۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
پیش بینی ۵۰ اقتصاددان از بازار کار ۱۴۰۲

بر اساس نظرسنجی فردای اقتصاد، ۶۵ درصد انتظار بهبود ز اوضاع بازار کار نمی‌شنوند و ۳۵ درصد نسبت به وضعیت بازار کار خوشبین هستند.

فردای اقتصاد: فردای اقتصاد با پرسش از ۵۰ اقتصاددانان فعال در حوزه پژوهش‌های اقتصادی ایران، سعی کرده است که در یکی از ده سوال نظرسنجی، برآوردی از چشم‌انداز اقتصاددانان در خصوص وضعیت بازار کار و اشتغال با توجه شرایط متغیرهای تعیین‌کننده آن بدست آورد.
طی دهه ۹۰ همانطور که در نمودار زیر مشخص است، روند اشتغال تا زمان کرونا روند قابل قبولی و رو به رشدی بود. در واقع در دهه ۹۰ تا پیش از کرونا بازار کار ایران شاهد افزایش اشتغال ناپایدار، نظیر خوداشتغالی در خدمات و بخش غیرشرکتی، با سهم بالای اشتغال غیررسمی و اشتغال پاره‌وقت بوده است. طی سه سال اخیر تحت تاثیر کرونا بخشی از این اشتغال ناپایدار از دست رفت، و به نظر می‌رسد پس از آن به دلیل مشکلات اقتصادی، توان احیای چندانی نداشت. پس از از بین رفتن بخشی از اشتغال در کرونا روند احیای کندی پس از آغاز شد که این روند کند در سال ۱۴۰۱ ادامه داشت. اما هنوز میزان اشتغال سال ۹۸ یعنی پیش از کرونا احیا نشده است. توضیحات کامل در رابطه با نمودار زیر و روند اشتغال و چرایی افت و خیز آن را در برنامه گفتگوی فردا ببینید (اقتصاد دستوری با اشتغال چه کرد؟)

روند اشتغال طی سه دهه اخیر
روند اشتغال در سه دهه اخیر و دوره های مختلف رشد اقتصادی

فردای اقتصاد در نظرسنجی از اقتصاددانان در رابطه با شرایط پیش روی بازار کار و  روند احیای اشتغال سوال کرده است. بر اساس نتایج نظرسنجی ۴۶ درصد از اقتصاددانان معتقدند که در سال جدید اشتغال ایجاد نخواهد شد و رکود اقتصادی اجازه تداوم احیای اشتغال بعد از کرونا را نخواهد داد. در میان انتخاب کنندگان این گزینه، احمد عزیزی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی اضافه کرده است که اشتغال پایدار به دلیل کاهش سطح سرمایه‌گذاری اقتصاد (دولت و بخش خصوصی) کاهش خواهد یافت و به طور کلی اشتغال به دلیل ناپایداری و موقت بودن اکثر شغل‌های ایجاد شده در سه سال اخیر و اثر منفی فرار سرمایه و فضای کسب و کار روند احیایی را پیش رو نخواهد داشت. همچنین نوید رئیس پژوهشگر حوزه اقتصاد سیاسی نیز عنوان کرده است که "با توجه به شباهت بالای میان گفتمان دولت سیزدهم با دولت‌های نهم و دهم و نیز در نظر گرفتن عامل کلیدی و تعیین‌کننده عدم دسترسی دولت به منابع مالی، دولت سیزدهم در زمینه اشتغال عملکردی به مراتب بدتر از دوران وفور درآمدهای نفتی از خود به یادگار خواهد گذاشت."
۳۱ درصد معتقدند که روند احیای اشتغال با سرعت سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت و در نتیجه اشتغال پس از ۴ سال به سطح اشتغال سال ۹۸ برمی‌گردد.

۱۹ درصد بر این باورند که با تشدید رکود اقتصادی، در این سال شاهد از دست رفتن بخشی از اشتفال نیز خواهیم بود و ۴ درصد باقیمانده معتقدند که "تحت تاثیر توافق و یا سایر عوامل، روند احیا با سرعت بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ ادامه می‌یابد و سطح اشتغال به سطحی فراتر از رقم ۲۴.۳ میلیون نفر سال ۹۸ می‌رود"
 

برای دیدن سایر نتایج نظرسنجی کلیک کنید:
پیش‌بینی ۵۰ اقتصاددان از رشد اقتصادی ۱۴۰۲
پیش بینی ۵۰ اقتصاددان از رشد نقدینگی ۱۴۰۲
پیش بینی ۵۰ اقتصاددان از تورم ۱۴۰۲
پیش‌بینی ۵۰ اقتصاددان از نرخ ارز ۱۴۰۲
ارزیابی ۵۰ اقتصاددان از عملکرد دولت سیزدهم
پیش بینی ۵۰ اقتصاددان از کسری بودجه ۱۴۰۲ و نحوه تامین مالی
پیش‌بینی ۵۰ اقتصاددان از شکاف دلار آزاد و شرکتها در ۱۴۰۲

از اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی دعوت می‌شود با استفاده از لینک زیر در این نظرسنجی شرکت فرمایند. 
لینک شرکت در نظرسنجی

سوالات نظرسنجی و افراد شرکت کننده در نظرسنجی را اینجا ببینید: 
ده سوال کلیدی از اقتصاددانان درباره وضعیت کلان اقتصادی سال ۱۴۰۲

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار