۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶
چشم‌انداز تجارت جهان در ۲۰۲۳

ارزیابی‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که با وجود افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی میان مناطق گوناگون جهان، تجارت جهانی طی سال ۲۰۲۲ در حد زیادی انعطاف‌پذیر بوده، حال سوال این است که عوامل مثبت و منفی بر تجارت جهانی در سال جاری چیست؟

فردای اقتصاد: ارزیابی‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که با وجود افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی میان مناطق گوناگون جهان، تجارت جهانی طی سال ۲۰۲۲ در حد زیادی انعطاف‌پذیر بوده، اما شرایط نامناسب اقتصادی، لغو سیاست‌های کووید صفر در چین و تهدید شیوع دوباره کرونا و افزایش نگرانی‌ها در مورد فشارهای تورمی، منجر به کاهش قابل ملاحظه ارزش تجارت جهانی طی فصل چهارم ۲۰۲۲ شده است.

بر اساس گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، داده‌های آماری نشان می‌دهد که روند عمومی کاهش تجارت جهانی کالایی در فصل چهارم سال ۲۰۲۲ به کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه‌یافته آسیب رسانده است. طی بازه زمانی مذکور، صادرات و واردات کالا در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته به ترتیب ۶درصد و ۳درصد نسبت به فصل سوم سال ۲۰۲۲ کاهش داشته است. همچنین تجارت کالا بین کشورهای در حال توسعه یا همان تجارت جنوب-جنوب نیز حدود ۶درصد کمتر از فصل سوم ۲۰۲۲ بوده است. عملکرد تجاری کمتر از میانگین در کشورهای در حال توسعه عمدتا به دلیل رشد منفی تجارت در اقتصادهای شرق آسیا است. این امر در مقایسه فصل چهارم ۲۰۲۲ با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ بیشتر نمود می‌یابد. رشد تجارت کالاها در کشورهای در حال توسعه به میزان قابل توجهی بالاتر از میانگین رشد برای کشورهای در حال توسعه بوده است.

اگرچه شرایط نامطلوب تا حدودی تعدیل شده و چشم‌انداز اقتصادی بهبود یافته است، اما انتظار می‌رود که رشد ارزش تجارت جهانی برای کل سال ۲۰۲۳ کاهش یابد. عوامل مثبت بر چشم‌انداز تجارت در سال جاری میلادی را می‌توان در «بهبود چشم‌انداز اقتصادی در اقتصادهای بزرگ»، «کاهش هزینه‌های حمل و نقل»، «تضعیف دلار آمریکا»، «افزایش تقاضای جهانی برای خدمات»، دانست. عوامل منفی بر چشم‌انداز تجارت در سال جاری نیز شامل «تنش‌های ژئوپلیتیکی»، «تورم، قیمت کالاها و نرخ بهره»، «نگرانی از پایداری بدهی» دانست. سایر عوامل موثر بر چشم‌انداز تجارت شامل تغییر شکل زنجیره‌های تامین جهانی، تاکید بر داشتن یک برنامه زنجیره تامین انعطاف‌پذیر و جلوگیری از اختلال در پاسخ‌گویی به تقاضاهای موجود دانست. در عین حال، سیاست‌های تجاری برای گذار به سوی اقتصاد جهانی سبز از دیگر عوامل موثر بر چشم‌انداز تجاری است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار