دوم: مأموریت‌های مهم مسعود نیلی در دهه ۶۰

قسمت سوم:  روایت مسعود نیلی از اختلاف با هاشمی رفسنجانی و فرصت بی‌سابقه جهش اقتصادی در برنامه سوم

قسمت چهارم:  راز شکست سیاستگذاری اقتصادی در ایران به روایت مسعود نیلی

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    سلام کدوم قسمت سایت میتونم ویدیو کامل گفت گو ببینم ؟! متاسفانه با این چند بار تلاش کردم نتونستم ویدیو کامل پیدا کنم

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار