۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۴
دو عامل صعود دوباره دلار به نزدیکی ۳۰ هزار تومان

نرخ ارز پس از افت تا کف ۲۸۲۰۰ تومان، در آخرین روزهای هفته قبل به نزدیکی ۳۰ هزار تومان بازگشت.

فردای اقتصاد:‌ قیمت دلار که هفته گذشته تا کف ۲۸۲۰۰ تومانی با اخبار مثبت برجامی نزول کرده بود، در آخرین روزهای هفته تا نزدیکی ۳۰ هزار تومان صعود کرد. علت رشد قیمت دلار دو عامل تصور می‌شود:

۱- بازار داغ شایعات

از روز چهارشنبه که اعلام شد آمریکا به نظرات ایران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام پاسخ داده است، رسانه‌هایی همچون العربیه از رد درخواست‌های ایران توسط واشنگتن و مواردی از این دست نوشتند و همچنین برخی انتظارات تند و تیز از مقامات آمریکایی و اسرائیلی علیه توافق نقل شد. برخی کارشناسان عقیده دارند بیشتر این گزارش‌ها عموما فضاسازی رسانه‌ای برای قانع کردن نخبگان سیاسی داخل آمریکا، افکار عمومی و اسراییل و متحدانش هستند و نباید بیش از حد جدی گرفته شوند.

۲- حمایت تکنیکالی

فردای اقتصاد شنبه گذشته زمانی که دلار وارد کانال ۲۸ هزار تومان شده بود در تحلیل آنکه کف ریزش دلار کجاست اشاره کرده بود که مرز ۲۸۴۰۰ تومان نخستین سطحی است که تکنیکالیست‌ها معتقدند احتمال حمایت از نرخ ارز در این محدوده وجود دارد. چنانکه در نمودار زیر هم قابل مشاهده است دلار در حدود یک سال اخیر بارها در نیمه اول کانال ۲۸ هزار تومان با حمایت مواجه شده است و این بار نیز به نظر می‌رسد ممکن است این حمایت معامله‌گران تکنیکال بوده که بار دیگر نرخ ارز را به سطوح نزدیک به ۳۰ هزار تومان رسانده است.

اما با توجه به تداوم سیگنال‌های مثبت برجامی انتظار نمی‌رود دلار مرز ۳۰ هزار تومان را دوباره به سمت بالا بشکند. چراکه احتمال افزایش فروش‌ها در بالای این مرز روانی وجود خواهد داشت.

به‌روزرسانی روز شنبه: در نخستین روز هفته جدید هم همانطور که انتظار می‌رفت ابتدا دلار تا حوالی ۳۰۲۰۰ تومان به صعود ادامه داد اما سپس با افزایش فروش‌ها تا ۲۹۷۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد. امروز گزارشی از روزنامه کیهان که از دولت خواسته بود توافق را چند ماه به تعویق بیاندازد هم کمی هیجانات در بازار ارز را تشدید کرد. البته یکی از موضوعاتی که ممکن است کمی به تقاضای ارز در روزهای پیش رو بیافزاید و به دلار فشار آورد، تامین ارز زائرین اربعین است. تخصیص ارز سهمیه‌ای (تا ۱۰۰ دلار توافقی به اضافه تا ۳۰۰ یورو مسافرتی) به زائران از امروز آغاز شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پيمان IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    هيچ چيز به برجام گره نخورده است حتي قيمت دلار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
    • CA ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      تمام اقتصاد و زندگی مردم به برجام گره خورده
  • علی IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    سلام مطمئناً توافق حتمی است و قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان خواهد آمد و تلاش مزبوحانه دلالان دلار فایده ای ندارد.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار