۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۷
درگیری شدید مردم با پلیس فرانسه + فیلم

 ایرنا: به نقل از این خبرگزاری، پلیس به سمت معترضان در شهر غربی نانت گاز اشک آور شلیک کرده است و تصاویر تلویزیون "بی‌اف‌ام" نیز نشان داد که در شهر رِن، پلیس از ماشین آب پاش برای متفرق کردن تظاهرکنندگان استفاده کرد.

همچنین در شهر غربی لوریان نیز پرتاب مواد آتش زا موجب آتش سوزی مختصر در حیاط یک ایستگاه پلیس شد.

در نزدیکی تولوز در جنوب غربی فرانسه نیز، سوزاندن انبوه زباله و نخاله، موجب انسداد بزرگراه شده است.

مکرون دیروز (۲ فروردین) و پس از هفته ها سکوت در مورد سیاست جدید سخنرانی کرد و گفت که قانون بازنشستگی تا پایان سال ۲۰۲۳ اجرا می شود. او تظاهرات مخالفان را با حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا مقایسه کرد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثریت رأی‌دهندگان مخالف افزایش دو ساله سن بازنشستگی به ۶۴ سالگی هستند.

مردم فرانسه از تصمیم هفته پیش دولت مبنی بر پیشبرد تغییرات بازنشستگی بدون رأی گیری در مجلس و اظهارات متعاقب مکرون خشمگین تر شده اند.

با افزایش فشار اتحادیه ها، تولید برق روز پنجشنبه نیز کاهش یافت. سازمان هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرد که پروازها در آخر هفته کاهش خواهند یافت.

معترضان انبارهای نفت را نیز هدف قرار داده و پایانه ال‌ان‌جی در شهر شمالی دانکرک را مسدود کردند.

به نوشته رویترز، اغلب اعتراضات مسالمت آمیز بوده؛ اما خشم مردم از زمانی که دولت از رأی گیری مجلس صرف نظر کرد، افزایش یافته است.

از آن زمان، پاریس و سایر شهرها در هفت شب گذشته شاهد تظاهرات و آتش زدن سطل های زباله و درگیری با پلیس بوده اند.

واکنش معکوس فرانسویان به سخنرانی مکرون

تارنمای روزنامه لو فیگارو نیز در این ارتباط اعلام کرد: رکورد حضور معترضان در خیابان برخی از شهرهای فرانسه در روز جاری شکسته شده است و اتحادیه ها برای نهمین روز درخواست اعتصاب و تظاهرات علیه اصلاحات بازنشستگی داده اند.

این روزنامه با اشاره به نتایج نظرسنجی Odoxa-Backbone که برای این روزنامه پرشمارگان انجام داده، از نتایج معکوس سخنرانی روز گذشته مکرون در توجیه دلایل اجرای این قانون خبر داده است.

بر اساس این گزارش، مداخله رئیس دولت که در آستانه نهمین روز اعتراض اصلاحات بازنشستگی از شبکه های TF۱ و France ۲ پخش شد، جو اجتماعی را بدتر کرده است.

در این پیوند، نتایج نظرسنجی نشان می دهد که سه چهارم فرانسوی‌ها (۷۶ درصد) از سخنان مکرون متقاعد نشده اند و فرانسویان این سخنرانی را «بدترین مداخله» رئیس جمهور ارزیابی کرده اند.

کمبود سوخت و لغو و اختلال در پروازها

بر اساس گزارش رسانه های فرانسه، برخی جایگاه های فرانسه به دلیل گسترش تظاهرات و اعتصابات در پالایشگاه های این کشور با کمبود سوخت دست و پنجه نرم می کنند و این چالش در برخی مناطق شدت بیشتری دارد.

سازمان هوانوردی غیرنظامی فرانسه نیز درخواست لغو ۳۰ درصد از پروازهای فرودگاه اورلی پایتخت را برای فردا (جمعه) درخواست کرده است که این موضوع بر عملکرد دیگر فرودگاه ها نیز تاثیر می گذارد.

بر این اساس از مسافران خواسته شده است که در صورت امکان سفرهای خود را به تعویق بیندازند و هشدار داده اند که با وجود اقدام های پیشگیرانه، اختلال ها و تاخیرها قابل انتظار است.

به گفته همین منبع، در اورلی، وضعیت روز شنبه برای مسافران با لغو ۱۵ درصد پروازها بهبود می یابد.

روزنامه لو فیگارو اعلام کرده است که ترمینال ۱ فرودگاه شارل دوگل پاریس نیز توسط تظاهرکنندگان مسدود شده است و مسافران مجبور شدند سفر خود را با پای پیاده در بزرگراه A۱ به پایان برسانند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها