۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
اثر نااطمینانی اقتصادی بر کار و کارآفرینان

فردای اقتصاد: وقتی نااطمینانی اقتصادی حکمفرما باشد، اثر آن هم بر کسب‌وکارها و صاحبان مشاغل قابل مشاهده است هم بر بازار کار و جویندگان شغل.

این همان شرایطی است که انگلستان به تازگی با آن مواجه شده است: کاهش فرصت‌های شغلی و افزایش متقاضیان کار. بی‌بی‌سی گزارش کرده است که این نشان دهنده تاثیر چشم‌انداز اقتصادی نامطمئن بر وضعیت بی‌کاری است.

آمار جدید انگلستان نشان می‌دهد که بین ماههای دسامبر تا فوریه ۲۲ هزار نفر بیشتر از سه ماه پیش‌تر از آن به دنبال کار بوده‌اند. نرخ بی‌کاری این کشور در شرایطی کمی افزایش یافته است که فرصت‌های شغلی برای نهمین ماه متوالی روند کاهشی را طی کرده‌اند. البته در عین حال آمار جدید حکایت از آن دارد که نرخ اشتغال هم افزایش یافته به این معنی که افراد بیشتری به بازار کار بازگشته‌اند.

افزایش قیمت انرژی، افزایش نرخ‌های بهره و اعتصاب‌ها در شرایطی مشاهده شده است که رشد اقتصادی این کشور از بهار گذشته تا کنون نزدیک به صفر بوده است. همزمان، نرخ تورم به بیش از ۱۰ درصد رسیده که نزدیک به بالاترین رکورد ۴۰ سال گذشته در این کشور است.

به‌رغم کندی اقتصاد اما هنوز تقاضای بالایی برای نیروی کار وجود دارد و این وضعیت به ضرر کارفرمایان و به نفع کارمندان در بخش خصوصی است، جایی که دستمزدها ۶.۹ درصد افزایش یافته است.

در بخش دولتی که هنوز در حال گذار از بحران استخدام است، دستمزدها ۵.۳ درصد افزایش یافته است.

اما با نرخ واقعی، با در نظر گرفتن افزایش دو رقمی هزینه‌های زندگی، هنوز هم شدیدترین کاهش در قدرت خرید نیروی کار از زمان عمق بحران مالی جهان در اوایل سال ۲۰۰۹ است.

اما این پدیده که بریتانیا فقط نمونه‌ای از آن است، فقط مختص این گوشه جهان نیست، آنچه به عنوان فشارهای تورمی جهان به دلیل بازگشت از دوره پاندمی و جنگ در اوکراین آغاز شد، ممکن است با انتظارات تورمی در سایر نقاط جهان هم تشدید شود.

منبع: بی‌بی‌سی

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار