۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۴
فوری/ مدارس این شهرها فردا تعطیل است

طوفان مدارس منطقه سیستان را به تعطیلی کشاند

ایرنا: مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: براثر وزش باد شدید همراه با گرد و خاک فردا دوشنبه تمامی مدارس شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز تعطیل است.

مجید محبی ایرنا اظهارکرد: بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان از عصر یکشنبه شاهد باد شدید همراه با گرد و خاک در نواحی شمالی این استان هستیم که با توجه به شدت این پدیده تا روز پنجشنبه فردا مدارس تمامی مقاطع پنج شهرستان استان تعطیل است.

وی ادامه داد: فعالیت ادارات در منطقه سیستان فردا طبق روال هر روز تداوم دارد.

به گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان وزش باد خیلی شدید همراه با طوفان گرد و خاک و کاهش دما از امروز یکشنبه مناطق شمالی این استان را در فرا گرفت.

محسن حیدری اظهارکرد: بروز این پدیده هواشناسی در این مدت موجب اختلال در عبور و مرور و لغو یا تأخیر در پروازهای شمال سیستان و بلوچستان می‌شود.

وی تاکید کرد: ضروری است شهروندان در زمان غبارآلود شدن هوا از ترددهای غیر ضروری در فضای باز پرهیز کنند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: اطمینان حاصل کردن از استحکام سازه‌ها و پوشش گلخانه‌ها و کندوهای زنبور عسل از دیگر نکات مهم است که باید کشاورزان مدنظر قرار دهند.

به گزارش ایرنا، کمبود منابع آبی، فقر پوشش گیاهی و بالا بودن درجه حرارت و تبخیر زیاد از دیگر عوامل بالا بودن قابلیت حادثه خیزی این منطقه است.

سیستان و بلوچستان در منطقه گرم و خشک واقع شده و به همین دلیل تاثیرپذیری از سامانه‌های کم فشار حاره‌ای و پراکنش زمانی و مکانی بارندگی‌ها بسیار نامناسب است به طوریکه در برخی اوقات تمامی بارندگی‌های سالانه یک منطقه و حتی بیش از ۲ برابر آن در کمتر از ۲۴ ساعت نازل شده و سیلاب‌های سهمگین ایجاد می‌کنند.

این ویژگی‌های جغرافیایی و طبیعی سبب شده که در بسیاری از سال‌ها سوانحی چون خشکسالی و سیل بطور توامان در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان رخ دهد.

بخش‌های شمالی سیستان و بلوچستان به دلیل تاثیرپذیری از پدیده مونسون آسیایی(کم فشار هند) در ماه‌های گرم سال با وزش بادهای نسبتا شدید ۱۲۰ روزه و طوفان و گرد و خاک روبه‌رو است، همچنین از نظر لرزه خیزی بر اساس تقسیم بندی‌های انجام شده این استان دارای گسل‌های فراوان و مهمی است که فعالیت این گسل‌ها باعث وقوع زمین لرزه‌های متعدد شده است.

گسل مکران در جنوب سیستان و بلوچستان یکی از گسل هایی است که قابلیت خطرزایی بسیار بالایی دارد، همچنین این استان با وجود ۲ آتشفشان نیمه فعال تفتان و بزمان از حیث خطر فوران آتشفشان در زمره مناطق تحت تاثیر خطر محسوب می‌شود.

بیش‌از ۲۰ سال از خشکی تالاب بین‌المللی هامون و خشکسالی سیستان می‌گذرد و این معضل با تغییر اقلیم منطقه به آب و هوایی گرم و خشک و خشن، زندگی را برای مردم از لحاظ اقتصادی و سلامتی دچار مشکل کرده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها