۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴
دو برنده اقتصادی تحریم روسیه

پس از آغاز جنگ اوکراین، بیش از ۱۰۰۰ شرکت غربی تحت فشار تحریم‌ها، بازار روسیه را ترک کردند. در نتیجه روسیه مجبور شد به سوی شرکای غیرغربی تغییر جهت دهد.

فردای اقتصاد: ارزیابی مقامات روسیه حاکی از این است که همکاری اقتصادی روسیه و چین در ماه‌های اخیر با سرعت زیادی در حال رشد بوده است و چشم‌انداز خوبی برای گسترش بیشتر آن نیز وجود دارد. در واقع، شرکت‌های چینی فعالانه در حال پر کردن خلا موجود در بازار روسیه پس از خروج شرکت‌های غربی و تحریم‌های مرتبط با اوکراین از جمله در زمینه کامپیوتر، تلفن همراه و اتومبیل هستند. از سوی دیگر، محصولات روسی از جمله محصولات غذایی روسیه نیز در بازار چین محبوبیت پیدا کرده‌اند.

در حال حاضر روسیه ۲درصد از واردات محصولات کشاورزی چین را به خود اختصاص داده است و به دنبال افزایش این سهم است. علاوه بر این، روسیه به منظور تامین غلات، گوشت، محصولات شیلات، همچنین افزایش صادرات صنعت کاغذ، صنایع شیمیایی، تولید کود و فلزات به بازار چین، اعلام آمادگی کرده است.

بر اساس گزارش پایش تحولات تجارت جهانی که از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران منتشر می‌شود، پس از آغاز جنگ اوکراین، بیش از ۱۰۰۰ شرکت غربی تحت فشار تحریم‌ها، بازار روسیه را ترک کردند. در نتیجه روسیه مجبور شد به سوی شرکای غیرغربی، به‌ویژه چین و هند، تغییر جهت دهد.

در چند ماه گذشته، چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت روسیه با هند رقابت کرده و از اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین واردکننده محصولات کشاورزی روسیه سبقت گرفته است. گردش مالی تجاری روسیه و چین در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۳۰درصد رشد کرد و به ۱۸۵میلیارد دلار رسید؛ امری که باعث شد روسیه در بین ۲۰ شریک بزرگ چین از نظر رشد مبادلات تجاری پیشتاز شود. در همین راستا، مقامات روسیه و چین، هدف گردش مالی ۲۰۰میلیارد دلاری را برای سال ۲۰۲۴ تعیین کردند و مدعی شدند که این هدف حتی ممکن است زودتر از زمان پیش‌بینی شده، محقق شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار